بررسی الزامات تشخیص فرصتهای کارآفرینی در بین دانشجویان کشاورزی دانشگاه ایلام
الموضوعات : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی
حسین مهدی زاده
1
(استادیار گروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.)
نعمت اله شیری
2
(استادیار گروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.)
مژگان خوش مرام
3
(مدرس گروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.)
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی کشاورزی, هوشیاری کارآفرینانه, حمایت محیطی, دانشجویان کشاورزی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: نظر به اینکه تشخیص فرصت اصلیترین و اولین گام در فرآیند کارآفرینی بشمار میرود؛ بنابراین، قابلیت تشخیص فرصتهای کارآفرینی از جایگاه ویژهای در فرآیند ترویج کارآفرینی در بین دانشجویان نظام آموزش عالی برخوردار است. در این راستا، این پژوهش با هدف بررسی تأثیر حمایت محیطی بر قابلیت تشخیص فرصتهای کارآفرینی با نقش میانجی هوشیاری کارآفرینانه انجام شد. مواد و روشها: جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان سال چهارم کارشناسی در رشتههای کشاورزی دانشگاه ایلام بودند که تعداد 100 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب برای مطالعه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخه 25 و SmartPLS نسخه 3 انجام شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که پاسخگویان از قابلیت تشخیص فرصتهای کارآفرینی متوسطی برخوردار بودند. بر اساس نتایج مدلسازی معادلات ساختاری متغیرهای نهفته هوشیاری کارآفرینانه و حمایت محیطی تأثیر مثبت و معناداری به صورت مستقیم بر قابلیت تشخیص فرصت کارآفرینی داشتند. همچنین، تأثیر غیرمستقیم و معنادار حمایت محیطی از راه هوشیاری کارآفرینانه بر قابلیت تشخیص فرصتهای کارآفرینانه تأیید شد. بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود که مدرسان آموزش عالی کشاورزی از روشهای فعال آموزش و یادگیری، نظیر ایدهپردازی، یادگیری تجربی و خدمتمحور، کار تیمی و عملی، تفکر انتقادی و حل مسئله در آموزش کشاورزی استفاده کنند.
_||_