اثر هیجانات اخلاقی و هویت اخلاقی به عنوان میانجی در رابطه بین گسست اخلاقی و قلدری در مدارس ابتدایی شهر تهران
الموضوعات :معصومه ترکاشوند 1 , غلامرضا صرامی 2 , هادی کرامتی 3 , ربابه نوری 4
1 - دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی تهران.
2 - استادیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی تهران.
3 - دانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی تهران.
4 - دانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی تهران.
الکلمات المفتاحية: قلدری, گسست اخلاقی, هیجان اخلاقی, هویت اخلاقی,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: این پژوهش به منظور بررسی نقش واسطهای هیجان و هویت اخلاقی، در ارتباط بین گسست اخلاقی و قلدری انجام شد. روش: بدین منظور، از بین جامعه آماری که شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی شهر تهران در سال 98-97 بود، نمونه 486 دانشآموز با استفاده از روش خوشهای انتخاب شد که شامل 254 دانشآموز پسر و 232 دانشآموز دختر بود. شرکتکنندگان در این پژوهش به چهار پرسشنامه قلدری تورنبرگ و جانگرت، گسست اخلاقی تورنبرگ و جانگرت، هیجان اخلاقی تورنبرگ و همکاران و هویت اخلاقی آکویینو و رید پاسخ دادند. روش مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS22 و PLS-SEM جهت تجزیه و تحلیل بکار گرفته شد. یافته ها: نشان داده شد که هویت اخلاقی و هیجان اخلاقی هر دو نقش واسطهای در رابطه بین گسست اخلاقی و قلدری دارند. نتیجه گیری: بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که مطابق با مفهوم عاملیت اخلاقی از نظریه شناختی اجتماعی بندورا، جهت بررسی رفتارهای اخلاقی افراد، افزون بر عوامل شناختی و استدلال اخلاقی، میبایست به عوامل هیجانی نیز توجه نمود.
_||_