تأثیر فعالیت های بدنی ناهماهنگ با نشانگان اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی(ADHD) بر کاهش نشانگان این اختلال
الموضوعات :
1 - دانشگاه
الکلمات المفتاحية: اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی, فعالیت بدنی ناهماهنگ با نشانگان اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی, (پیلاتس),
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با موضوع تأثیر فعالیت های بدنی ناهماهنگ با نشانگان اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی، بر کاهش نشانگان این اختلال مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور نمونه ای شامل 50 نفر و دربرگیرنده یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل، به صورت تصادفی و با روش نمونه گیری خوشه ای، از بین تمامی دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه-فزون کنشی شهر تهران انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه SNAP-IV و سیاهه رفتاری کودک(CBCL) برای سنین 18-6 سال، جمع آوری گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، علاوه بر آمار توصیفی، از آمار استنباطی شامل تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA) ، همراه با آزمون پیش فرض همگنی ضرایب رگرسیون در مفروضه های مورد بررسی، آزمون پیش فرض همگنی واریانس درون گروهی در مؤلفه های مورد بررسی با استفاده از آزمون لوین و آزمون شاپیرو- ویلک برای بررسی نرمال بودن توزیع داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد که فعالیت بدنی ناهماهنگ با نشانه های اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی -(پیلاتس)-، بر علائم این اختلال تأثیر مثبت دارد.
بررسی پایداری اثرات مداخله در مرحله پیگیری نیز نشان دهنده ماندگاری کاهش نشانگان اختلال می باشد؛ لذا می توان نتیجه گرفت که تأثیر فعالیت بدنی ناهماهنگ با نشانه های اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی -(پیلاتس)-، بر علائم این اختلال، پس از گذشت مدت زمان معلوم، ماندگار بوده است.
Bakhshi S. (2011). The effectiveness of selective attention tasks on sustained attention performance in children. [MSc Thesis]. Tehran, Iran: Social Welfare & Rehabilitation Sciences University.
Barkley RA. (2006). Attention - deficit / hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment. New York: Guilford Press.
Barkley RA. (2005). Attention Deficit Hyperactivity Disorder: A Handbook for and Treatment. New York: Guilford.
Barkley, Russell A. (2015). Attention-Deficit Hyperactivity Disorder, a Handbook for Diagnosis and Treatment. Fourth edition, New York, London: the Guilford Press.
Best JR. (2010). Effects of physical activity on children’s executive function: Contributions of experimental research on aerobic exercise. Develop Rev 2010; 30(4): 331-51.
Biederman J, Spencer T. (1999). Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) as a noradrenergic disorder. Biological psychiatry. 46(9): 1234-42.
Buck, S. M., Hillman, C. H., & Castelli, D. M. The relation of aerobic fitness to stroop task performance in preadolescent children. MED SCI SPORT EXER. 2007;40:166-72.
Davids E, Gastpar M. Attention deficit hyperactivity disorder and borderline personality disorder. Progress in Neuro-Psychopharmacology and Biological Psychiatry. 2005;29(6):865-77.
Dishman, R. K., Berthound, H.-R., Booth, F. W., Cotman, C.W., Edgerton, V. R., Fleshner, M. R., Zigmond, M. J. (2006). Neurobiology of exercise. Obesity. 14:345-55.
Ebrahimi M, Mahvashe Wernosfaderani A, Haghgoo HA, Pourmohamad Rezaye Tajrishi M, Danaiefard F. (2013). The effectiveness of sensory-motor integration with an emphasis on proprioceptive and vestibular senses on the symptoms of Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder (ADHD). J Res Rehabil Sci 2013; 9(2): 220-31. [in Persian]
Ghasemi, N. (2009). The Influence of Eye Fixation and Eye Tracking Exercises on Attention Improvement and Impulsivity Reduction in Children With Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Knowledge & Research in Applied Psychology, Issue 39.
Harvey, W. J., Reid, G., Grizenko, N., Mbekou, V., Ter-Stepanian, M.,& Joober, R. (2007). Fundamental movement skills and children with attention-deficit hyperactivity disorder: Peer comparisons and stimulant effects. Journal of Abnormal Child Psychology: 35(5): PP:871-882.
