قانون قیمت واحد و یکپارچگی در بازارهای جهانی خرما
الموضوعات : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزیبهروز اسکندرپور 1 , محمد کاوسی کلاشمی 2 , حامد رفیعی 3 , پریسا خلیق خیاوی 4
1 - عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور.
2 - استادیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده علوم کشاورزی، دانشگاه گیلان
3 - استادیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران
4 - دکتری اقتصاد کشاورزی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
الکلمات المفتاحية: ایران, قانون قیمت واحد, همجمعی, بازار خرما, کشورهای رقیب,
ملخص المقالة :
با توجه به اهمیت صادرات خرما در ایران، در این مطالعه به بررسی وضعیت بازارهای جهانی و آزمون قیمت واحد در این بازارها طی سالهای 2008-1961 با استفاده از رهیافت همجمعی و آزمون علیت گرنجر پرداخته میشود. نتایج این مطالعه بیانگر همگرایی قیمتها در بازارهای جهانی و بین صادرکنندگان بزرگ نظیر ایران، تونس، امارات، عراق و عربستان میباشد. لذا میتوان گفت که قانون قیمت واحد در بازارهای جهانی خرما برقرار است. همچنین بین قیمتهای جهانی خرما و قیمت صادراتی در بازارهای صادراتی ایران نیز همگرایی قیمتی و قانون قیمتهای واحد در بلندمدت برقرار است. ضمن آنکه آزمون علیت گرنجر بیانگر آن است که قیمت بازارهای خرمای صادراتی ایران بر قیمتهای جهانی موثر بوده و عکس این حالت برقرار نمیباشد. لذا با توجه به تایید قانون قیمت واحد در بازارهای جهانی خرما و وجود ارتباط بلندمدت بین قیمتهای جهانی خرما و قیمت صادراتی در بازارهای صادراتی ایران و جایگاه ایران در این بازار پیشنهاد میشود که بهمنظور حفظ موقعیت ایران بین رقبای تجاری خود، شرایط بازار جهانی بهطور مستمر نظارت شده و با اتخاذ تدابیر حمایتی لازم بهویژه در زمینهی سیاستهای تجاری، بهبود کیفی محصول و بستهبندی مناسب و همچنین تعیین بازارهای مناسب بالقوه و بالفعل، موقعیت ایران در بلندمدت در بازارهای جهانی حفظ شده و در واقع نوعی رهبری قیمت در بازارهای جهانی برای ایران بهوجود آید.
طبقه بندیJEL: C22,L11,Q13