بررسی عناصر "ترسیم آدمک رنگی" در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی و کودکان عادی
الموضوعات :کورش محمدی 1 , رامانا شهبازفر 2
1 - دکتری روانشناسی عمومی،استادیار و عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه هرمزگان،بندعباس، ایران
2 - دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاد بندرعباس،بندرعباس، ایران.
الکلمات المفتاحية: آزمون ترسیم آدمک رنگی, اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی, کودکان عادی,
ملخص المقالة :
اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی اختلالی شایع در دوران کودکی با شیوع 5-3 درصد است. این پژوهش به منظور مقایسه و بررسی عناصر "ترسیم آدمک رنگی" در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی و کودکان عادی انجام گردید. این پژوهش از نوع پژوهشهای علی- مقایسه ای است. 25 کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی به روش نمونه گیری در دسترس و 25 کودک عادی به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند . ابزار مورد استفاده آزمون آدمک رنگی روآیه و مقیاس درجه بندی کانرز جهت ارزیابی اختلال نقص توجه-بیش فعالی بودند. دادهها با روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل گردید. نتایج نشان داد که بین کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه-بیش فعالی و کودکان عادی در 13 عنصر آزمون آدمک رنگی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0 P≤). بهطور کلی نتایج نشان دادند که شاخص های ترسیمی پرخاشگری و اضطراب در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه-بیش فعالی نسبت به کودکان عادی متفاوت است. به این ترتیب بر اساس نتایج حاصل از این آزمون میتوان به درمانگران پیشنهاد نمود که در اقدامات درمانی و مداخلهای علاوه بر مشکلات آشکار و علائم شاخص کودکان مبتلا به بیش فعالی، به سایر علائم و مشکلات همراه نیز توجه درمانی ویژه داشته باشند.
Aghababaei, Sara.Akrami, Nahid.(2013).Elemental comparison "Draw a colorful dummy"In children with autism disorder and Normal children. Clinical Psychology Journal Volume 4, 4(16); 11- 18
Day E. (1989). Share of heart: what is it and how can it be measured? J Consum Mark.; 1: 5-12.
Derakhshanpour F, Vakili MA, Nomali M, Hosseini F. (2014). Sleep problems in children with attention deficit and hyperactivitydisorder]. J Gorgan Uni Med Sci;16(4):52-57.
Hosseini, Seyed Ebrahim.(2017). Effects of music therapy on aggression and hyperactivity symptoms and attention deficit in children with attention deficit- hyperactivity disorder. Quarterly Journal of Psychological Models and Methods.Volume 8, Issue 30, Page 41-52.
Kiani, B ؛ Hadianfard, H.(2016)The Impact of Intervention Based on Mindfulness on Planning of Adolescents with Subthreshold Symptoms of Attention Deficit-Hyperactivity Disorder in Tower of London Test. Quarterly Journal of Psychological Models and Methods., Volume 7, Number 23. 115 – 133.
Lim HK, Slaughter V. (2008). Brief Report: Human Figure Drawings by Children with Asperger’s Syndrome. J autism and dev disord; 38: 988- 994.
Moradi A, Khabazkhoob M, Agah T, Javaherforoushzadeh A,Rezvan B, Haeri Kermani Z, et al. (2008). The prevalence of attentiondeficit hyperactivity disorder (adhd) among school children of Nishaboor – Iran during 2006. J Gorgan Uni Med Sci;10(2):37-42. [Article in Persian]
Mosaiebi1, N ؛ Mirmahdi, R. (2017). The effectiveness of cognitive rehabilitation Computer (CRT) in the improvement of working memory in children with attention deficit reduction, continuous attention deficit / hyperactivity disorder (ADHD). Volume 8 , Number 3 (29) #S003; Page(s) 105 To 124.
Nejati V, Bahrami H, Abravan M, Robenzade Sh, Motiei H. (2013). Executive function and working memory in attention deficit /hyperactivity disorder and healthy children. J Gorgan Uni MedSci.15(3):69-76.
Paul K. (2015). The handbook of psychological testing.2nd ed. New York: Routledge.
Pundir M, Nagarkar AN, Panda NK. (2014 ). Intervention strategies inchildren with cochlear implants having attention deficithyperactivity disorder. Int J Pediatr Otorhinolaryngol. Jun;71(6):985-8.
Ravin, R. L. (2015). ‘Identification in Human Figure Drawing: Determining Projection with the Draw a Person Questionaire’, The Sciences and Engineering, Vol. 62.
Watlin RL, Dietz J. (2007). Immediate effect of Ayres's sensory integration-base occupational therapy intervention on children with autism spectrum disorders. Am J Occupational Ther; 61: 574- 583.
Willis, L. R., S. P. Joy, and D. H. Kaiser. (2010). ‘Draw-a-Person-in-the-Rain as an Assessment of Stress and Coping Resources’, The Arts in Psychotherapy, Vol. 37.
Yazdani, Sepideh ؛ Bakhshi Bojd ,Fereshteh (2010). Comparison between Psychological Reactions of Exceptional and Ordinary Children through Elements of Draw-A-Person Test. Thought and Childhood Journal .Institute of Humanities and Cultural Studies. second year, Second Issue ,127-148.
_||_