عوامل مؤثر بر رضایتمندی کشاورزان از بیمه محصولات زراعی در استان گلستان: کاربرد تحلیل سلسله مراتب فازی (FAHP)
الموضوعات :
فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی
قربان شهریاری
1
,
یاسر میر
2
1 - استادیار دانشگاه پیامنور، دانشکده علوم کشاورزی، گروه علمی منابعطبیعی و محیطزیست، تهران، ایران.
2 - مدرس دانشگاه پیام نور.
تاريخ الإرسال : 27 الإثنين , رجب, 1438
تاريخ التأكيد : 05 الخميس , صفر, 1444
تاريخ الإصدار : 24 السبت , ذو الحجة, 1443
الکلمات المفتاحية:
کشاورزی,
مدیریت ریسک,
توصیفی- پیمایشی,
بیمهگذار,
ملخص المقالة :
هدف: بهدلیل اهمیت بخش کشاورزی در سامانههای تغذیهای دنیا و بمنظور تداوم فعالیتهای تولیدی، لازم است کشاورزان با بکارگیری روشهای مناسب مهار مدیریت خطر، مورد حمایت قرار گیرند. یکی از روشهای متداول و کارآمد در مدیریت ریسک، استفاده از پوششهای بیمهای است. بیمه محصولات کشاورزی میتواند نقشی مهم در بیشینه ساختن مطلوبیت و رفاه خانوادهها ایفا کند. این مطالعه حاصل یک پژوهش کاربردی با هدف اولویت و رتبهبندی عوامل مؤثر بر رضایتمندی کشاورزان از بیمه محصولات زراعی، تحت محیط فازی است.
روش: مدل فرآیند تحلیل سلسله مراتب AHP – Fuzzy برای این پژوهش پیشنهاد شده است. روش پژوهش این پژوهش، توصیفی- پیمایشی بوده که عوامل مؤثر بر رضایتمندی کشاورزان از بیمه محصولات زراعی در استان گلستان با توجه به ادبیات پژوهش شناسایی شد.
یافته ها :یافته های پژوهش نشان میدهد، عوامل حق بیمه، متغیرهای وجه بانک کشاورزی و کیفیت خدمات دریافتی بالاترین اولویت را داشته، در حالیکه عوامل تعهد کشاورزان نسبت به بانک کشاورزی و مقدار غرامت دریافتی پایینترین رتبه را بهخود اختصاص دادهاند.
نتایج: براساس نتایج حاصل از این پژوهش، دریافت حق بیمه از کشاورزان بهصورت اقساطی، پرداخت به موقع ارزش واقعی خسارت و بهبود کیفیت خدمات بیمهای از راه ایجاد اصلاحات و تنوعسازی بمنظور جلب رضایت کشاورزان بایستی در اولویت قرار گیرد. همچنین، مشارکتدادن بیمهگذار در برنامههای بانک و درنظر گرفتن روشهای نوین پاسخگویی، بهعنوان عواملی مهم در رضایتمندی کشاورزان از بیمه محصولات ایفای نقش خواهند داشت.
المصادر:
Chang D Y. Extent Analysis and Synthetic Decision, Optimization Techniques and Applications. Vol. 1, WorldScientific, Singapore. 1992.
Yang X H, Wei X Y. Fiscal Incentive to Policy Agricultural Insurance Development in China. Journal of Changchun University. 2010. 6388–6395.
Cheng S J. An analysis on the constraints of agricultural insurance development in Jilin Province. Journal of Changchun University. 2010.
Lee S, Kim W, Kim Y M, Oh K J. Using AHP to determine intangible priority factors for technology transfer adoption. Expert Systems with Applications, 2010: 39.
Yazdan Panah M, Zamani G, Rezaei Moghadam K. Farmers' satisfaction with agricultural product insurance: application of path analysis, Agricultural Economics and Development, 1388, 66.
Azar A, Faraji H. Fuzzy management science, Mehraban Nash Publishing House, Tehran. 1387.
Javadian A, Shirzad H. A comparative study of the agricultural products insurance systems in the world with the priority of developing countries, the collection of articles of the second national conference of officials and experts of the agricultural products insurance fund. 2008.
Zare Mehrjardi M R, Mehrabi Beshrabadi H, Zia-Abadi M. "Comparison of parametric and non-parametric methods in investigating the factors affecting the acceptance of crop insurance, a case study: the use of artificial neural network and logit model in examining the acceptance of wheat insurance in Kerman", Journal of Insurance and Agriculture, 26, 2009.
Sajjadi A A. The role of customer satisfaction in business, Management Science Journal, 1378, 2.
Fallahi A, Gholinejad S. Identification and ranking of factors affecting farmers' satisfaction with rice crop insurance in Mazandaran province: application of hierarchical analysis approach, Journal of Agricultural Economics Research, 2013.6
Naderi Mehdi K, Yaqoubi Farani A, Saadi H, Zulikhai Siyar L. Investigating factors affecting the development of wheat in Hamedan city, Journal of Economic Research and Agricultural Development of Iran, 3, 2013..
Goodness A, Turkmani J. Wheat insurance with a view on the issues of moral hazard and harmful selection, a case study: Fars province, Iranian Journal of Agricultural Sciences, 33,1381.
Auh S, Johnson M D. Compatibility effects in evaluations of satisfaction of loyalty. Journal of Economic Psychology. Article in Press Corrected. 2004.
Johnson M, Fornell C. A framework for comparing customer satisfaction across individuals and product categories. Journal of Economics Psychology. 1991: 12: 267-286.
Kahraman C, Cebeci U, Ruan D. Multi attribute comparison of catering service companies using fazzy AHP: The case of Turkey. International Journal of production Economics, 2004: 87, 171-184.
Stock Berger A, Roe B. Are Ohio dairy farmers satisfied with local suppliers? Farm management update. Quarterly publication of Ohio State University Extension. 2003: Cache of http://ohioline.osu.edu/fm-news/su.3/su.3_2.html.
_||_