بررسی عوامل موثر بر صادرات زمین مجازی پسته ایران
الموضوعات : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزیمحمد خداوردیزاده 1 , اتابک کاظم پور 2 , رضا شاکری بستان آباد 3 , لیلا یوسف زاده 4
1 - دانشیار اقتصاد منابع طبیعی و محیط زیست، گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
2 - 1. دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تهران
4 - دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی، گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
الکلمات المفتاحية: ایران, تجارت, صادرات, پسته, زمین مجازی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: حجم رو به رشد تجارت بین المللی محصولات کشاورزی باعث افزایش توجه به منابع پنهان محصولات کشاورزی به ویژه در مورد استفاده از زمین و آب و تأثیرات زیست محیطی و اقتصادی- اجتماعی شده است. با وجود اهمیت صادراتی محصول پسته ایران، در این مطالعه صادرات زمین مجازی پسته ایران محاسبه و عوامل مؤثر بر صادرات آن مشخص شد
مواد و روشها: در این مطالعه از الگوی جاذبه صادرات پسته ایران در بازه زمانی 2001-2019 استفاده شده است.
یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که صادرات زمین مجازی پسته ایران با وجود نوسانات زیاد با روند کاهشی همراه بوده است. بر اساس نتایج الگوی جاذبه برآورد شده، نسبت زمین کشاورزی ایران به شرکای تجاری، درآمد سرانه شرکای تجاری، فاصله جغرافیایی شرکای تجاری با ایران، جمعیت شرکای تجاری، تحریمهای اقتصادی بین المللی و بحران جهانی اقتصادی تاثیر معنیداری بر صادرات زمین مجازی ایران دارند