رتبه بندی عوامل موثر بر پذیرش تبلیغات از راه پیام کوتاه با روش تاپسیس فازی (مورد مطالعه: بانک کشاورزی)
الموضوعات : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزینیما سعیدی 1 , محمدمهدی موحدی 2
1 - عضو باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران
2 - استادیار دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایران
الکلمات المفتاحية: اعتبار, کنترل, منافع مالی, مطلوبیت اجتماعی و محتوی, سودمندی ادراک شده,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر با هدف شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر پذیرش تبلیغات از طریق تلفن همراه، در جامعهای متشکل از 259 نفر از مشتریان بانک کشاورزی انجام شد. نتایج حاصل از بکارگیری تحلیل عاملی بیانگر تاثیر مثبت و معنادار متغیرهای منافع مالی، اعتبار، مطلوبیت اجتماعی ادراک شده، کنترل، سودمندی ادراک شده و مطلوبیت محتوا بر پذیرش تبلیغات از طریق تلفن همراه بود. با بکارگیری تکنیک تاپسیس فازی، 22 زیرمعیار مربوطه رتبهبندی شدند که در نهایت "کسب اجازه برای دریافت پیام"، "دریافت پیامها مطابق با نیازهای شخصی" و "تشویق اطرافیان به توجه به پیام کوتاه" به ترتیب با اوزان 624/0، 471/0 و 448/0 در ردههای اول تا سوم، جای گرفتند. در انتها با بکارگیری تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی، سه عامل مربوط به پذیرش تبلیغات رتبهبندی شدند که "نگرش مثبت نسبت به تبلیغات" (37/0) به عنوان مهمترین و "تمایل به دریافت تبلیغات" (31/0) نیز بعنوان کماهمیتترین عامل انتخاب شد. با عنایت به نتایج بهدستآمده، به مدیران این بانک توصیه میشود از طریق شناسایی نیازها و خواستههای مشتریان خود، تنها پیامهای مرتبط برای آنان ارسال نمایند.
- Asian, S., (2008). Using Balance Score Card (BSC) to measure organizational performance: Semnan Rolling Mills and Pipe Factories Group. Master Thesis of industrial management, Islamic Azad University, Semnan branch. (In Persian)
- Barwise, P., & Strong, C. (2002). permission-based mobile advertising, Journal of interactive marketing. 16 (1): 14-25.
- Bauer, H. H., Barnes, S. J., Rechardt, T., & Neumann, M. M. (2005). Driving consumer acceptance of mobile marketing: A theoretical framework of empirical study. Journal of Electronic Commerce Research, 6 (3): 177-190.
- Chen C. T. (2000) Extension of the TOPSIS for Group Decision-making under Fuzzy Environment. Fuzzy Sets and Systems, 114: 1-9.
- Chen S. J., & Hwang C. L. (1999). Fuzzy Multiple Attribute Decision Making Methods and Applications, Springer, Berlin.
- Dickinger, A., Haghirian, P., Murphy, J., & Scharl, A. (2004). An investigation and conceptual model of SMS marketing. Proceeding of the 37th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS-37), IEEE Press, Hawaii, USA.
- GolchinFar, S., & Bakhtaei, A. (2005). Advertising lost clue. Tadbir Journal. 164: PP: 55-59. (In Persian)
- Haghirian, P., Madlberger, M., & Inoue, A. (2008). Mobile advertising in different stages of development: a cross-country comparison of consumer attitudes. proceeding of the 41st Hawaii International conference on System Science.
- Haghirian, P., Madlberger, M., & Tanuskova, A. (2005). Increasing Advertising Value of Mobile Marketing – An Empirical Study of Antecedents. Proceedings of the 38th Hawaii International Conference on System Sciences
- He, D., & Lu, Y. (2007). Consumers Perceptions and Acceptances towards Mobile Advertising: An Empirical Study in China, The Sixth Wuhan International Conference on E-Business, 9 (2): 287-292.
- Hwang C. L., & Yoon, K. (1981). Multiple Attribute Decision Making: Methods and Applications, Springer, Berlin.
- Kalantari, K. (2009). Structural equation model in economical-social researches (by LISREL and SIMPLES software). 1st ed, Saba publication, Tehran. (In Persian)
- Karjaluoto, H., Standing C., Becker M., & Leppäniemi M. (2008). Factors affecting Finnish consumers’ intention to receive SMS marketing: a conceptual model and an empirical study. International Journal of Electronic Business, 6 (3): 1-13.
- Lo´pez-Nicola´s, C., Molina-Castillo, F. J., & Bouwman, H. (2008). An assessment of advanced mobile services acceptance: Contributions from TAM and diffusion theory models. Journal of Information & Management, 45 (6): 359-364.
- Mehregan. M. R., AsghariZadeh, E., & Safari, H., (2008). Advanced operation research. Academic books Pub, 4th ed, Tehran.
- Merisavo M., Kajalo S., Karjalouto H., Virtanen V., Salmankivi S., Raulas M., & Leppaniemi, M. (2007). An empirical study of the drivers of consumer acceptance of mobile marketing. Journal of Interactive Advertising, 7 (2): 41-50.
- MMA UK. (2003). MMa code for responsible mobile marketing: a code of conduct and guidelines to best practices, www.mmaglobal.co.uk.
- Momeni, M., & Faa’ Ghayoumi, A. (2008). Statistical analysis by SPSS, New book publication, 2nd ed, Tehran. (In Persian)
- Okazaki, S., & Taylor C. R. (2006). What is SMS advertising and why multinationals adopt it? Answers from an impirical study in European markets. Journals of Business Research, 61 (1): 4-12.
- Palmer, A. (1994). principals of service marketing. McGraw Hill Book Company, England.
- Rettie, R., Grandcolas U., & Deakins B. (2005). Text message advertising: Response rates and branding effects, Journal of Targeting, Measurement and Analysis for Marketing,13 (4): 304-312.
- Richards, J., & Curran, C. (2002). Oracles on advertising: searching for a definition. Journal of advertising, 16 (2): 63-77.
- Rousta, A., Venous, D., & Ebrahimi, A. (2004). marketing management. 7th ed. SAMT pub, Tehran. (In Persian)
- Saeedi, N. (2009). Surveying the driving affecting factors on mobile advertising acceptance. Master Thesis of business administration, Alzahra University. (In Persian)
- Scharl A., Dickinger A., & Murphy J. (2005). Diffusion and success factors of mobile marketing, Electronic Commerce Research and applications, 4 (6): 159-173.
- Semih, O. (2009). Long Term Supplier Selection Using a Combined Fuzzy MCDM Approach: A Case Study for a Telecommunication Company. Journal of Expert Systems with Applications. 36: 3887–3895.
- Shen, X., & Huaping, C. (2008). An Empirical Study of What Drives Consumers to Use Mobile Advertising in China, The 3rd International Conference on Grid and Pervasive Computing – Workshops.37.
Stahlbrost A., (2005). Evaluation of a mobile marketing from a user perspective, Master Thesis of business administration, Luleå University.
Vatanparast, R., & Butt, A. (2009). Factors Affecting Use of Mobile Advertising: A Quantitative Study, Proceedings of the 42nd Hawaii International Conference on System Sciences.
Yeh, C. H., & Deng, H. A. (2004). Practical Approach to Fuzzy Utilities Comparison in Fuzzy Multi-Criteria Analysis. International Journal of Approximate Reasoning, 35 (2): 179-194.
Zeleny, M. (1982). Multiple Criteria Decision Making, McGraw-Hill, New York.
_||_