تبیین شاخصها و الگوی کارآفرینی سازمانی در شرکتهای تعاونی روستایی
الموضوعات : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزیغلامرضا نخعی 1 , عبدالرضا سبحانی 2 , محمود رضا مستقیمی 3 , سید محمد رضا حسینی 4
1 - دانشجوی دوره دکتری تخصصی کارآفرینی - توسعه، گروه کارآفرینی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
2 - گروه مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
4 - گروه اقتصاد، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی, خراسان جنوبی, تحلیل سلسله مراتبی, کارآفرینی سازمانی, تعاونی روستایی,
ملخص المقالة :
در دنیای پیچیده و پویای امروزی، بدون توجه کافی به کار آفرینی سازمانی نمی توانیم به شاخص های رشد و توسعه در عرصه اقتصادی دست یابیم. زیرا کار آفرینی سازمانی، فرایندی راهبردی و اکتسابی است که سازمان ها با انتخاب الگوی مناسب، منجربه شکل گیری پایدار آن می شوند. هدف این پژوهش تبیین شاخص ها و انتخاب الگوی کارآفرینی مناسب است. روش تحقیق، توصیفی پیمایشی است و جامعه آماری آن مدیران شرکت های تعاونی روستایی استان خراسان جنوبی هستند. ابزار گردآوری اطلاعات: مطالعات کتابخانه ای و پرسش نامه ای است که به روش تحلیل سلسله مراتبی انجام گرفته است. از نرم افزارExpert Choice برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که رتبه بندی شاخص ها به ترتیب: رفتاری، فرهنگ ، اقدام کارآفرینانه، ساختاری، زمینه ای، ویژگی های فردی و مهارت های کارآفرینانه و الگوهابه ترتیب: سلمان، آنتونیک و هیسریچ، بیولت و آلپکن، لامپکن و دس، اکهلس و نک، احمد پور داریانی و کوراتکو و دیگران می باشد.
- احمدپور داریانی، م. (1391). کارآفرینی (تعاریف ، نظریات و الگوها). چاپ دهم. تهران. انتشارات جاجرمی.
- احمدپورداریانی، م. فرخ حیاتی، ا. (1386). کارآفرینی در کسب و کار اینترنتی. چاپ دوم. تهران. انتشارات محراب قلم.
- احمد پورداریانی، م. عزیزی، م. (1395). کارآفرینی. چاپ چهاردهم. تهران. انتشارات محراب قلم و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزش .
- تسلیمی، م س. منوریان، ع. آشنا، م. (1385). بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و کارآفرینی درون سازمانی. نشریه فرهنگ مدیریت. سال چهارم. شماره 14. پاییز و زمستان 1385. صص: 27 – 56
- حسینپور، د. و زارعیوش، ف. (1389). الگوی کارآفرینی سازمانی مطالعه موردی: اداره کل تعاون استان تهران. تعاون. سال بیست و یکم. دوره جدید. شماره4. زمستان1389. صص: 171 – 194
- حقشناس، ا. جمشیدیان، م. شائمی، ع. شاهین، آ. یزدانشناس، م. (1386). الگوی کارآفرینی سازمانی دربخش دولتی ایران. فصلنامه مدیریت ایران. سال دوم. شماره 8. زمستان. صص: 31 – 73
- دشمنزیاری، ا. طلایی، ق ا. رجبیان تابش، آ. (1390). مبانی و اصول کارآفرینی (تئوریها – کاربرد). چاپ اول. تهران. ناشر موسسه کتاب مهربان نشر.
