بررسی رفتار و ترجیح مصرفکنندگان محصولات لبنی شهرستان ساری بر اساس ساختار آشیانهای
الموضوعات : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزیسید مجتبی مجاوریان 1 , حمید امیرنژاد 2 , سینا احمدی کلیجی 3
1 - دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
2 - گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده مهندسی زراعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
3 - دانشگاه علوم کشاوری و منابع طبیعی ساری
الکلمات المفتاحية: آمیخته بازاریابی, ترجیحات مصرفکنندگان, لاجیت آشیانهای, محصولات لبنی,
ملخص المقالة :
با توجه به اهمیت تولید و مصرف شیر و فرآوردههای آن، این مطالعه با هدف بررسی تمایل و ترجیحات مصرف انواع محصولات لبنی و عوامل موثر بر آن در قالب ساختار مدل لاجیت آشیانهای در شهرستان ساری در سال 1396 انجام شده است. حجم نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و 275 تعیین شد. نتایج ترجیحات و میزان مصرف هریک از محصولات لبنی نشان داد که ماست، شیر و پنیر بیشترین ترجیح را در میان محصولات لبنی داشته و مصرفکنندگان تمایل بیشتری به محصولات کمچرب نسبت به محصولات پرچرب دارند. نتایج بررسی عوامل موثر بر ترجیحات افراد نشان داد که متغیر قیمت و هزینه خانوار احتمال انتخاب محصولات لبنی را کاهش میدهد و متغیرهای سن، تحصیلات و اهمیت به ورزش احتمال آن را افزایش میدهد. متغیرهای آمیخته بازاریابی (p4) نیز به عنوان عوامل تاثیر گذار بر انتخاب انواع محصولات لبنی بوده است. مدیران بازاریابی به خصوص در بخش لبنیات با استفاده از این نتایج میتوانند محصولات خود را بر اساس گرایش و ترجیحات مصرفکنندگان بهبود دهند.
Assan, N. (2017). Milk and milk products consumption pattern, preferences and purchase behavior in communal areas of the Eastern Cape Province in South Africa. Scientific Journal of Animal Science, 6(5): 407-427.
- Ben-Akiva, M. & Lerman, S. (1997). Discrete Choice Analysis: Theory and Application to Travel Demand, MIT Press in Transportation Studies, Cambridge, MA.
- Bhat, Ch. & Guo, J. (2004). A mixed spatially correlated logit model: formulation and application to residential choice modeling. Transportation Research, B(38): 147-168.
- Bhanu, B. Saravana Pandian, S. Vinothini, P. & Mathanghi, S. K. (2017). Analysing the consimers preference for dairy products in Trivandrum City, INDIA. International Journal of Science, Environment and Technology, 6(1): 650-654.
- Borsch-Supan, A. (1990). On the compatibility of nested logit models with utility maximization. Journal of Econometrics, 43: 373-388.
- Bousbia, A., Boudalia, S. Chelia, S. Oudaifia, K. Amari, H. Benidir, M. Belkeir, B. & Hamzaoui, S. (2017). Analysis of Factors Affecting Consumer Behavior of Dairy Products in Algeria: A Case Study from the Region of Guelma. International Journal of Agricultural Research, 12: 93-101.
- Canadian Dairy Information Centre, CDIC. (2016). Milk and cheese report. Available online at: http://dairyinfo.gc.ca.
- Danaher, P. J. & Dagger, T. S. (2012). Using a nested logit model to forecast television ratings. International Journal of Forecasting, 28(3): 607-622.
- Davis, J. Gallego, G. & Topaloglu, H. (2014). Assortment Optimization under Variants of the Nested Logit Model. Operations Research, 62(2): 250–273.
- Ghorbani, M. & Firooz Zarea, A. (2010). Valuation of Different Characteristics of Air Pollution in Mashhad. Journal of Economics Research, 44(4): 215-241. (In Persian).
- Isazade, S. Jalili Kamjo, S. P. Madadi, S. & Mahmodi Niya, D. (2012). Non Market Commodity valuating based on Stated Preference. Journal of natural resource economics, 1(1): 21-36. (In Persian).
- Karbasi, A. & Aghasafari, H. (2017). Investigation factor affecting on consumers’ trend to branded dairy products. Journal of Iran Science and Technology, 14(11): 327-336. (In Persian).
- Li, G. Rusmevichientong, P. & Topaloglu, H. (2015). The d-level nested logit model: Assortment and price optimization problems. Operations Research, 63(2): 325-342.
- Maleki, A. (2003). Systematic analysis of consumer behavior. Modirsaz, 6(3,4): 88-100. (In Persian).
- McFadden, D. (1978). Modeling the choice of residential location. Transportation Research Record, (672):72-77.
- McFadden, D. (1980). Econometric models for probabilistic choice among products. The Journal of Business, 53(3): 13-29.
- Mohammadi, M. Taheri Reykandeh, E. Rafiee, H. & Aziznejhad, A. (2016). Analysis of factors affecting on consumer attitudes about the use of natural milk in cheese production with emphasis on quality and price oriented. Iran Association of Agricultural Economics, 10(3): 47-64. (In Persian).
- Pishbahar, E. & Nataj Firuzjah, M. (2014). Evaluation of hedonic pricing of dairy products. Journal of Food Research, 24(4):579-588. (In Persian).
- Samadi, M. (2008). Analysis and determining adequate marketing promotion mix for dairy products by using MCDM. Agricultural Economics and Development, 16(64): 97-117. (In Persian).
- Samadi, M. & Eslam, F. (2009). Marketing strategic planning and choosing the suitable strategy by using the AHP technique. Journal of Clinical Psychology & Personality, 1(35): 69-82. (In Persian).
- Shahbazi, H. (2016). Generic Dairy Advertising Effects in A Multi-Market Equilibrium. Agricultural Economics, 10(3): 89-112. (In Persian).
- Williams, H. C. W. L. (1977). On the formation of travel demand models and economic evaluation measures of user benefit. Environmental and Planning, 9(3):285-344.
_||_