مدل ساختاری رفتارهای پرخطر بر اساس سبک های پردازش هویت با میانجیگری فرسودگی تحصیلی در نوجوانان متوسطه دوم
الموضوعات :پارسا بهمنی 1 , بهنام مکوندی 2 , رضا جوهری فرد 3
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی ، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2 - دانشیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی ،اهواز، ایران
3 - استادیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی ،اهواز، ایران
الکلمات المفتاحية: رفتارهای پرخطر, فرسودگی تحصیلی, سبکهای پردازش هویت,
ملخص المقالة :
مقدمه: هدف از این پژوهش طراحی مدل ساختاری رفتارهای پرخطر براساس سبکهای پردازش هویت با میانجیگری فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان متوسطه دوم بود.
روش: در این پژوهش از طرح همبستگی و رگرسیون چندمتغیره برای تبیین رابطه میان متغیرها بر اساس هدف پژوهش استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانشآموزان دختر و پسران متوسطه دوم شهر شیراز در سال تحصیلی 1399-1400 بوده است. آزمودنیها شامل 221 دانشآموز و ابزارهای تحقیق شامل مقیاس رفتارهای پرخطر نوجوانان ایرانی (IARS)، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش (MBI) و پرسشنامه سبکهای پردازش هویت (ISI 6G) بوده است. برای تحلیل آماری از روش تحلیل مسیر استفاده شد.
یافتهها: یافتههای تحقیق نشان دادند که این مدل به شکل معناداری میتواند رفتار پرخطر در نوجوانان متوسطه دوم را بر اساس سبکهای پردازش هویت هنجاری و اجتنابی پیشبینی کند. همچنین سبکهای پردازش هویت هنجاری و اطلاعاتی به صورت غیرمستقیم و با میانجیگری فرسودگی تحصیلی رفتارهای پرخطر را در این دانشآموزان پیشبینی میکنند.
نتیجهگیری: با توجه به اهمیت پیشگیری از رفتارهای با پیامدهای طولانی و آسیبرسان نتایج این تحقیق میتواند در اختیار سیاستگذاران آموزشی کشور، آموزش و پرورش، مدارس و خانوادهها قرار بگیرد.
Mead M. Coming of age in Samoa a study of adolescence and sex in primitive societies: Penguin Books Limited (1943); 2017.