ملخص المقالة :
پسته از جمله کالاهایی می باشد که به علت داشتن کیفیت های متفاوت و گسترده، دستیابی به اطلاعات در زمینه رابطه بین قیمت و کیفیت آن مورد نیاز است. در این مطالعه با استفاده از نمونه 110تایی از کشاورزان پسته کار و 119 تایی از تجار پسته، نقش کیفیت در قیمت گذاری پسته در استان کرمان مورد بررسی قرار گرفت. برای انتخاب نمونه از روش تصادفی چند مرحله ای استفاده شد. برای تخمین تابع قیمت از الگوی قیمت گذاری هدانیک پسته استفاده گردید. نتایج نشان داد که پسته رقم اوحدی خندان با اونس 30-32 می تواند به عنوان نمونه پایه در قیمت گذاری ها استفاده شود. همچنین برآورد مدل هدانیک نشان داد که از بین 12 متغیر کیفی مورد نظر، تنها دو متغیر تعداد دانه در اونس و درصد خندانی معنی دار شدند. متغیرهای کیفی معنی دار نشده به سه گروه تقسیم شدند. 1- فاکتورهایی که اندازه گیری آنها هزینه بر و مشکل است. 2- فاکتورهایی مانند عیار مغز در پسته های خندان که به آسانی و با هزینه کم قابل اندازه گیری بوده، ولی هنوز اهمیت آن در بازار پسته مشخص نشده است. 3- معیارهای کیفی که قابل اندازه گیری واقعی نبوده و مشاهده ای ارزیابی می شوند. در پایان پیشنهاد شد که دستگاه مخصوصی ساخته شود که نمونه پسته را به طور خودکار بررسی نموده و کیفیت های مختلف آن را اندازه گیری نماید.
المصادر:
1. Abdolahi-Ezzatabadi, M. 2008. Investigation of the role ofaflatoxin in the istability of pistachio market in Iran. Final Reportof Project. Iran's Pistachio Research Institute. 2-014-150000-04-0000-85027.
2. Abdolahi-Ezzatabadi, M. and Najafi, B. 2007. An assessment ofthe possibility of farmers and traders participation in the futuresand options markets in Iran: A case study of pistachio.Agricultural Economics and Development. 57: 105-130.
3. Abdolahi-Ezzatabadi, M. Noori, K., Rahimi, H., Mansoorian, N.and Salem, J. 2009. Investigation of the market power structure inthe pistachio domestic market in Iran and its effect on differentgroups (especially producers). Final Report of Project. Iran'sPistachio Research Institute. 3-100-150300-00-0000-85056.
4. Brorsen, B. W., Grant, W. R. and Rister M. E. 1988. Some effectsof rice quality on rough rice prices. Southern Journal ofAgricultural Economics. July: 131- 140.
5. Faulds, D. J. and Lonial S. C. 2001. Price-quality of nondurableconsumer products: a European and United States perspective.Journal of Economic and Social Research. 3: 59-76.
6. Hazarika, C. 2005. Principles and methods of pricing agriculturaland allied products.
http://assamagribusiness.nic.in/agriclinics/Principles%20&%20methods.pdf.
7. Iran's Agricultural Comodity Exchange. Daily Reports.
8. Jung, S. 2007. Price-quality incentives in U.S. cotton. A Ph.D.Dissertation in Agricultural and Applied Economics, GraduateFaculty of Texas Tech University, U.S.A, 112 pages.
9. Mehrabi Boshrabadi, H. 2002. Review of factors influencingIran's share in the world pistachio market. AgriculturalEconomics and Development. 39: 85-102.
10. Murphy, R. D. 2002. Price and quality relationships in localservice industries. http://www.ftc.gov/be/workpapers/wp249.pdf.
11. Tronstad, R., Huthoefer, L. S. and Monke, E. 1992. Marketwindows and hedonic price analyses: an application to the appleindustry. Journal of Agricultural and Resource Economics, 17:314- 322.