نقش مدل ترکیبی سرشت عاطفی و هیجانی (AFECT) در پیشبینی نشانههای اختلال اضطراب فراگیر (GAD) در دانشجویان
الموضوعات :غلامرضا چلبیانلو 1 , رضا عبدی 2 , سعیده شیخ 3
1 - استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
2 - استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
3 - کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
الکلمات المفتاحية: مدل AFECT, سرشت هیجانی, سرشت عاطفی, اختلال اضطراب فراگیر,
ملخص المقالة :
مدل ترکیبی سرشت عاطفی و هیجانی (AFECT)، ترکیبی از ساختارهای سرشت عاطفی و هیجانی را با کاربردهای بالینی، روانی- زیستی و درمانی برای اختلالهای روانی مطرح میکند. هدف از این پژوهش بررسی نقش مدل ترکیبی سرشت عاطفی و هیجانی در پیش بینی نشانههای اختلال اضطراب فراگیر (GAD) میباشد. 400 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با استفاده از مقیاس ترکیبی سرشت عاطفی و هیجانی و پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا مورد آزمون قرار گرفتند. در این پژوهش از روش نمونهگیری خوشهای طبقهای استفاده شد. دادهها به وسیله آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان دادند که تمامی ابعاد هیجانی و عاطفی مدل AFECT (به استثنای بعد سرخوشی در سرشت عاطفی) همبستگی معناداری با نشانههای اختلال اضطراب فراگیر دارند. همچنین، نتایج ناشی از رگرسیون چندگانه نشان دادند که در سرشت هیجانی اراده، خشم و حساسیت و در سرشت عاطفی ابعاد اضطراب، سرحالی و هیجان زدگی توانستند نشانههای GAD را به گونه معنادار پیشبینی کنند. در مجموع میتوان نتیجه گرفت که بین ابعاد هیجانی و عاطفی مدل AFECT با نشانههای GAD رابطه وجود دارد و برخی از این ابعاد توان پیش بینی نشانههای GAD را دارند. این یافتهها میتوانند در دو زمینه پژوهشی و بالینی مورد استفاده قرار گیرند.
- Akiskal, H. S., Akiskal, K. K., Haykal, R. F., Manning, J. S., & Connor, P. D. (2005). TEMPS- A: progress towards validation of a self-rated clinical version of the Temperament Evaluation of the Memphis, Pisa, Paris, and San Diego Autoquestionnaire. Journal of Affective Disorders, 85, 3-16.
- Allgulander, C., Cloninger, C. R., Przybeck, T. R., & Brandt, L. (1998). Changes on the Temperament and Character Inventory after paroxetine treatment in volunteers with generalized anxiety disorder. Psychopharmacology Bullentin, 34, 165-166.
- American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders, fifth ed. Washington, DC and London, England.
- Amodio, D. M., Master, S. L., Yee, C. M., Taylor. (2008). Neurocognitive components of the behavioral inhibition and activation systems: Implications for theories of self-regulation. Psychophysiology, 45, 11- 19.
- Borkovec, T. D. (2006). Applied relaxation and cognitive therapy for pathological worry and generalized anxiety Disorder. In G. C. L. Davey & A. Wells (Eds.), worry and its psychological disorders: Theory, assessment and treatment (pp. 273-287). Hoboken, NJ: Wiley.
- Brown, T. A., Antony, M. M., & Barlow, D. H. (1992). Psychometric properties of the Penn state worry questionnaire in a clinical anxiety disorders sample. Behaviour Research and Therapy, 30, 33-37.
- Brown, T.A., Chorpita, B.F., & Barlow, D.H. (1998). Structural relationships among dimensions of the DSM-IV anxiety and mood disorders and dimensions of negative affect, positive affect, and autonomic arousal. Journal of Abnormal Psychology, 107, 179-192.
- Chalabianloo, G. h., Abdi R., Rasoulzadeh M., & Sheikh, S. (2016). Psychometric Properties of Affective & Emotional Composite Temperament Scale (AFECT) in Students. Journal of Modern Psychological Researches, 42, 51-71.
- Clark, L. A., & Watson, D. (1991). Tripartite model of anxiety and depression: evidence and taxonomic implications. Journal of Abnormal Psychology, 100, 316-336.
- Cloninger, C. R. (1994). Temperament and Personality. Current Opinion in Neurobiology, 4, 226- 273.
- Corr, P. J. (2002). Gray's reinforcement sensitivity theory: Tests of the joint sub systems hypothesis of anxiety and impulsivity. Personality and Individual Differences, 33, 511-532.
