بررسی نقش عوامل وراثت و محیط در رشد ابعاد شناختی و عاطفی نظریه ذهن با مقایسه کودکان 4تا 6 ساله معمولی، دوقلوهای همسان و ناهمسان و کودکان بیسرپرست
الموضوعات :
مریم صدیقی
1
,
مجید برزگر
2
,
مریم کورش نیا
3
,
قاسم نظیری
4
1 - دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، واحد مرودشت ، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
2 - استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
3 - استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
4 - دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
الکلمات المفتاحية: نظریه ذهن, دوقلوهای همسان و ناهمسان, کودک پرورشگاهی, عامل محیط و عامل توارث,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: هدف این مطالعه مقایسه رشد ابعاد شناختی و عاطفی نظریه ذهن بین کودکان معمولی، دوقلوهای همسان و ناهمسان با کودکان پرورشگاهی بود تا مشخص گردد که این رشد تا چه حد تحت تاثیر عامل توارث و تا چه حد تحت تاثیر عامل محیط می باشد.
روش: در این مطالعه علی – مقایسهای، عملکرد 96 کودک چهار تا شش ساله که بر اساس نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند در آزمایههای شناختی و عاطفی نظریه ذهن با هم مقایسه شدند. مهارتهای کلامی به عنوان یک متغیر تعدیلکننده در رشد نظریه ذهن با کمک دو خردهمقیاس کلامی آزمون هوشی وکسلر کودکان اندازهگیری و دادههای آن از راه تحلیل کوواریانس کنترل شد.
یافتهها: یافتهها حاکی از آن بود که در نظریه ذهن بین کودکانی که در خانواده خود پرورش یافته بودند (اعم از دوقلوها و کودکان معمولی) با کودکان پرورشگاهی تفاوتی معنادار وجود نداشت. بین کودکان معمولی و دوقلوهای همسان و ناهمسان در بعد شناختی نظریه ذهن تفاوتی معنادار وجود نداشت ولی بین دوقلوی همسان با کودکان معمولی و ناهمسان در بعد عاطفی نظریه ذهن تفاوتی معنادار وجود داشت.
نتیجه گیری: به طور کلی نتایج نشان داد که در مقایسه با عامل توارث، محیط در صورت حذف اثر رشد کلامی نقش کمرنگ تری در پرورش نظریه ذهن کودکان دارد.
1. Dziobek I, Rogers K, Fleck S, BahnemannM, Heekeren H R, Wolf OT, Convit A. Dissociation of Cognitive and Emotional Empathy in Adults with Asperger Syndrome Using the Multifaceted Empathy Test (MET). Journal of Autism and Developmental Disorders.2008; 38, 464-473. https://doi.org/10.1007/s10803-007-0486-x .
2. Mohseni N. Developmental Psychology: fundamental concepts in adolescent and Youth,.Tehran: Ayndeh derakhshan publication, 2017 .{in Persian} .
3. Ferguson F, Austin El. Associations of trait and ability emotional intelligence with performance on Theory of Mind tasks in an adult sample. Personality and Individual Differences.2010; 49. 414-418. https://doi.org/10.1016/j.paid.2010.04.009
4. Gage N M, Baars B. Fundamentals of cognitive neuroscience: A beginner's guide. Boston: Academic Press .2019, { eBook ISBN: 9780128038390 }.
5.Mazzone S, Nader-Grosbois N. How are parental reactions to children’s emotions linked with Theory of Mind in children with Autism Spectrum Disorder?. Research in Autism Spectrum Disorders.2017; 40. 41-53. https://doi.org/0.1016/j.rasd.2017.05.003.
6. Slaughter V. Imuta K. Peterson C. Henry JD. Meta-Analysis of Theory of Mind and Peer Popularity in the Preschool and Early School Years. Child Dev. 2015 ;86(4):1159-1174. https://doi.org/ 10.1111/cdev.12372.
7 .Razza RA. Associations among False-belief Understanding, Executive Function, and Social Competence: A Longitudinal Analysis. J Appl Dev Psychol. 2009 ; 30(3):332-343. https://doi.org/ 10.1016/j.appdev.2008.12.020.
8. Jacobs E, Nader-Grosbois N. Affective and Cognitive Theory of Mind in Children With Intellectual Disabilities: How to Train Them to Foster Social Adjustment and Emotion Regulation?. Journal of Education and Training Studies.2020; 8(80). https://doi.org/10.11114/jets.v8i4.4757.
9. Shakoor S, Jaffee SR, Bowes L, Ouellet-Morin I, Andreou P, Happé F, Moffitt TE, Arseneault L. A prospective longitudinal study of children's theory of mind and adolescent involvement in bullying. J Child Psychol Psychiatry. 2012 ,53(3):254-61. https://doi.org/ 10.1111/j.1469-7610.2011.02488 .
10. Küçükparlak İ, Karaş H, Kaşer M, Yildirim EA. The Relationship of Theory of Mind and Attachment Characteristics with Disease Severity in Social Anxiety Disorder. Noro Psikiyatr Ars. 2021 ; 16;58(1):63-67. https://doi.org/10.29399/npa.27169.
11. Wade M. Prime, H. Jenkins J. M. Yeates, K. O. Williams T, Lee K. On the relation between theory of mind and executive functioning: A developmental cognitive neuroscience perspective. Psychonomic bulletin & review,2018; 25(6), 2119. https://doi.org/ 10.3758/s13423-018-1459-0. PMID: 29619648.
