مدیریت زنجیره ی عرضه ی فرآوری شده محصولات غذایی مطالعه موردی: صنعت تولید رب گوجه فرنگی در استان خراسان شمالی
الموضوعات : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزیعصمت مجرد 1 , ماشااله سالار پور 2 , محمود صبوحی 3
1 - دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی دانشگاه زابل
2 - دانشیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه زابل
3 - دانشیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه زابل
الکلمات المفتاحية: زنجیره عرضه, عدم حتمیت, برنامه ریزی خطی تصادفی چند مرحله ای,
ملخص المقالة :
گسترش روز افزون شبکههای تولید محصولات صنایع غذایی و همچنین تنوع تولیدکنندگان و شیوههای متنوع تامین محصولات صنایع غذایی و از سوی دیگر وجود عدم حتمیتهای مختلف نظیر عدم حتمیت در عرضهی نهادههای اصلی تولید، تقاضای بازار و قیمتها موجب پیچیدگی در مدیریت زنجیرهی تامین صنایع تولید محصولات غذایی گشته است. در مطالعهی حاضر با استفاده از برنامهریزی خطی تصادفی چند مرحلهای به بررسی مسالهیبرنامهریزی تولید در صنعت تولید رب گوجهفرنگی پرداخته شد. صنعت تولید محصولات غذایی با عدم حتمیت در عرضهی نهادهی اصلی تولید مواجه بوده که بهعلت عوامل متعددی نظیر عوامل طبیعی، نوسانات قیمت نهادههای تولید میباشد. بدین منظور این عدم حتمیت در عرضهی نهاده(گوجهفرنگی) در برنامهریزی فروش یک صنعت تولید رب گوجهفرنگی در استان خراسان شمالی مورد توجه قرار گرفت. برای توصیف زنجیره عرضه واحد تولیدی و ارائهی الگویی برای عرضهی نامعین گوجهفرنگی از مدل برنامهریزی خطی تصادفیچند مرحلهای و یک الگوریتم تجزیه جهت محاسبهی سیاستهای بهینهی فروش استفاده شد. بدین منظور میزان بهینهی تولید، فروش و میزان موجودی انبار در دورههای مختلف تولید تعیین شد. بنابراین توصیه میشود که مدیران واحدهای تولیدی با در نظر گرفتن عدم حتمیت عرضهی نهادههای اصلی در برنامهریزی تولید با کاهش فروش و در نتیجه هزینهی ناشی از دست دادن جایگاه خود در بازار مواجه نشود. طبقه بندیJEL:C61, M21, M31