بررسی عوامل مؤثر بر صادرات محصولات غذایی با برند حلال در بازارهای بینالمللی
ستاره رضایی
1
(
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، دانشکده اقتصاد
)
سید علی پایتختی اسکویی
2
(
دانشکده اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی
)
پرویز محمدزاده
3
(
دانشکده اقتصاد، دانشگاه تبریز
)
اژدر کرمی
4
(
دانشکده مدیریت دانشگاه تبریز
)
الکلمات المفتاحية: برند حلال, صادرات, بازارهای جهانی, رقابتپذیری.,
ملخص المقالة :
با توجه به رشد فزاینده بازارهای اسلامی در سطح بینالمللی و افزایش مقبولیت آن در بین مردم دنیا، لزوم و اهمیت استانداردها و قواعد اسلامی در جهت تولید و عرضه محصولات حلال برای این بازار بزرگ، نیاز به الگویی برای بررسی مؤلفهها و عوامل مؤثر بر صادرات برند حلال بهشدت احساس میشود. الگویی که بتوان تأثیر هر یک از این مؤلفهها و عوامل را سنجید و برای سیاستگذاری و برنامهریزی کلان از آن استفاده کرد. نتایج بیانگر آن است که عوامل بازاریابی دارای بالاترین تأثیر بر صادرات محصولات غذایی با برند حلال در میان پنج عامل ذکر شده میباشند. همچنین نتایج بیانگر این است که از بین مؤلفههای عوامل اقتصادی، نوسانات نرخ ارز بیشترین تأثیر را بر صادرات برند حلال دارد، تبلیغات از مؤلفههای عوامل بازاریابی تأثیر زیادی بر صادرات محصولات عذایی با برند حلال داشته و بهداشتی بودن از مؤلفههای عوامل بهداشتی و شفاف بودن فرایند تولید محصول حلال از مؤلفههای عوامل رفتاری دارای بیشترین تأثیر بر صادرات برند حلال است.