بررسی الزامات تشخیص فرصتهای کارآفرینی در بین دانشجویان کشاورزی دانشگاه ایلام
الموضوعات :
فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی
حسین مهدی زاده
1
,
نعمت اله شیری
2
,
مژگان خوش مرام
3
1 - استادیار گروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.
2 - استادیار گروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.
3 - مدرس گروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.
تاريخ الإرسال : 26 الأحد , شعبان, 1441
تاريخ التأكيد : 18 السبت , ربيع الثاني, 1444
تاريخ الإصدار : 24 السبت , ذو الحجة, 1443
الکلمات المفتاحية:
کارآفرینی کشاورزی,
هوشیاری کارآفرینانه,
حمایت محیطی,
دانشجویان کشاورزی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: نظر به اینکه تشخیص فرصت اصلیترین و اولین گام در فرآیند کارآفرینی بشمار میرود؛ بنابراین، قابلیت تشخیص فرصتهای کارآفرینی از جایگاه ویژهای در فرآیند ترویج کارآفرینی در بین دانشجویان نظام آموزش عالی برخوردار است. در این راستا، این پژوهش با هدف بررسی تأثیر حمایت محیطی بر قابلیت تشخیص فرصتهای کارآفرینی با نقش میانجی هوشیاری کارآفرینانه انجام شد.
مواد و روشها: جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان سال چهارم کارشناسی در رشتههای کشاورزی دانشگاه ایلام بودند که تعداد 100 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب برای مطالعه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخه 25 و SmartPLS نسخه 3 انجام شد.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که پاسخگویان از قابلیت تشخیص فرصتهای کارآفرینی متوسطی برخوردار بودند. بر اساس نتایج مدلسازی معادلات ساختاری متغیرهای نهفته هوشیاری کارآفرینانه و حمایت محیطی تأثیر مثبت و معناداری به صورت مستقیم بر قابلیت تشخیص فرصت کارآفرینی داشتند. همچنین، تأثیر غیرمستقیم و معنادار حمایت محیطی از راه هوشیاری کارآفرینانه بر قابلیت تشخیص فرصتهای کارآفرینانه تأیید شد.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود که مدرسان آموزش عالی کشاورزی از روشهای فعال آموزش و یادگیری، نظیر ایدهپردازی، یادگیری تجربی و خدمتمحور، کار تیمی و عملی، تفکر انتقادی و حل مسئله در آموزش کشاورزی استفاده کنند.
المصادر:
Fuller B, Liu Y, Bajaba S, Marler LE, Pratt J. Examining how the personality, self-efficacy, and anticipatory cognitions of potential entrepreneurs shape their entrepreneurial intentions. Personality and Individual Differences. 2018, 125, 120-125. doi:https://doi.org/10.1016/j.paid.2018.01.005
Hayton J, Chandler G, Detienne D. Entrepreneurial opportunity identification and new firm development processes: A comparison of family and non-family new ventures. Int. J. of Entrepreneurship and Innovation Management. 2011, 13, 12-31. doi:10.1504/IJEIM.2011.038445
Kaish S, Gilad B. Characteristics of opportunities search of entrepreneurs versus executives: Sources, interests, general alertness. Journal of Business Venturing. 1991, 6(1), 45-61. doi:https://doi.org/10.1016/0883-9026(91)90005-X
Karimi S. Studying the direct, indirect and moderating effects of institutional environment on entrepreneurial intentions of agricultural students. Journal of Entrepreneurship Development. 2016, 8, 371-390.
Kautonen T, van Gelderen M, Fink M. Robustness of the Theory of Planned Behavior in Predicting Entrepreneurial Intentions and Actions. Entrepreneurship Theory and Practice. 2015, 39(3): 655-674. doi:10.1111/etap.12056
Khoshmaram M, Shiri N, Shinnar RS, Savari M. Environmental support and entrepreneurial behavior among Iranian farmers: The mediating roles of social and human capital. Journal of Small Business Management. 2020, 58(5): 1064-1088. doi:10.1111/jsbm.12501
Khoshmaram M, Zarafshani K, Mirakzadeh A, Alibaygi A. Modeling Agricultural Entrepreneurial Opportunity Recognition in Kermanshah Province: Application of NVivo Software. Journal of Rural Research. 2017, 8(3): 388-403. doi:10.22059/jrur.2017.63477
Kirzner IM, Press U. Perception, Opportunity, and Profit: Studies in the Theory of Entrepreneurship: University of Chicago Press. 1979.
Krejcie RV, Morgan DW. Determining Sample Size for Research Activities. Educational and Psychological Measurement.1970, 30(3): 607-610. doi:10.1177/001316447003000308
Leibenstein H. Discovery and the capitalist process : Israel M. Kirzner, (The University of Chicago Press, Chicago, 1985) pp. xiii + 183, $22.50. Journal of Economic Behavior & Organization. 1988, 9(3): 315-318.
Léon JAM, Lukfa M, Gorgievski MJ. Teaching Psychology of entrepreneurship: perspective from six European countries. 2008.
Lim EW, Xavier SR. Opportunity Recognition Framework: Exploring the Technology Entrepreneurs. American Journal of Economics. 2015, 5, 105-111. doi:10.5923/c.economics.201501.10
Neneh BN. From entrepreneurial alertness to entrepreneurial behavior: The role of trait competitiveness and proactive personality. Personality and Individual Differences. 2019, 138, 273-279. doi:https://doi.org/10.1016/j.paid.2018.10.020
North D. Understanding the Process of Economic Change. Princeton University Press. 2005.
