مطالعه قانون قیمت های واحد در بازارهای میوه و تره بار تهران (مطالعه موردی: گوجه فرنگی و سیب زمینی)
الموضوعات : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی
1 - کارشناس ارشد اقتصاد کشاورزی ، واحد علوم و تحقیقات،دانشگاه ازاد اسلامی،تهران، ایران
2 - دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: بازارهای میوه و تره بار, آزمون هگی, قانون قیمت&rlm, های واحد, آزمون هم&rlm, گرایی یوهانسن,
ملخص المقالة :
این مطالعه به بررسی قانون قیمتهای واحد در بازارهای میوه و ترهبار تهران با استفاده از دادههای ماهانه قیمت دو محصول گوجهفرنگی و سیبزمینی در سالهای 1392- 1389، پرداخته است. روشهای مورد استفاده شامل روشهای نوین اقتصاد سنجی سریهای زمانی(آزمون هگی، آزمون همگرایی یوهانسن و الگوی تصحیح خطای برداری) میباشند. نتیجه بدست آمده از آزمون هگی نشاندهنده وجود ریشه واحد غیرفصلی در متغیرهای مورد مطالعه است. قانون قیمتهای واحد به وسیله آزمون همگرایی یوهانسن برای محصول سیبزمینی و گوجهفرنگی در سالهای مورد بررسی به گونهای معنیدار پذیرفته شده است. نتایج حاصل از آزمون علیت گرنجر بیانگر علیت یکطرفه از قیمت عمدهفروشی میدان مرکزی به قیمت خردهفروشی بازارهای سازمان میادین در دو محصول مورد مطالعه میباشد. نتایج بدست آمده از برآورد الگوی تصحیح خطای برداری نشان میدهد که در هر دوره زمانی به ترتیب 26 و 30 درصد از عدم تعادلهای کوتاه مدت ناشی از تکانههای وارده در بازار گوجهفرنگی و سیبزمینی، تصحیح خواهد شد. در نتیجه بمنظور پرهیز از نوسان قیمت دو محصول در بازارهای سازمان میادین، پیشنهاد میشود قیمت در میدان عمدهفروشی به گونه مستمر نظارت شده و با اتخاذ تدابیر حمایتی از سوی نهادهای حاکمیتی و مسئولان محترم سازمان میادین، وابستگی قیمت دو محصول به قیمت عمدهفروشی کاهش یابد.
طبقهبندی JEL: Q13
1- اندرس، و.(1391). اقتصاد سنجی سریهای زمانی با رویکرد کاربردی، جلد یکم. ترجمه م. صادقی و س. شوالپور. تهران : انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
2- تقوایی، م.، و سلطانی، ل.، و رحمتی، ص. (1389). تحلیل مکانی میدانها و بازارهای میوه و ترهبار در شهر اصفهان. نشریه علمی- پژوهشی جغرافیا و برنامهریزی (دانشگاه تبریز)، سال 15، شماره 34 زمستان 1389، صفحات 26-1.
3-دشتی، ق.، قهرمان زده، م.، رسولی بیرامی، ز. (1391). تحلیلی بر همگرایی قیمتها در بازار گوشت مرغ کشور، اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال بیستم، شماره 78، 243-211.
4- رفیعی، ح.، و یزدانی، س.، و حسینی، ص.، و چیذری، ا.، صالحی، ح. (1392). بررسی یکپارچگی مکانی و آزمون قیمتهای واحد در بازار ماهیان استخوانی شمال، (مطالعه موردی : استانهای مازندران و گیلان). تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 44، شماره 3، صفحه 368-357.
5- شمس الدینی، س. (1384). بررسی همگرایی قیمتهای جهانی و داخلی محصولات منتخب کشاورزی ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته اقتصاد کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
6- صحراییان، م.، و بخشوده، م. (1386). بررسی پیوستگی بازارهای داخلی و خارجی گندم در ایران مجلهاقتصاد کشاورزی و توسعه، سال 15، شماره 59، صفحات 118-97.
7-عبداللهی، ب. (1389). بررسی پیوستگی بازار محصولات دامی و طیور شمال غرب کشور، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته اقتصاد کشاورزی، دانشگاه تبریز.
8- قهرمانزاده، م.(1390). پیشبینی قیمت ماهانه جوجهی یک روزه گوشتی در استان آذربایجان شرقی. مجله اقتصاد کشاورزی، جلد 5، شماره 4، صفحههای 210-183.
9- قهرمانزاده، م.، و محمودی، ه. (1392). آزمون پیوستگی و فرضیه بازار مرکزی محصول تخممرغ در استانهای منتخب کشور. نشریه پژوهشهای علوم دامی، جلد 23، شماره 4، سال 1392.
10-کجوری، ه. (1393). بررسی قانون قیمت واحد در محصولات کشاورزی ایران (مطالعه موردی : مرکبات)، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته توسعه اقتصادی و برنامه ریزی، دانشگاه فردوسی مشهد.
11-گجراتی، د. (1383). مبانی اقتصاد سنجی، جلد دوم. ترجمه ح. ابریشمی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
12- مقدسی، ر.، و خلیق، پ.، و قلمباز، ف. (1389). قانون قیمتهای واحد در بازار محصولات کشاورزی، (مطالعه موردی : جو، برنج، پنبه). مجله پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، سال چهارم، شماره یک، بهار 1390.
Refrences
- AbouNouri, E., & Mojaverian, M. (2002). Analysis of the law of one price in the Farm products markets of Iran. Iranian Journal of Trade Studies, 2002(25), 5-17.
- Alfranca, O. Oca, J. & Reig, L. (2004). Product Differentiation and Dynamic Price Behavior in Fish Markets, Advances in Econ. Res,pp. 150-158.
- Asche, F. Bjorndal, T. & V. Gordon, D. (2005). Studies in the Demand Structure for Fish and Seafood Products, International Series in Operations Research & Management Science 99, 295-314.
- Asche, F. Bennear, L. S. Oglend, A. & Smith, M. (2011). U.S. Shrimp Market Integration, Duke University Environmental Economics Working Paper, pp. 11-09.
- Bada, T. & Rahji, M. A. Y. (2010). Market Delineation Study of the Fish Market in Nigeria: An Application of Co-integration Analysis, Journal of Agricultural Science, 2, 158-168.
_||_