- رحمتی زنجان طلب، ف. (1390). طراحی و ارایه الگوی بومی جهت ارتقای کارآفرینی سازمانی در سازمان ها و نهاد های فرهنگی مطالعه موردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اسلامی تهران. مجله مدیریت فرهنگی. سال پنجم. شماره یازدهم. بهار 1390. صص: 89 - 108
- رضایی، ر ا. حسینی، س م. (1392). طراحی مدل معادلات ساختاری توسعه کارآفرینی سازمانی در تعاونیهای توسعه روستایی استان زنجان. توسعه کارآفرینی. دوره 6. شماره 4. زمستان 1392. صص: 57 – 74
- سلیمانی، د. جعفرپور، م. (1389). ارایه الگوی راهبردی کارآفرینی سازمانی مبتنی بر متغیرهای محتوایی سازمان. مجله مطالعات راهبردی بسیج. زمستان (1389). شماره 49 . صص :123 - 156
- صمدآقایی، ج. (1378). سازمانهای کارآفرین. چاپ اول. تهران. انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی
- عبدی، ب. کهنهوش نژاد، ر ا. (1395). نقش اقتصاد تعاونی در تحقق الزامات اقتصاد مقاومتی. فصلنامه تعاون و کشاورزی. سال پنجم. شماره 17. بهار 1395. صص: 143- 174
- مجلس شورای اسلامی. (1377). قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی. تاریخ صدور 1377.
- مقیمی، س م. وکیلی، ی. اکبری، م. (1392). نظریه های کارآفرینی. چاپ دوم. تهران. انتشارات دانشگاه تهران
- مقیمی، س م. (1384). کارآفرینی در سازمانهای دولتی. تهران. انتشارات فراندیش.
- میرمیران، س ج. (1385). کارآفرینی جامع.چاپ اول. تهران. انتشارات موسسه نشر کلمه
- موسویراد، س ط. فراهانی، ا. هنری، ح. پورسلطانی، ح. (1392). طراحی مدل کارآفرینی سازمانی مبتنی بر رابطه ساختار سازمانی با ابعاد گرایشهای کارآفرینانه سازمانی در سازمان تربیت بدنی. مجله مطالعات مدیریت ورزشی. بهمن و اسفند 1392. شماره 21. صص: 55 - 66
- نخعی, غ ر. دیده خانی، ح. و نخعی،ح ا. (۱۳۹۴). تبیین و رتبهبندی شاخصهای کارآفرینی به روش AHP مطالعه موردی: جهاد کشاورزی شهرستان خوسف. کنفرانس بین المللی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری. استانبول. استانبول ترکیه. صص: 1 – 22
- نیکنژاد، ع. مقیمی، س م. روشندل اربطانی، ط. (1391). شناسایی الگوی کارآفرینی رسانه ای برای کسب وکارهای رسانههای دیجیتال کشور. فصلنامه توسعه کارآفرینی. سال چهارم. شماره 15. بهار1391. صص: 65 – 83
- وکیلی. ی. (1390). طراحی و آزمون الگوی هم یافتی کارآفرینی عملکرد در بخش عمومی ایران، مورد شهرداری تهران. رساله دوره دکتری. پردیس قم دانشگاه تهران. چاپ نشده
Refrences
- Antoncic B. . Hisrich R D. (2003). Corporate entrepreneurship contingencies and organizational wealth creation. Journal of Management Development. 2003. Vol, 23. No 6: pp 518-550
- Chen, J. Zhu, Z. and Anquan, W. (2005). A system model for corporate entrepreneurship. International Journal of Manpower. 26 (6): pp. 529- 543.
- Eyal, O. Inbar, D E. (2003). Developing a public school entrepreneurship inventory: Theoretical conceptualization and empirical examination. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research; 9 ( 6): pp 221-244
- Ferreira, J. (2002). Corporate Entrepreneurship: a Strategic and Strutural Perspective. International Council for Small Businss. 47th World Conference
- International Cooperative Alliance (ICA). (2004). Cooperatives Identity Statement. Review of International Cooperation. 97(1): pp 1-35.
- Kuratko, D. Hornsby, J. Naffziger, D, &Montagono, R. (1993) Implementing entrepreneurialthing in estabishedorganizations. AdvancedManagement Journal. Winter1993: pp 28 – 34
_||_