بررسی رفتار خریداران گوشت قرمز در فروشگاههای زنجیرهای با استفاده از دادهکاوی
الموضوعات : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی
ایمان رادی پور کاوکانی
1
,
رویا اشراقی سامانی
2
,
بیتا رحیمی بدر
3
1 - گروه اقتصاد کشاورزی، ,واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2 - گروه اقتصاد کشاورزی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج ، ایران
3 - گروه اقتصاد کشاورزی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
الکلمات المفتاحية: رفتارمصرفکننده, دادهکاوی, محصول شناسنامهدار,
ملخص المقالة :
داده کاوی راه حل موثری برای بهبود کارایی و اثربخشی صنعت خرده فروشی بوده است. با دسترسی به داده های تراکنش، مدل RFM می تواند مشتریان را به دقت تقسیم کند. تقسیم بندی مشتریان یکی از خلاقانه ترین راه هایی است که به کسب و کارها کمک بینش عمیق تری در مورد رفتار خرید مشتریان یافته و کمپین های بازاریابی مناسب را اتخاذ کنند و به مشتریان هدف دست یابند. در این پژوهش با بهره گیری از مدل RFM رفتار مشتریان فروشگاه های زنجیره ای شهروند تهران(مجیدیه، جمهوری، راه آهن، عدل و شمیران سنتر) که در بــازة زمانــی خرداد 1401 تا پایان اسفند ماه همان سال از این پنج شعبه فروشگاه های زنجیره ای شهرون اقدام به خرید گوشت قرمزکرده اند، مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که تعداد فروش، تعداد مشتریان و تعداد مشتریان وفادار و خوب برای محصول گوشت شناسنامه دار و برچسب حاوی اطلاعات ضروری بیشتر از برندهای بدون اطلاعات است. همچنین در خوشه مشتریان گذری و موقت تعداد مشتریان گوشت شناسنامه دار بیشتر از مشتریان گوشت غیرشناسنامهدار است.