مدل علی نفوذپذیری بصری فضاهای آموزشی بر بازسازی تمرکز ذهنی
الموضوعات :سولماز حیدری 1 , حامد مضطرزاده 2 , حمیدرضا عظمتی 3 , ملیحه تقی پور 4
1 - گروه معماری، واحد شیراز، ، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
2 - گروه معماری، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
3 - گروه معماری، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
4 - گروه معماری ، واحد شیراز،دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
الکلمات المفتاحية: منظر, نفوذپذیری بصری, بازسازی تمرکز ذهنی, فضاهای آموزشی,
ملخص المقالة :
چکیده
تمرکز ذهنی بعنوان یکی از اصلی ترین شروط یادگیری و موفقیت تحصیلی است که می تواند توسط نفوذپذیری بصری و ارتباط دیداری مطلوب کلاس های درس با منظره بیرون، بازسازی گردد.
بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر انواع نفوذپذیری بصری بر اساس محتوای منظر بر بازسازی تمرکز ذهنی دانش آموزان انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش، تمامی دانش آموزان محصل در سال تحصیلی 98-97 در مقطع متوسطه دوم شهر شیراز با گروه سنی 16 تا 18 سال است که با استفاده از روش خوشه ای تصادفی چند مرحله ای بعنوان نمونه در سه گروه آزمایش(هرگروه 15 نفر) انتخاب شدند. آزمودنی ها بوسیله پرسشنامه و آزمون روانشناسی در دو مرحله قبل و بعد از مداخله مورد ارزیابی قرار گرفتند و مجموع داده ها بر اساس آزمون تی زوجی به منظور یافتن ارتباط معنادار میان نفوذپذیری بصری و بازسازی تمرکز ذهنی دانش آموزان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که تمرکز ذهنی دانش آموزان پس از انجام فعالیت های درسی، می تواند به میزان زیادی از طریق دسترسی بصری به مناظر طبیعی محیط بیرون بازسازی گردد. این در حالی است که عدم وجود پنجره و منظر در کلاس و مشرفیت به مناظر کالبدی به ترتیب کمترین تاثیرات را بر بازسازی تمرکز ذهنی آنان دارد.
References
Abkar, M., Kamal, M., Maulan, S. & Mariapan, M. (2010). Influences of viewing nature through windows, journal of basic and applied sciences. 4(10). 5346-5351.
Azemati, H. Pourbagher, S. & Mohammadi, M. (2017). The role of daylight and natural vision on reducing stress in educational spaces. International Conference on Psychology and Education Pathology, Iranian Psychological Association, Al-Zahra University. [In Persian].
Benfield, J., Rainbolt, G., Bell, P. and Donovan G. ( 2015). Classroom with nature views. Environment and Behavior Journal .47(2), 140-157.
Bentley, I., Alcock, A., Murrain, P., Mc Glynn, S. & Smith, G. (2017). Responsive environments. 13th edition, University of Science and Technology press.Tehtan. [In Persian].
Berto, R. (2014). The Role of Nature in Coping with Psycho-Physiological Stress. Behavioral Science Journal. 4, 394-409.
Bonnick, B. (2014). Effects of Classroom Design and Atmosphere towards Affective Reactions and Memory of Content, Phd Thesis ,University of Western Ontario.
Bringslimark T, Hartig T, Patil G. (2011). Adaptation to Windowless ness: Do Office Workers Compensate for a Lack of Visual Access to the Outdoors? Enviro Behav. 43(4), 470.
Chen, Ch. (2014). Impact of Nature Window View on High School Students Stress Recovery. Master Thesis, university of Illinoise.
Farkhondeh, H. & Mahdavi nejhad, J. (2016). The role of the window in improving visual quality. The 3rd International Conference on New Development Achievements in Civil Engineering, Architecture and Urban Management. [In Persian].
