اثربخشی آموزش ابعاد کمالگرایی بر رشد خودکارآمدی در دانشآموزان مدارس خاص
الموضوعات :
آزاده صادقیان
1
(دانشجو دکتری مشاوره، گروه مشاوره، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.)
سعید وزیری
2
(استادیار، گروه مشاوره، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.)
محمد حسین فلاح
3
(دانشیار، گروه مشاوره، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران)
الکلمات المفتاحية: "خودکارآمدی", "دانشآموز", "کمال گرا", "کمالگرایی",
ملخص المقالة :
این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی آموزش ابعاد کمالگرایی بر رشد خودکارآمدی در دانشآموزان مدارس خاص انجام شد.
مطالعه حاضر یک مطالعه تجربی است. روش پژوهش نیمهآزمایشی طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر کمالگرا مراجعه کننده به مرکز مشاوره امام حسین یزد، مشغول به تحصیل در مدارس خاص بود. 120 نفر
دانشآموزان به روش نمونهگیری هدفمند ساده و در دسترس انتخاب شدند. به این ترتیب محقق 24 نفر از دانشآموزان دختر کمالگرا را به طور تصادفی انتخاب کرد بعد در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند گروه آزمایش آموزش ابعاد کمالگرایی مبتنی بر تجربهزیسته دانشآموزان کمالگرا را طی 9 جلسه دریافت نمودند، اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادههای حاصل از پژوهش در دو سطح توصیفی و سطح استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که برنامه آموزشی مبتنی برتجارب زیسته دانش آموزان کمالگرا بر متغییر وابسته خودکارآمدی اثرگذاری معنادار داشته است. همچنین برنامه مداخلهای ویژه کمالگرایان بر افزایش خودکارآمدی تحصیلی، اجتماعی و هیجانی دانشآموزان تأثیر داشته است در تبیین این نتایج از آنجایی که برنامه آموزشی تدوین شده در این تحقیق براساس تجربههای واقعی دانشآموزان کمالگرا بوده ( مرحله اول کیفی تحقیق ) و به طور اختصاصی برای دانشآموزان کمالگرا تدوین شده و ویژگیهای روانسنجی برنامه توسط متخصصان این زمینه تایید شده و به نحوی به مسائل تحصیلی و مشکلات رفتاری و هیجانی دانشآموزان کمال گرا پرداخته است، بنابراین بر خودکارآمدی از اثربخشی لازم برخوردار بوده است.
_||_