عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت مصرفکنندگان عسل ارگانیک در زاهدان با رهیافت توبیت فضایی
الموضوعات : Agricultural Economics Researchزهرا کخای سالار 1 , سید مهدی حسینی 2 , امیر دادرس مقدم 3
1 - گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان ، ایران
2 - استادیار ،گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، ایران.
3 - دانشجوی دکترای اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد.
الکلمات المفتاحية: تمایل به پرداخت, عسل ارگانیک, توبیت فضایی,
ملخص المقالة :
عسل ارگانیک بدون استفاده از مواد شیمیایی و آفتکشها، افزودنیها و طعمدهندهها تولید می شود و در صورت عدم برآورد صحیح تمایل به پرداخت مصرفکنندگان در بازاریابی و فروش محصولش با مشکل مواجه می-شود. در این راست با استفاده از مدل توبیت فضایی به بررسی عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت مصرفکنندگان عسل ارگانیک در شهر زاهدان پرداخته شد. آمار و اطلاعات آن از طریق پرسشنامه محقق ساخته و با استفاده از نمونه-گیری خوشهای در سال 1400-1401 جمعآوری شد. نتایج نشان داد که متغیرهای سن سرپرست خانوار، سطح تحصیلات، میزان درآمد خانوار، گواهی و نشان ارگانیک محصول، میزان اعتماد به محصول توزیع شده در بازار و میزان رضایتمندی مشتری از توزیع و فروش محصول تاثیر مثبت و معناداری بر احتمال تمایل به پرداخت دارد. با توجه به نتایج پیشنهاد میشود که تولیدکنندگان و بازاریابان در انتخاب جامعه هدف و ارزشگذاری عسل ارگانیک به متغیرهای موثر فوق توجه داشته تا برآورد صحیحی از تمایل به پرداخت مصرفکننده داشته باشند و در نهایت تولیدکننده به منظور جلب اعتماد و رضایت مشتری از شیوههای مستقیم فروش استفاده نماید.