Ghanbaran, A Ebrahimpour, R Payedar ardekani P & Tohidi moghadam M. (2017). The effects of Natural light and landscape on Stress recovery in workplace. [In Persian].
Hadianfard, H., Najarian, B., Shekarkan, H. & Mehrabizadeh honarmand, M. (2000). Farsi preparation and Formation of continuous performance test. Journal ofPsychology. 16, 388-404. [In Persian].
Joice P PS., Manik, K. and Sudhir P K. (2018). Role of yoga in attention, concentration, and memory of medical students, National Journal of Physiology, Pharmacy and pharmacology .8(11), 1526-1528.
Joye, Y. & Dewitte, S. (2018). Nature’s Broken Path to Restoration. A Critical Look at Attention Restoration Theory. Journal of environmental psychology, 59, 1-8.
Kaplan, R. & Kaplan, S. (1989). The Experience of Nature. New York: Cambridge.
Kumar, N., Wajidi, M., Chian, Y. and Vishroothi, S. (2016). The effect of listening to music on concentration and academic performance of the student, Research Journal of Pharmaceutical, Biological and Chemical Sciences.7(6), 1190-1195.
Li, D. & Sullivan. W. (2016). Impact of views to school landscapes on recovery from stress and mental fatigue, Landscape and urban planning journal. 148, 149-158.
Mangal SK. 2004. Advanced Educational Psychology.2 nd Ed. New Delhi: Prentice-Hall of India Pvt. Limited.
Mansouryar, Z. & Jalalian, S. (2017). Enhanced interactivity of students through promoting spatial and physical quality in technical and vocational schools. Journal of Environmental studies, Haft hesar, 1(1), 5-79.
Martensson F., Boldemann C., Soderstrom M., Blennowe M., Englund J. & Grahn P. (2009). Outdoor environmental assessment of attention promoting settings for preschool children, journal of Health & Place. 15(4), 1149-1157.
Mofidi shemirani, M. & Pournaseri, Sh. (2012). Modeling the degree and effect of window physical variables on the proper use of daylight in classrooms in middle schools in Tehran. Journal of Educational Technology, 6(1), 30-44. [In Persian].
Moran, A.)2016(. The Psychology Of Concentration In Sport Performers: A Cognitive Analysis, Routledge Taylor & Francis Group publication.
Norberg Schulz, CH. (1971). Existence, Space and Architecture. London: Praeger Publishers.
Ohly, H., White M. P., Wheeler B., Bethel A., Ukoumunne, O. C., Nikolaou V. and Garside, R. (2016). Attention Restoration Theory: A Systematic Review of the Attention Restoration Potential of Exposure to Natural Environments. Journal of Toxicology and Environmental Health.
Paul D. Eggen and Don P. Kauchak. )2016(. Educational Psychology: Windows on Classrooms.
Romney, B. (1975). Effects of Windowless Classrooms on the Cognitive and Affective Behavior of Elementary School Students. Master's Thesis, University of New Mexico.
Shams Esfandabad. H. (2017). Environmental Psychology. Publications of the Organization for the Study and Compilation of Humanities Books of Universities, Human Sciences Research and Development Center. 2nd edition, Tehran. [In Persian].
Shahcheraghi, A. & bandarabad, A. (2016). Included in the environment. Application of Environmental Psychology in Architecture and Urbanism. Tehran University Press. Tehran.[In Persian].
Tabaiean, M. (2016). Analysis and evaluation of interior design criteria for educational spaces. Quarterly Journal of Art and Architecture. [In Persian].
Tavallaie, B. (2015). The effects of green space in educational environments with the emphasis on learning. Master Thesis. Teacher training Shahid Rajaie University Tehran. [In Persian].
Ulrich, R. S., Simons, R. F., Losito, B. D., Fiorito, E., Miles, M. A., and Zelson, M. (1991). Stress recovery during exposure to natural and urban environments. Journal of Environmental Psychology, 11(3), 201–230.
_||_