12. Dan O, Raz S. Response patterns to emotional faces among adolescents diagnosed with ADHD. Journal of attention disorders, 2018, 22(12), 1123-1130. https://doi.org/10.1177/1087054715606215 .
13. Brothers L, Ring B. A neuroethological framework for the representation of minds. Journal of Cognitive Neuroscience,1992; 4, 107–118. https://doi.org/10.1162/jocn.1992.4.2.107 .
14. Bateman A. & Fonagy, P. Mentalization-based treatment for personality disorders: A practical guide. Oxford University Press ,2016 .https://doi.org/10.1093/med:psych/9780199680375.001.0001.
15. Xia H. Wu N. & Su Y. Investigating the Genetic Basis of Theory of Mind (ToM): The Role of Catechol-O-Methyltransferase (COMT) Gene Polymorphisms. PLoS ONE, 2012; 7(11):49768. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0049768 .
16. Hughes C. Jeffee SR. Happe F. Tylor A. Caspi A.& MoffittTE . Origins of Individual Differences in Theory of Mind: From Nature to Nurture?, Child Development,2005; 76(2), 356 – 370 . https://doi.org/ 10.1111/j.1467-8624.2005.00850.x .
17. Nydén, A. Hagberg B. Véronique G.& Rastam M. A cognitive endophenotype of autism in families with multiple incidence. Research in Autism Spectrum Disorders - RES AUTISM SPECTR DISORD.2011; 5. 191-200. https://doi.org/ 10.1016/j.rasd.2010.03.010.
18. McAlister, A. & Peterson, C. A longitudinal study of child siblings and theory of mind development. Cognitive Development,2007; 22(2), 258–270. https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2006.10.009 .
19. Cheung C. Environmental and cognitive factors influencing children’s theory of mind development, Doctor of Philosophy thesis, University of Toron .2010
20. Ghanbari F, Naziri G, Omidvar B. The effectiveness of mentalization-based treatment on quality of life among children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Psychological Methods and Models, 2020; 11(40), 151-172. {in Persian}.
21. Yagmurlu B, Berument SK. CelimliS. The role of institution and home contexts in theory of mind development. Journal of Applied Developmental Psychology,2005; 26(5), 521-537. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2005.06.004 .
22. Nesayan A, Porsalemiyan S. Theory of mind in normal and orphaned children: its relationship with age and intelligence. JPEN 2021; 7 (2) :87-93 .URL: http://jpen.ir/article-1-471-en.html.
23. KakoJoibari AA. Ali Akbari M. & Ghorbani T. Comparison of Theory of Mind in Normal and Unsupervised Children. Social Cognition, 2015; 4(1), 146-156.{in Persian} .
24. Ronald A. Viding E. Happé F. Plomin R. Individual differences in theory of mind ability in middle childhood and links with verbal ability and autistic traits: a twin study. Soc Neurosci. 2006;1(3-4):412-25. https://doi.org/ 10.1080/17470910601068088. PMID: 18633802.
25. Astington JW, Edward MJ. The Development of Theory of Mind in Early Childhood. In: Tremblay RE, Boivin M, Peters RDeV, (eds.)Encyclopedia on Early Childhood Development ,2008 . https://www.child-encyclopedia.com/social-cognition/according-
26. Wellman H M, Liu D. Scaling of Theory-of-Mind Tasks .Child Development, 2004; 2(75),523-541. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2004.00691.x
27. Eisenberg N, Roth K. Development of young children's prosocial moral judgment: A longitudinal follow-up Developmental Psychology 16 375–376 1980.
28. Razaviyeh A, Shahim S. Adaptation and standardization of Wechsler intelligence scale for preschool period in Shiraz. Journal of social and human sciences of Shiraz University, 2019; 2(5), 49-74.{ in Persian}.
29. Gary Groth-Marnat, Wright GA. Handbook of Psychological Assessment, 2021, Tehran: Sokhan publication. {in Persian}
30. Rakoczy H. Foundations of theory of mind and its development in early childhood. Nat Rev Psychol ,2022; 1, 223–235. https://doi.org/10.1038/s44159-022-00037-z .
31. Martin A, Robinson G, Dzafic L, Reutens D, Mowry B. Theory of Mind and the Social Brain: Implications for Understanding the Genetic Basis of Schizophrenia, 2014; Genes, brain, and behavior. 13. https://doi.org 10.1111/gbb.12066.
32. Kabha L, Berger A. (2020). The sequence of acquisition for theory of mind concepts: The combined effect of both cultural and environmental factors. Cognitive Development, 2020; 54. 100852https://doi.org/10.1016/j.cogdev.202
0.100852
33. Poulin-Dubois D, Azar N, Elkaim B. Burnside K. Testing the stability of theory of mind: A longitudinal approach. PLoS ONE, 2020; 15(11): e0241721. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0241721.
34. Meinhardt‐Injac B, Dau MM, Meinhardt G. Theory of mind development from adolescence to adulthood: Testing the two‐component model. British Journal of Developmental Psychology, 2020; 38(2), 289-303. https://doi.org/10.1111/bjdp.12320.
35. Westby C, Robinson L. A Developmental Perspective for Promoting Theory of Mind.Top Lang Disorders.2014 ; 4 ( 34),362–382, DOI: 10.1097/TLD.000000000000003