تعیین میزان تمایل به پرداخت جهت خرید سبزیجات سالم از سوی شهروندان شهر تهران
الموضوعات : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزیولی بریم نژاد 1 , آریا هوشمندان 2
1 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران.
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران.
الکلمات المفتاحية: تصمیم به خرید, سبزیجات سالم, کیفیت, تمایل به پرداخت, هکمن,
ملخص المقالة :
این مطالعه، به بررسی دلایلی میپردازد که میتواند باعث خرید یا عدم خرید سبزیجات با کیفیت توسط مصرفکنندگان گردد. چون درک مصرفکنندگان از کیفیت محصولات در هر استراتژی بازاریابی یک عنصر بسیار مهم است. هدف تحقیق حاضر، شناسایی عوامل موثر و چگونگی تاثیر آنها بر تصمیم به خرید و تمایل مصرفکنندگان به پرداخت اضافهتر از قیمت بازار است. در این مطالعه با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط، برتریها و سلایق فردی در زمینهی پولی با توجه به تغییر در کیفیت کالا استخراج گردید و در اسفند1390، عوامل موثر بر تمایل به پرداخت مصرفکنندگان تهرانی از طریق 446 پرسشنامه و مصاحبهی حضوری در داخل و بیرون بازارهای سازمان مدیریت میادین تهران بررسی شد. مقدار تمایل به پرداخت نیز توسط مدل هکمن دو مرحلهای برای سبزیجات سالم برآورد گردید. نتایج نشان داد که نسبت به قیمتهای بازاری، میانگین تمایل به پرداخت برای افرادی که پاسخ مثبت دادهاند، برای هر کیلو برابر 2220 ریال بوده است. طبقهبندی JEL:Q22