Hillman, C. H., Erickson, K. I., & Kramer, A. F. (2008). Be smart,exercise your hearth: Exercise effects on brain and cognition.Nature Reviews, 9, 58-65.
Hosseini, S. (2018). Effects of music therapy on aggression and hyperactivity symptoms and attention deficit in children with attention deficit- hyperactivity disorder. Journal of Psychological Methodes and Models. 8(30):41-52.
Kiani, B .H Hadianfard, H. (2016). The Impact of Intervention Based on Mindfulness on Planning of Adolescents with Subthreshold Symptoms of Attention Deficit-Hyperactivity Disorder in Tower of London Test. . Journal of Psychological Methodes and Models. 7(23):117-134
Kieling C, Goncalves RR, Tan Nock R, Castel lanos FX. (2008). Neurobiology of attention in deficit hyperactivity disorder. Child Adolesc Psychiatr Clin N Am. 17(2): 285-307.
Kiluk BD, Weden S, Culotta VP. (2009). Sport participation and anxiety in children with ADHD. J Atten Disord. 12(6): 499-506.
Lang, R. Koegel, IK. Ashbaugh, K. Regester, A. Ence, W. Smith, W. (2010). Physical exercise and individuals with autism spectrum disorders: a systematic review. Research in Austin spectrum disorders. 1 (3):PP: 1202-1215
Majorek, M., Tuchelmann,T., & Heusser, P. (2004). Therapeutic eurhythmy-movement therapy for children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD): A pilot study. Complement Ther Nurs Midwifery. 10(1):46-53.
Moll, G. H., Hause, S., Ruther, E., Rothenberger, A. & Huether, G. (2001). Early methylphenidate administration to young rats causes a persistent reduction in the density of striatal dopamine transporters. J CHILD ADOL PSYCHOP. 11:15–24.
Mosaiebi, N. Mirmahdi, R.(2018). The effectiveness of cognitive rehabilitation Computer (CRT) in the improvement of working memory in children with attention deficit reduction, continuous attention deficit / hyperactivity disorder (ADHD). Journal of Psychological Methodes and Models. 8(29):105-124.
Pereira, A. C., Huddleston, D. E., Brickman, A. M., Sosunov, A. A., Hen, R., McKhann, G. M., Small, S. A. (2007). An in vivo correlate of exercise-induced neurogenesis in the adult dentate gyrus. Proc. Natl. Acad. Sci. U.S.A.5638–43.
Pontifex, M, B. (2011). Transient modulations of inhibitory control in children with ADHD: the effect of a single bout of physical activity. Ph.D Dissertation, University of Illinois.
Sadock BJ, Sadock VA. (2007). Synopsis of psychiatry: Behavioral sciences/clinical. Philadelphia: Lippincott Wilkiams & Wilkins. 2007: 2: 185.
Shum SB, Pang MM. (2009). Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder have impaired balance function: Involvement of somatosensory, visual and PEDIATRRICS. 9 (2): 155-245.
Solanto, M. V., Arnsten, A. F. T., & Castellanos, F. X. (2001). Stimulant drugs and ADHD: Basic and clinical neuroscience. New York: Oxford University Press.
Soltani Koohbanani, S. (2010). Comparison of Movement Skill Growth in Students With Attention Deficit Hyperactivity Disorder With Normal Students. sjimu. 17 (4) :45-52
Suveg, Cynthia, Morelen, Diana, Brewer, Gene A., & Thomassin, Kristel. (2010). The Emotion Dysregulation Model of Anxiety: A preliminary path analytic examination. Journal of Anxiety Disorders, 24(8), 924-930.
Tomporowski, P. D., Davis, C. L., Miller, P. H., & Naglieri, J. A. (2008). Exercise and children’s intelligence, cognition, and academic achievement. Educational Psychology Review, 20, 111-131.
Vaynman, S., & Gomez-Pinilla, F. (.2005). License to run: Exercise impacts functional plasticity in the intact ad injured central nervous system by using neurotrophins. NEUROREHAB NEURAL RE.19:283–95.
Verret, C., Guay, M.C., Berthiaume, C., Gardiner, P., & Beliveau, L. (2012). A Physical Activity Program Improves Behavior and Cognitive Functions in Children With ADHD: An Exploratory Study. J. Of Atten. Disorders.16(1):71-80.
_||_