بررسی روایی و پایایی پرسشنامه خوش بینی تحصیلی معلم
الموضوعات :علی قاسمی 1 , پروین کدیور 2 , هادی کرامتی 3 , مهدی عربزاده 4
1 - دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد پارسیان.
2 - استاد گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی
3 - استادیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی
4 - استادیار گروه روانشناسی تبیتی دانشگاه خوارزمی
الکلمات المفتاحية: خوش بینی تحصیلی معلم, تأکیدات تحصیلی, اعتماد معلم به والدین و دانش آموزان, حس کارآمدی معلم,
ملخص المقالة :
هدف اصلی از اجرای پژوهش بررسی روایی و پایایی پرسشنامه خوش بینی تحصیلی معلم 11 سئوالی است.پژوهش حاضر از نوع طرح توصیفی – همبستگی است. گروه نمونه شامل501 نفر معلم شامل 298 نفر معلم مرد و 203 نفر معلم زن از معلمان آموزش و پرورش شهرستان های پارسیان، عسلویه و شیبکوه از توابع استان های هرمزگان و بوشهر به روش تصادفی - طبقه ای انتخاب شده اند. روایی پرسشنامه با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تأییدی انجام شد. با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی سه عامل تأکیدات تحصیلی، اعتماد و حس کارآمدی از پرسشنامه استخراج شد و بار عاملی سئوالات روی عامل ها مطلوب بود. شاخص های برازش به دست آمده از تحلیل عامل تأییدی مطلوب بود. مقدار پایایی کل پرسشنامه، تاکیدات تحصیلی، اعتماد و حس کارآمدی قابل قبول بود. نتایج حاصل از بررسی روایی نشان داد که مدل نظری سه عاملی خوش بینی تحصیلی معلم با داده های پژوهش برازش دارد.هم چنیناینپرسشنامه ابزاری معتبر و با روایی مطلوب بوده و قابلیت کاربرد در پژوهش های آموزشی و روان شناختی در ایران را دارد.
Altay Eren. (2012). Prospective teachers’ future time perspective and professional plans about teaching: The mediating role of academic optimism. Teaching and Teacher Education. 28:111-123.
Altay Eren. (2013). Uncovering the links between prospective teachers’ personal responsibility, academic optimism, hope and emotions about teaching: a mediation analysis, Soc Psychol Educ, DOI 10.1007/s11218-013-9243-5.
Bryk, A. S., & Schneider, B. (2002). Trust in schools: A core resource for improvement. New York: Russell Sage Foundation.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.-Ferudun, Sezgin, & onur Erdogan. (2015).Academic Optimism, Hope and Zest for Work as Predictors of Teacher Self-efficacy and Perceived Success, educational sciences: theory & practice. 2015 February, (15)1:7-19.
Flutter, J. (2007). Teacher development and pupil voice. The Curriculum Journal, 18:343-354.
Griffith, J. (2002). A multilevel analysis of the relation of school learning and social Environment stominority achievement in public elementary schools. The Elementary School Journal, 102:349-366.
Henderson, C. J., Buehler, A. E., Stein, W. L., Dalton, J. E., Robinson, & Anfara, V. A. (2005). Organizational health and student achievement in Tennessee middle schools. NASSP Bulletin, 89:54-75.
Hoy, W. K., Tarter, C. J., & Woolfolk Hoy, A. (2006a). Academic optimism: a second order confirmatory analysis. In W. K. Hoy, & C. G. Miskel (Eds.), Contemporary Issues in educational policy and school outcomes (pp. 135-149).
Hoy,W. K., Tarter,C. J.,& Woolfolk Hoy, A. (2006b).Academic optimism of schools: a force for student achievement. American Educational Research Journal, 43(3):425-446.
Hoy, W. K., & Smith, P. A. (2007). Influence: a key to successful leadership. The International Journal of Educational Management, 21:158-167.
Hoy, W. K., & Tschannen-Moran, M. (1999). Five faces of trust: an empirical confirmation in urban elementary schools Journal of School Leadership, 9:184-208.
Karen Stan berry Beard, Wayne K. Hoy, Anita Woolfolk Hoy. (2010). Academic optimism of individual teachers: Confirming a new construct. Teaching and Teacher Education, 26:1136-1144.
Locke, E. A., & Latham, G. P. (2004). What should we do about motivational theory? Recommendations for the 21st century. Academy of Management Review, 29:388-403.
Levpuscek, M. P., & Zupancic, M. (2009). The role of parental involvement, teachers' behavior, and students' motivational beliefs about math. The Journal of Early Adolescence, 29:541-570.
Pajares, F. (1996). Self-efficacy beliefs in achievement settings. Review of Educational Research, 66: 543-578.
Roney, K., Coleman, H., & Schhlichting, K. A. (2007). Linking the organizational health of middle schools to student achievement. NASSP Bulletin, 91:289-321.
Scheier, I. H., & Carver, C. S. (1992). Effects of optimism on psychological and physical well-being: theoretical overview empirical update and Cognitive Therapy and Research, 16(2).
Scheier, I. H., & Carver, C. S. (1985). Optimism, coping and health: assessment and implications of generalized outcome expectancies on health. Health Psychology, 4:219-247.
Seligman, M. (1998). Positive social science. APA Monitor, 29(2), 5.
Seligman, M. (2002). Positive psychology, positive prevention, and positive therapy. In C. Synder, & S. Lopez (Eds.), Handbook of positive psychology (pp. 3-12). New York: Oxford.
Tinsley, H. E. & Tinsley, D. J (1987) Uses of factor analysis in counseling psychology research. Journal of Counseling Psychology, 34: 414-424.
Tschannen-Mora ,. M. (2004).Trust matters: Leadership for successful schools. San Francisco: Jossey-Bass.
Tschannen-Moran, M., & Woolfolk Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17: 783-805.
Woolfolk Hoy, A., Davis, H., & Pape, S. (2006). Teachers’ knowledge, beliefs, and thinking. In P. A. Alexander, & P. H. Winne (Eds.), Handbook of educational psychology (2nd ed). (pp. 715-737).
Woolfolk Hoy, A., Hoy, W. K., & Kurz, N. (2008). Teacher's academic optimism: the Development and test of a new construct. Teaching and Teacher Education, 24:21-834.
Woolfolk, A. (2010) Educational psychology. (11th ed). Columbus, OH, Pearson: Merrill.
_||_