Obschonka M, Hakkarainen K, Lonka K, Salmela-Aro K. Entrepreneurship as a twenty-first century skill: entrepreneurial alertness and intention in the transition to adulthood. Small Business Economics. 2017, 48(3): 487-501. doi:10.1007/s11187-016-9798-6
Okhli M, Didehkhani H, Sharifzadeh MS, Hosseini SM. Determinants of Opportunity Recognition in the Pattern of Agricultural Tech Startups in Northern Provinces of Iran. International Journal of Agricultural Science, Research and Technology. 2019. 9(2): 65-75.
Pouratashi M. Entrepreneurial Intentions of Agricultural Students: Levels and Determinants. The Journal of Agricultural Education and Extension. 2015, 21(5): 467-477. doi:10.1080/1389224X.2014.960528
Puhakka V. Versatile and flexible use of intellectual capital inentrepreneurial opportunity discovery. Journal of Management Research. 2010, 2. doi:10.5296/jmr.v2i1.144
Ramezani T. How to recognize entrepreneurial opportunities: A Grounded Theory-based model. 2015.
Rezvanfar A, Shiri N, Kanigolzar FM. Exploring Factors Affecting Application of Soil Conservation Practices (SCPs) By Iranian Farmers. 2012, 3(5): 2383-2389.
Roundy PT, Harrison DA, Khavul S, Pérez-Nordtvedt L, McGee JE. Entrepreneurial alertness as a pathway to strategic decisions and organizational performance. Strategic Organization. 2017, 16(2): 192-226. doi:10.1177/1476127017693970
Schwarz EJ, Wdowiak M A, Almer‐Jarz DA, Breitenecker RJ. The effects of attitudes and perceived environment conditions on students' entrepreneurial intent. Education + Training. 2009, 51(4): 272-291. doi:10.1108/00400910910964566
Shane S. Prior Knowledge and the Discovery of Entrepreneurial Opportunities. Organization Science. 2000, 11(4): 448-469. doi:10.1287/orsc.11.4.448.14602
Shane S. Reflections on the 2010 AMR Decade Award: Delivering on the Promise of Entrepreneurship As a Field of Research. Academy of Management Review. 2012, 37(1): 10-20. doi:10.5465/amr.2011.0078
Shiri N. Attitude toward organic agribusiness: an approach to developing sustainable business. British Food Journal. 2021, 123(10): 3265-3276. doi:10.1108/BFJ-02-2021-0166
Shiri N, Mehdizadeh H, Khoshmaram M, Azadi H. Determinants of entrepreneurial alertness: towards sustainable agribusiness development. British Food Journal. 2022, 124 (7): 2279-2298. doi:10.1108/BFJ-07-2021-0825
Shiri N, Mirakzadeh A, Zarafshani K. Promoting Entrepreneurial Behavior among Agricultural Students: A Two-Step Approach to Structural Equation Modeling. International Journal of Agricultural Management and Development. 2017, 7(2): 211-221.
Shiri N, Mohammadi D, Hosseini SM. Entrepreneurial Intention of Agricultural Students: Effects of Role Model, Social Support, Social Norms and Perceived Desirability. Archives of Applied Science Research. 2012, 4, 829-897.
Shiri N, Shinnar RS, Mirakzadeh A, Zarafshani K. Cultural values and entrepreneurial intentions among agriculture students in Iran. International Entrepreneurship and Management Journal. 2017, 13(4): 1157-1179. doi:10.1007/s11365-017-0444-9
Shirokova G, Osiyevskyy O, Bogatyreva K. Exploring the intention–behavior link in student entrepreneurship: Moderating effects of individual and environmental characteristics. European Management Journal. 2016, 34(4): 386-399. doi:https://doi.org/10.1016/j.emj.2015.12.007
Short JC, Ketchen DJ, Shook CL, Ireland RD. The Concept of “Opportunity” in Entrepreneurship Research: Past Accomplishments and Future Challenges. Journal of Management. 2009, 36(1): 40-65. doi:10.1177/0149206309342746
Singer S, Amorós J, Moska D. Global Entrepreneurship Monitor 2014 Global Report. 2015.
Tang J. Environmental munificence for entrepreneurs: entrepreneurial alertness and commitment. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research. 2008, 14(3): 128-151. doi:10.1108/13552550810874664
Tang J, Kacmar KM, Busenitz L. Entrepreneurial alertness in the pursuit of new opportunities. Journal of Business Venturing,. 2012, 27 (1): 77-94. doi:https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2010.07.001
Tominc P, Rebernik M. Growth Aspirations and Cultural Support for Entrepreneurship: A Comparison of Post-Socialist Countries. Small Business Economics. 2007, 28(2): 239-255. doi:10.1007/s11187-006-9018-x
Turker D, Sonmez Selcuk S. Which Factors Affect Entrepreneurial Intention of University Students? Journal of European Industrial Training. 2009, 33. doi:10.1108/03090590910939049
Webb JW, Ireland RD, Hitt MA, Kistruck GM, Tihanyi L. Where is the opportunity without the customer? An integration of marketing activities, the entrepreneurship process, and institutional theory. Journal of the Academy of Marketing Science. 2011, 39(4): 537-554. doi:10.1007/s11747-010-0237-y
_||_