شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر رضایتمندی کشاورزان از بیمهی محصول برنج در استان مازندران؛ کاربرد رویکرد تحلیل سلسله مراتبی (AHP)
الموضوعات : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزیاسماعیل فلاحی 1 , سپیده قلی نژاد 2
1 - استادیار بخش اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز.
2 - کارشناس ارشد و پژوهشگر اقتصاد کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر
الکلمات المفتاحية: برنج, بیمهی محصولات کشاورزی, رضایتمندی, فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP), مازندران,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر با هدف شناسایی و تعیین اولویت مؤلفههای اثرگذار بر رضایتمندی برنجکاران استان مازندران از بیمهی محصول طی سال زراعی 91-1390 انجام گرفت. اطلاعات مورد نیاز از 82 پرسشنامه تکمیل شده توسط کشاورزان برنجکار خبره و پیشروی بیمهشدهی منتخب شهرستانهای مختلف استان بهدست آمد. در این تحقیق، در ابتدا بهمنظور شناسایی عوامل موثر بر رضایتمندی کشاورزان از بیمهی محصول از آزمون t و در مرحلهی بعد، جهت رتبهبندی عوامل مذکور از آزمون فریدمن و رویکرد سلسله مراتبی(AHP) استفاده شد. نتایج آزمون t نشان داد که شاخصهای حق بیمه و تسهیلات حمایتی، میزان غرامت دریافتی، کیفیت خدمات دریافتی، وجههی بانک کشاورزی، تعهد کشاورزان به بانک کشاورزی و میزان پاسخگویی به شکایات بر رضایتمندی برنجکاران از بیمهی محصول مؤثر بوده است. همچنین، براساس آزمون فریدمن و تکنیک AHP، شاخصهای حق بیمه و تسهیلات حمایتی و میزان غرامت دریافتی بالاترین اولویت را داشته در حالیکه میزان پاسخگویی به شکایات و متغیر وجهه بانک کشاورزی پایینترین رتبه را بهخود اختصاص دادهاند. براساس نتایج حاصل از این پژوهش، دریافت حق بیمه از کشاورزان به صورت اقساطی، پرداخت بهموقع ارزش واقعی خسارت و بهبود کیفیت خدمات از طریق ایجاد اصلاحات و تنوعسازی در خدمات و عوامل انسانی و غیرانسانی، به منظور جلب رضایت کشاورزان بایستی در اولویت قرار گیرد. افزون بر این، مشارکت دادن بیمهگذار در برنامههای بانک و در نظر گرفتن سازههای پاسخگویی، بهعنوان عواملی مهم در رضایتمندی کشاورزان از بیمهی محصول ایفای نقش خواهد نمود. طبقهبندیJEL:G22، Q10، C65