بررسی حاشیه و کارایی بازار میگو در استان بوشهر
الموضوعات : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزیحمید بلالی 1 , یوسف ابراهیمی 2
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: میگو, بوشهر, کارایی بازار, حاشیه بازار,
ملخص المقالة :
مطالعه سیستم بازاریابی میگو جهت دستیابی به راهکارهای افزایش تقاضای آن در بازار داخل از ضروریات است. با توجه به اهمیت تولید میگوی پرورشی در استان بوشهر، این مطالعه به بررسی مسائل مربوط به حاشیه و کارایی بازار میگو در این استان پرداخته است. بدین منظور مقادیر حاشیه خردهفروشی، عمدهفروشی و حاشیه کل، سهم عوامل بازاریابی، ضریب هزینه بازاریابی و کارایی فنی، قیمتی و کل برای این محصول محاسبه گردید. جمعآوری اطلاعات مورد نیاز از طریق تکمیل تعداد 86 پرسشنامه و به روش طبقهبندی تصادفی در سطوح پرورشدهنده، خردهفروش، عمدهفروش و عملآوران میگو در استان بوشهر در سال 1392 انجام گرفته است. نتایج نشان داد که حاشیه خردهفروشی، عمدهفروشی و حاشیه کل در مورد میگو بهترتیب 11625، 38800 و 50425 ریال بوده است که در این میان سهم تولیدکننده از قیمت نهایی 43/72 درصد، سهم عمدهفروش 22/21 درصد و سهم خردهفروش 35/6 درصد برآورد گردید. همچنین کارایی فنی با 12/89 درصد بالاترین میزان کارایی را در سطح خردهفروشی داشته است. با توجه به برآورد تابع حاشیه کل، قیمت خردهفروشی و هزینه بازاریابی اثر معنیداری بر حاشیه کل داشته و اثر قیمت خرده فروشی بر حاشیه کل بزرگتر و معنیدارتر بوده است. بهطوریکه با افزایش یک درصد در قیمت خردهفروشی و هزینهی بازاریابی، حاشیه کل بهترتیب 523/0 و 215/0 درصد افزایش مییابد. با توجه به معنیدار شدن متغیر هزینهی بازاریابی در الگوی حاشیهی بازار، راهکارهای سیاستی باید در جهتی هدایت شوند که خدمات بازاریابی افزایش یافته و این هزینهها اثرمعنیدارتری بر میزان حاشیهی بازار داشته باشند.