-Cowley, D. S., Roy-Byrne, P. P., Greenblatt, D. J., & Hommer, D. W. (1993). Personality and benzodiazepine sensitivity in anxious patients and control subjects. Psychiatric Research,47,151- 62.
- Dehshiri, G. H., Golzari, M., Borjali, A., & Sohrabi, F. (2010). Psychometrics Particularity of Farsi Version of Pennsylvania State Worry Questionnaire for College Students. Journal of Clinical Psychology, 1, 67- 75.
- Fuscaldo, V. L., Bisol, W. L. & Lara, R. D. (2013). How emotional traits and affective temperaments relate to cocaine experimentation, abuse and dependence in a large sample. Addictive Behaviors, 38, 1859– 1864.
- Lara, D. R., Lorenzi, M. T., Borba, L. D., Silveria, C.L. L., & Reppold, T. C. (2008). Development and validation of the Combined Emotional and Affective Temperament Scale (CEATS): Towards a brief self-rated instrument. Journal of Affective Disorders, 111, 320- 333.
- Lara, R.D., Bisol, W.L., Brunstein, G.M, Reppold, T.C., deCarvalho, W.H. & Ottoni, L.G (2012). The affective and emotional composite temperament (AFECT) model and scale: asystem-based integrative approach. Journal of Affective Disorders, 140, 14–37.
- MacDonald, C., Bore, M., & Munro, D. (2008). Values in action scale and the Big 5: An empirical indication of structure. Journal of Research in Personality, 42, 787- 799.
- Malouff, J. M., Thorsteinsson, E. B., & Schutte, N. S. (2005). The relationship between the five-factor model of personality and symptoms of clinical disorders: A meta analysis. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 27, 101–1.
- Maremmani, I., Akiskal, H. S., Signoretta, S., Liguori, A., Perugi, G., & Cloninger, R. (2005). The relationship of Kraepelian affective temperaments (as measured by TEMPS-I) to the tridimensional personality questionnaire (TPQ). Journal of Affective Disorders. 85, 17- 27
- Meyer, T. J., Miller, M. L., Metzger, R. L., & Borkovec, T.D. (1990). Development and Validation of the Penn State Worry Questionnaire. Behaviour Research and Therapy, 28, 487- 495.
- Mineka, S., Watson, D., & Clark, L. A. (1998). Comorbidity of anxiety and unipolar mood disorders. Annual Review of Psychology, 49, 377–412.
- Rettew, D. C., Doyle, A. C., Kwan, M., Stanger, C., & Hudziak, J. J. (2006). Exploring the boundary between temperament and generalized anxiety disorder: A receiver operating characteristic analysis. Anxiety Disorders, 20 , 931–945.
- Rosellini, A.J., & Brown, T.A. (2011). The NEO Five-Factor Inventory: Latent structure and relationships with dimensions of anxiety and depressive disorders in a large clinical sample. Assessment, 18, 27-38.
- Roemer, L., & Orsillo, S. M. (2002). Expanding our conceptualization of and treatment for generalized anxiety disorder: integrating mindfulness/acceptance-based approaches with existing cognitive behavioral models. Clinical Psychology: Science and Practice, 9, 54–68.
- Rozsa, S., Rihmer, Z., Gonda, X., Szili, I., Rihmer, A., Ko, N., Nemeth, A., Pestality, P., Bagdy, G., Alhassoon, O., Akiskal, K. K., & Akiskal, H. S. (2008). A Study of Affective Temperaments in Hungary: Internal Consistency and Concurrent Validity of the TEMPS- A Against the TCI and NEO- PI-R. Journal of Affective Disorders. 106, 45-53.
- Sharma, S.C. (2003). Generalized anxiety disorder and personality traits. Kathmandu University Medical Journal, 4, 248-250.
- Schmidt, A., Rodrigues, R.S., Pipa, C.C., Brandalise, L.N., Lorenzi, T.M. & Lara, D.R. (2010). Emotional and affective temperament in 23 professional areas. Journal of Affective Disorders, 126, 49–54.
- Sherrer, M.V. (2011). The role of cognitive appraisal in adaptation to traumatic stress in adults with serious mental illness: a critical review. Trauma Violence Abuse, 12, 151–167.
- Starcevic, V., Uhlenhuth, E.H., Fallon, S. & Pathak, D. (1996). Personality dimensions in panic disorder and generalized anxiety Disorder. Journal of Affective Disorders, 37, 75-79.
- Watson, D., Clark, L. A., & Carey, G. (1988). Positive and negative affectivity and their relation to the anxiety and depressive disorders. Journal of Abnormal Psychology, 97, 346–353.
_||_