بررسی نقش واسطه ای بهداشت روان بر ادراک از جو مدرسه و انگیزه پیشرفت در دانش آموزان متوسطه
الموضوعات :شیرین نوعی 1 , محمد خیر 2 , سلطانعلی کاظمی 3 , نادره سهرابی 4
1 - گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
2 - گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
3 - گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
4 - گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
الکلمات المفتاحية: انگیزش پیشرفت, بهداشت روان, ادراک دانش آموزان از جومدرسه,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای بهداشت روان در رابطه بین ادراک دانش آموزان از جو مدرسه و انگیزه پیشرفت صورت گرفت. روش این پژوهش مبتنی بر شیوه همبستگی است که در آن روابط بین متغیرها را در قالب تحلیل مسیر مورد بررسی قرار می دهد. این تحقیق از نظر نوع هدف کاربردی و روش جمع آوری اطلاعات به صورت توصیفی – همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه این تحقیق شامل تمام دانش آموزان متوسطه شهر شیراز است که در سال تحصیلی 1398-1397 مشغول تحصیل در دبیرستان های این شهر بودند. از آنجاییکه در این تحقیق تعداد عوامل مربوط به پرسشنامه ها برابر با 8 متغیر مشاهده شده بود، بنابراین حجم نمونه تحقیق 275 نفر انتخاب شد. شیوه نمونه گیری تحقیق نیز به صورت روش خوشهای چند مرحلهای و به صورت تصادفی تعیین شد جهت گردآوری اطلاعات، مقیاس ادراک دانش آموز از جو مدرسه ( SPOSC)، مقیاس انگیزه پیشرفت هرمنس (A.M.T) و مقیاس بهداشت روان (GHQ-28) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با روش آزمون معادلات ساختاری و استفاده از برنامه AMOSE نشان داد مدل مورد نظر از برازش مطلوبی برخوردار است. در مجموع، یافته ها موید آن بود که بهداشت روان دانش آموزان می تواند تأثیر ادراک از جو مدرسه و انگیزه پیشرفت را واسطه گری کند.
Rostami, K., Esfahani,A.(2015). Planning for adolescence. Module of tact in mother tongue. Tehran, Red Cres. Red Crescent institute of Applied Sciences.
Anuradha R.K et al(2016), Assessment of Anthropometric Profile of Epilectic Children and Adolescents of Tirupati Region, International Journal of Research and Development(IJRD),july, 1(5): 19-24.
Way, N., Reddy, R., &Rhodes, J.(2007). Students' perceptions of school climate during the middle school years: Associations with trajectories of psychological and behavioral adjustment . American Journal of Community Psychology, 40, 194-213.
Dekoning BB, Loyen SMM, Rickers RM, Smeets G,Van der Molen HT. Student's charecteristics and academic achievement in three years problem based learning bachelor program. Learn Individe Differ. 2012; 22(3):313-323.
Lester, L., Cross, D. (2015) .The relationship between school connectedness and mental health during the transition to secondary school: A Path Analysis. Journal of Guidance and Counseling, 1-15.
Lerner, R.M. (2014).Important non-parental adults and positive youth development across mid-to late-adolescence : The moderating effect of parenting profiles. Journal of youth and adolescence. Journal of youth and adolescence , 43 (6)897-918.
Adomenic, J. G. (2012). The effect of self-determination, identification with school, and school climate on middle school students' aspirations for future education. (Doctoral Dissertation).
Lester, L., Cross, D. (2015) .The relationship between school connectedness and mental health during the transition to secondary school: A Path Analysis. Journal of Guidance and Counseling, 1-15.
Thapa, A., Cohen, J., Guffey, S., and Higgins- D' Alessandro, A. (2013). A review of school climate research. Rev. Educ. Res. 83, 357-385.
Radel, R., Sarrazin, P., Legrain, P., Wild, T. C. (2010). Social contagion of motivation between teacher and student: Analysing underlying processes. Journal of Educational Psychology, 102(3), 577-587.
Convington, M.V., & Muller, K.J.(2012). Intrinsic versus extrinsic motivation: An approach/Avoidance reformulation. Educational Psychology Review, 13, 157-176.
Kolodziej, S. (2010). The role of achievement motivation in educational aspirations and performance . Kozminski Univercity, Poland: General and ProfessionalEducation.
Turan, Z.(2015).The evaluation of flipped classroom method and examination of its effects on academic achievement, cognitive load and motivation (Unpublished Doctoral dissertation ). Ataturk university, Erzurum.
Shamlou, S.(2007). Mantal Health.Tehran: Roshd.
Alkis, N. (2018). The impact of Motivation and Personality on Academic Performance in Online and Blended Learning Environments. Educational Technology & Society, 21 (3), 35-47.
Reddy, R., Rhodes, J(2007). The influence of teacher support on student adjustment in the middle school years: A latent growth curve study. Development and Psychopathology, 15(1), 119-138.
Rostami Motamed, M.(2014). Comparing Motivation for progress, value orientayion, and mental health in telecommunication staff of shiraz. Msc. Thesis, Marvdasht Azad Univercity.(persian).
Jaberi, A. (2017). Relationship between school climate and educational opportunities with job engagement mediate by emotional intelligence and achievement motivation. Master's dissertation.
Espelage, D. L., & Holt, M.K.(2013).Suicidal ideation and school bullying experiences after controlling for depression and delinquency. Journal of adolescent Health, 53(1):27-31.
Bashlideh, K., Zakee, A., Sahraee, Z., Rajabi, N., Mohammadi askarabadi, A.(2015). The simple, Multiple, and Focal Relationship between Alexithymia and Perceived Stress with M ental health. Personality and individual differences 4(7):149-166.
Deci, E.L. and Ryan, R.M.(2000). The What and Why of goal pursuits: Human needs and the self- determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4): 227-268.
Lester, L., Cross, D. (2015) .The relationship between school connectedness and mental health during the transition to secondary school: A Path Analysis. Journal of Guidance and Counseling, 1-15.
Maslow, A.H.(1943). Aperfect to motivation theory, Psychosomatic Med, 5,85-92.
McClelland, David C. (1965). Achievement Motivation can be Developed, Hard Business Review.
Mucherah, W.(2008). Classroom climate and students' goal structures in high school biology classrooms in Kenya. Learning environments , 11, 681.
_||_