اثربخشی آموزش مهارت مقابله با خلق منفی بر اضطراب و استرس دانشآموزان پسر
الموضوعات :محمدابراهیم مداحی 1 , لیلا مداح 2
1 - استادیار گروه روانشناسی دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
2 - دانشکده روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات کرج، کرج، ایران.
الکلمات المفتاحية: استرس, اضطراب, مهارت مقابله با خلق منفی, دانشآموزان,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت مقابله با خلق منفی بر اضطراب و استرس دانشآموزان مدارس متوسطه پسرانهی شهر کاشان انجام گرفت. روش پژوهش حاضر آزمایشی بوده و طرح پژوهش از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعهی آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 93-1392 شهر کاشان بوده و نمونهی تحقیق شامل 30 دانشآموز به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از ابزار پژوهشی پرسشنامهی اضطراب و استرس(Dass) استفاده شد. دادههای بهدست آمده با استفاده از نرمافزار spss و با روش آماری تحلیل کواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که بین دو گروه در هر دو متغیر وابسته(یعنی اضطراب و استرس) تفاوت معناداری وجود دارد. بهعبارت دیگر بین دو گروه آزمایشی و کنترل در میزان متغیرهای اضطراب و استرس تفاوت معناداری مشاهده گردید. یافتههای این پژوهش نشانگر آن است که آموزش مهارت مقابله با خلق منفی باعث کاهش اضطراب و کاهش استرس دانشآموزان میشود.