حاشیه بازاریابی گردو استان همدان (مطالعه موردی شهرستان تویسرکان)
الموضوعات : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی
1 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه شهید چمران اهواز
2 - هیئت علمی گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه شهید چمران اهواز.
الکلمات المفتاحية: همدان, کارایی بازار, الگوی حاشیه نسبی, ضریب هزینه بازاریابی, گردو,
ملخص المقالة :
با توجه به اهمیت تولید محصول گردو در استان همدان این پژوهش به بررسی مسایل حاشیه و کارایی بازار گردو در استان همدان (مطالعه موردی شهرستان تویسرکان) پرداخته است. در همین راستا مقادیر حاشیه خرده فروشی، عمده فروشی، حاشیه کل، سهم عوامل بازاریابی، ضریب هزینه بازاریابی و مقدار کارایی برای بازار محصول گردو محاسبه شده است. گردآوری دادههای مورد نیاز از راه تکمیل تعداد 90 پرسشنامه و به روش طبقهبندی تصادفی در سطوح تولیدکننده، عمده فروش و خرده فروش در شهرستان تویسرکان در سال 1392 انجام گرفته است. نتایج نشان میدهند که حاشیه کل بازاریابی برای محصول گردو با پوست خشک برابر 5213 تومان به ازای هر کیلوگرم بوده است. همچنین، سهم خرده فروش، عمده فروش و تولید کننده از قیمت نهایی به ترتیب 17.3، 10.7 و 72 درصد بدست آمد. در این پژوهش ناکارایی فنی از ناکارایی قیمت مقدار بالاتری بدست آمد و در مجموع ناکارایی کل برای این محصول 36.9 درصد محاسبه شده است. نتایج نشان میدهد بین قیمت خرده فروشی و قیمت عمده فروشی تاثیری مثبت و معنادار بر حاشیه بازاریابی دارند. با این حال، تاثیر معنادار متغیرهای ارزش محصول، هزینههای بازاریابی و مقدار تولید بر حاشیه بازاریابی تایید نشده است. در پایان با توجه به اهداف پژوهش راهکارهای سیاستی مناسبی ارایه شده است.
- اکبری، م. جباری، م. (1389). تحلیل حاشیه بازاریابی میوههای خشک در استان فارس. کنفرانس بین الملی مدیریت بازاریابی.
-امیرنژاد، ح. رفیعی، ح. (1389). بررسی حاشیه و کارآیی بازار برنج در استان مازندان. اقصاد و توسعه کشاورزی (علوم و صنایع غذایی). 4(2): 195-204.
- آمارنامه جهاد کشاورزی استان همدان. (1394). گزارشات میزان تولید، سطح زیر کشت و عملکرد محصولات باغی استان همدان.
- بلالی، ح. ابراهیمی، ی. (1394). بررسی حاشیه و کارایی بازار میگو در استان بوشهر. پژوهشات اقتصاد کشاورزی. 7(3): 167-179.
- حسنپور، ب. (1376). بررسی اقتصادی تولید و بازاریابی انجیر در استان فارس. پایان نامه کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی. دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز.
- حسینی، س. حسینی، آ. دانشورعامری، ژ. (1386). بررسی حاشیه بازاریابی شیر پاستوریزه در ایران. پژوهشات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران. 4(3): 21-30.
- شاهنوشی، ن. حیدری، ر. (1391). بررسی حاشیه بازاریابی گوشت مرغ با استفاده از مدل انتظارات عقلایی. پژوهشات اقتصاد کشاورزی. 4(1): 193-179.
- شجری، ش. (1381). بررسی مسائل بازاریابی و صادرات خرمای شاهانی مطالعه موردی استان فارس. اقتصاد کشاورزی و توسعه. 10(39): 141-168.
- صدر الاشرافی، م. کرباسی، ع. (1384). بررسی حاشیه بازاریابی انگور و کشمش در ایران. پژوهش نامه بازرگانی. شماره 35: 213-237.
- طاهری، ف. (1381). بررسی بازاریابی گردو در ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته اقتصاد کشاورزی. دانشکده کشاورزی دانشگاه زابل.
- کرباسی، ع. (1388). بازاریابی محصولات کشاورزی. چاپ اول. انتشارات دانشگاه زابل و نور علم، همدان.
- محمدرضایی، ر، حقیقت، ج، قهرمانزاده، م. عطاییسلوط، ک. (1389). بررسی حاشیه بازاریابی ماهیان پرورشی مزارع گرم آبی استان مازندران. اقتصاد کشاورزی. 5(1) :143-165.
- مقدسی، ر. اسدزاده، م. کاظمنژاد، م. (1391). مطالعه حاشیه بازاریابی گوجه فرنگی در استان خوزستان. پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی. 4(2): 44-54.
- Adegbola, P. Y. E., Komlan-Ahihou, C. M., Adegbidi, A., Adetonah, S., Coulibaly, O., Mensah, G. A., & Montcho, C. M. D. (2016). Marketing of Jews mallow in Agbedranfo local area in the Southwest of Benin. African Journal of Marketing Management, 8(3): Pp. 20-31.
- Bourne, W. (2012). Analysis of the walnut value chain in the Kyrgyz Republic. To be found at<http://www.profor.info/sites/profor.info/files/docs/Walnut_Value_Chain_KyrgyzRepublic. pdf>[quoted 28.11. 2012].
- Brester, G. W., & Mustek, D. C. (1995). The effect of market concentration on lamb marketing margins. Journal of Agricultural and Applied Economics,27(01): Pp. 172-183.
- Charles, C.L. and Gray, D.T. (1993). Temporal and aggregation: Alternative marketing models, American Journal of Agricultural Economics, 75(3): Pp. 523- 539
- FAO. (2015), Food and Agriculture Organization. http://www.fao.org.
- Naik, J. N., & Nagaraja, G. (2017). A study of coconut cultivation and marketing in Ambajipeta Taluk, East Godavari district AP. IJAR, 3(1): pp. 160-168.
- Shepherd, G. S., & Futrell, G. A. (1969). Marketing farm products-economic analysis. Marketing farm products-economic analysis. Fifth edition.
- Sidhu, M. S. (2016). Marketing System and Agricultural Development in Punjab. In Economic Transformation of a Developing Economy, Springer Singapore: pp. 141-164
- Srivastava, R. S., & Ranadhir, M. (1995). Efficiency of fish marketing at bhubaneshwar city of Orissa (India): Some policy implications. Bangladesh J. Agric. Econ, 18(1): pp. 89-87.
-Thaker, D.S. (1992). Food Grain Marketing Efficiency: A Case Study of Gujarat, Indian Journal of Agricultural Economics, 29(4): pp. 61-74.
- Thomas, S., Kumar, D., & Ahmad, A. (2015). Marketing of Green Chilli in Kaushambi District of Uttar Pradesh, India. Pp. 13-16.
- Tomek, W. E., & Robinson, K. L. 1990. Agricultural Product Prices, Cornell University Press. Ithaca and London.
_||_