برآورد کشش های عرضه و تقاضای چای در ایران کاربرد مدل رگرسیون آستانهای))
الموضوعات : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزیعلی اکبر باغستانی 1 , حبیبه شرافتمند 2
1 - عضو هیئت علمی موسسه پژوهشهای برنامهریزی، اقتصادکشاورزی و توسعه روستایی. تهران
2 - دانش آموخته دکترای اقتصادکشاورزی. تهران.
الکلمات المفتاحية: تعدیل جزئی نرلاو, تقاضای چای, مدل رگرسیون آستانه,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: چای یکی از رایجترین نوشیدنیهاست که بیشتر مردمان کشورهای جهان آن را مصرف میکنند. مصرف سالانه سرانه چای جهان حدود ۵۰۰ گرم است. در حالی که این رقم برای ایران، به بیش از پنج کیلوگرم در سال میرسد. افزون بر مصرف سالانه 110 هزار تن و تولید نزدیک به 25 هزار تن در داخل کشور، همه ساله، مقادیری چای از مبادی رسمی و غیر رسمی وارد کشور میشود. لذا واردات بی رویه، ضرورت بررسی و برآورد دقیق مصرف و تقاضا و راه کارهای افزایش تولید و عرضه را ایجاب می کند.
مواد و روشها: این مطالعه به بررسی تابع عرضه چای در قالب الگوی تعدیل جزیی نرلاو و تاثیر تغییر قیمت و درآمد بر مصرف این محصول، در سطوح درآمدی گوناگون، پرداخته است. در این مطالعه از دادههای سری زمانی، برای دوره 93-1357و روش رگرسیون آستانهای دو رژیمه جهت برآورد کشش های تقاضای چای استفاده شد.
یافتهها: برآورد ساختار غیرخطی در برآورد تقاضای چای، نشان داد که چای برای گروههای کمدرآمد کالایی بیکشش و ضروری است که با افزایش درآمد، تمایل به پرکشش شدن دارد. کششهای درآمدی تقاضا برای هر دو گروه بالا و پایین درآمدی، مثبت و معنیدار است. نتایج نشان داد که امکان افزایش تولید از طریق افزایش سطح زیرکشت محدود است
بحث و نتیجهگیری: افزایش کیفیت و بهبود رقابتپذیری در کنار فرآوری مناسب میتواند از تقاضای غیررسمی (قاچاق) چای بکاهد. تبلیغات با هدف تعصب در خرید چای ایرانی، برای کمک به بقاء و رونق اقتصاد این نوشیدنی محبوب و پُرمصرف در ایران، ضروری است.
Demand in Sistan and Baluchestan Using Two Systems of NNDS and QUAIDS. Journal of Agricultural Economics Research, 9(2): 93-115.
https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=295375
panel data, the effects of bootlegging taxation and advertising reconsidered. Rev.
Stat, 68(1): 55-148. http://links.jstor.org/sici?sici=0034-6535%2819860 ... O%3B2-Q&origin=repec
http://www.mitpressjournals.org/doi/pdf/10.1162/003465300558551.
Agric,15:1-18.
DOI: 10.22004/ag.econ.200185.
prices in Iran. Iranian journal of economic studies, 5(2):189-208.
the threshold regression model. Journal of Agricultural Economics, 34: 81-86.
for Iranian Urban Households Using Linear Expenditure System Model. 6th Iranian Agricultural Economics Conference.
https://civilica.com/doc/46957/
supply of tea in Iran. Case study of Guilan province. Quarterly Journal of Economic
Modeling, 2(10):115-130.
determining the vulnerability of rural households due to rising global food prices in Iran. Quarterly Journal of Economic Research (Sustainable Growth and
Development), 16(3): 1-27.
industry is a symbol of the realization of a resilient economy. Presented in the
country's tea organization. irantea.org.
rice market rice in Iran. Journal of Agricultural Economics Researches, 4(1): 139-160.
conjectural changes in the structure of multilateral monopolies based on the Iwata approach. Study of the Iranian food and beverage industry. Journal of Economics and Agricultural Development, 28(3): 272-281.
http://eco.iaufb.ac.ir/article_555547.html
_||_