مدل علی هوش هیجانی، عملکرد سازمانی و یادگیری سازمانی
الموضوعات :فرنوش انتظاری 1 , سیدجواد ایرانبان 2
1 - کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، گروه مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، شیراز، ایران
الکلمات المفتاحية: عملکرد سازمانی, هوش هیجانی, یادگیری سازمانی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش تحلیل رابطهی علی هوش هیجانی، یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی میباشد. این پژوهش از لحاظ هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از شاخه پژوهشهای میدانی و از لحاظ زمان مقطعی میباشد. روش پژوهش توصیفی همبستگی است. جامعه آماری پژوهش دربرگیرنده تمامی کارکنان سازمان آب شیراز در سال 1395 بوده و نمونه پژوهش تعداد 169 نفر از کارکنان سازمان آب بودهاند که به صورت دسترس از افراد جامعه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پژوهش پرسشنامه هوشهیجانی Bradberry and Greaves،پرسشنامه یادگیری سازمانیGomez و پرسشنامه عملکرد سازمانی Mousavijd میباشد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و LISREL در دو سطح توصیفی و استنباطی صورت گرفت. نتایج نشان داد از چهار مؤلفه هوش هیجانی، دو مؤلفه خودآگاهی و مدیریت روابط با یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی همبستگی مثبت و معناداری دارند و برای دو مؤلفه خود مدیریتی و آگاهی اجتماعی با یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی رابطهای مشاهده نشد. به بیان دیگر، بین متغییر پیشبین (هوشهیجانی) و متغییر ملاک (یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی) رابطه معنادار وجود داشته و خودآگاهی و مدیریتروابط قادر به پیشبینی یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی میباشند.
- Alting, E. & Kosedgi,Y. (2015). The Relationship between Emotional Intelligence of managers,Innovative Corporate Culture and Employee Performance. Procedia-Social and Behavioral Science,210:270-282.
Bagherzadeh, D. & Evaizi, Z. (2008). Ghoshjizhani Tool for Managers. Policyman Human Development Bulletin, 17: 90-103.
-Bennet A. Bennet D. 2008. The leadership between organizational learning based on knowlage management.
-Danaeefard, H. Salehi, A. Hasiri, & A. Noruzi, M. (2012). How emotional intelligence and organizational culture contribute to shaping learning organization in public service organizations. African Journal of Business Management, 5: 1921-1931.
- Diyantnasab, M. Javidi, H. & Bagoolie, H. (2014). The role of occupational stress intermediation in the relationship between psychological capital and job performance of employees. Journal of Psychological Methods and Models.Vol. 4. No.15.
-Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence. New York: Bantam Books.
Golparvar M. Fakhri Khaksar. 2010. Relationship between intelligence and occupational performance of industrial staffs in Isfahan. Shahed University Knowledge Behavioral Journal, 40: 19-34.
-Gomez J. Cespedes J. Valle R. 2005. Organizational learning capacity. Journal of Business Research, 58: 715-725.
-Gottleib F.M. 2006. Humanistic Leadership: Emotional intelligence and team learning. University of Phoenix.
- Iranzadeh, S. & Khadiviyah, I. (1392). The Relationship between Managers' Intelligence and their Performance in Bahman Industrial Group. Productivity Management, 27: 125-144.
- Khalilarjomandi, F. (2004). Comparison of Etiquette and Social Skills from Peers and Academic Achievement in Gifted and Normal Students. Master's thesis of General Psychology, University of Tehran.
- Khosrojavid, M. Reliability and Validity of Structures of Intelligence Scale. Master thesis, General Psychology, Tarbiat Modares University, Tehran.
- Mayer, J. & Salovay, P. (1990). Emotional intelligence. Published by Baywood.
- Mahmoodi, M. & Najafi, F. (2012). The Effect of Emotional Intelligence Training on Students' Communication Skill. Journal of Psychological Methods and Models.Vol. 2. No.8.
- Nani A. Dixon J. Vollman T. 1990. Stratejgic control and performance measerment. Journal of Cost Management, 33-42.
- Mayer J. Salovay P. Caruso D. 2004. Emotional intelligence theory finding implications. Psychological Inquiry, 15: 197-215.
- Mousavijd, M. (2011). The Relationship between Composition and Organizational Structure Strategies with Organizational Performance in Pharmaceutical Companies Accepted in Exchange. PhD in Organizational Behavior. Allameh Tabataba'i University.
- Nazim, F. (1389). The Relationship between Intelligence of Managers and Learners in Islamic Azad University. Occupational and Organizational Consulting Quarterly, 5: 115-137.
- Nwokah, G. & Ahiauzu, A. (2009). Emotional intelligence and efficiency. Journal of Marketing Intelligence and Planning, 7: 27-40.
- Rahnavard, F. (1387). The weather is Comparison of intelligence among the three levels of management. Management Message, 26: 101-118.
-Shahhosseini, M. Silong, A. Islaeili, I. & Uli, J. (2012). The role of emotional intelligence on job performance. International Journal of Business and Social Science, 21: 241-246.
- Souvenir, Ghazanfari, M. C. & Saeedizadeh, A. (1393). Investigating the Effect of Intelligence on Learning with Emphasis on the Role of Participatory Culture in a Case Study of a Governmental Organization. Journal of Innovation Management Research. 1: 101-124.
- Subhaninejad, M. Usbashi, A.S. (1387). Intelligence and organization management. Tehran: Eustaver.
- Shafai, R. Primitive (1380). Introduction to strategies for creating a learning organization in Iran. Management Knowledge, 57: 5-27.
- Zarei. R. (2016). The role of empowerment mediator in relation to emotional intelligence and quality of life. Journal of Psychological Methods and Models.Vol. 7. No.25.
-Zhang, L. Tian, Y. & Zhongying, A. (2009). A conceptual model of organizational learning based on knowledge sharing.
_||_