تحلیل توسعه گردشگری الکترونیک (مطالعه موردی: کلانشهر تبریز)
الموضوعات :
فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای
زهرا رسول زاده
1
,
ابوالفضل مشکینی
2
,
موسی واعظی
3
1 - دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
2 - دانشیار گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
3 - دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
تاريخ الإرسال : 09 الثلاثاء , ربيع الثاني, 1442
تاريخ التأكيد : 11 الأربعاء , شعبان, 1442
تاريخ الإصدار : 28 الخميس , جمادى الأولى, 1444
الکلمات المفتاحية:
تحلیل عاملی,
گردشگری,
تحلیل مسیر,
شهر تبریز,
گردشگری الکترونیک,
ملخص المقالة :
فناوری اطلاعات و ارتباطات به واسطه ایجاد محیط اطلاعاتی برای هر یک از مؤسسات توریستی و ایجاد ساختار اطلاعاتی که در آن کل سیستم میتواند به خوبی کار کند در سیستم توریسم تأثیرگذار میباشد. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری الکترونیک و روابط علی میان آنها میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی می-باشد. ابزار گردآوری اطلاعات منابع کتابخانهای و اسنادی و پرسشنامه میباشد. با بهرهگیری از روش دلفی فازی مهمترین عوامل مؤثر مورد شناسایی و روابط بین عوامل با استفاده از مدل تحلیل مسیر در Smart Pls مورد بررسی قرار گرفته است. بررسی پایایی و روایی با پایایی مرکب و روایی همگرا میباشد که میزان آن برای تمامی متغیرها به ترتیب بالای 7/0 و 5/0 نشان دهنده روایی و پایایی مطلوب میباشد. نتایج مدل تحلیل مسیر نشان دهنده آن است که از 4 متغیر مورد توافق اعضای پانل دلفی، متغیر-های سختافزار، نرم افزار، فرهنگی-اجتماعی و مدیریتی - اقتصادی با 36 متغیر که اجزای مدل را تشکیل می دهند، تأثیر مثبت و معناداری بر گردشگری الکترونیک دارند. با توجه به نتایج تحقیق متغیرهای مستقل پژوهش؛ سخت افزار، نرم افزار، مدیریتی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی به ترتیب با ظرایب مسیر 81/0، 54/0، 33/0 و 32/0 در سطح معنی داری p< /05 بر متغیر وابسته پژوهش تأثیر مثبت و معناداری داشته است که در بین شاخصهای بررسی شده بیشترین تأثیر با ضریب 81/0 مربوط به متغیر سخت افزار و پس از آن به ترتیب متغیرهای نرمافزار، مدیریتی و اقتصادی واجتماعی و فرهنگی قرار دارد.
المصادر:
Ahani, A., Nilashi, M., Ibrahim, O., Sanzogni, L., & Weaven, S. (2019). Market segmentation and travel choice prediction in Spa hotels through TripAdvisor’s online reviews. International Journal of Hospitality Management, 80, 52-77.
Alexandru، (2006).، ICT and Its Impact upon the Globalization and Accessibility of the Education in the Health Domain، online in: www.ici.ro
Assaf, A. G., & Tsionas, M. (2018). The estimation and decomposition of tourism productivity. Tourism Management, 65, 131-142.
Ayuningtyas, D., & Ariwibowo, D. A. (2020). The strategic role of information communication technology in succeeding medical tourism. Enfermería Clínica, 30, 170-173.
Benhabib, J., & Spiegel, M. M. (2005). Human capital and technology diffusion. Handbook of economic growth, 1, 935-966.
Bethapudi, A. (2015). Role of ICT in promoting a rural tourism product. Journal of Tourism and Hospitality, 4(3).
Buhalis, D. (2019). Technology in tourism-from information communication technologies to eTourism and smart tourism towards ambient intelligence tourism: a perspective article. Tourism Review.
Buhalis, D., Leung, D., & Law, R. (2011). Etourism: critical information and communication technologies for tourism destinations, Destination marketing and management. Theories and applications, 2011, 205-224
Büyüközkan, G., & Ergün, B. (2011). Intelligent system applications in electronic tourism. Expert systems with applications, 38(6), 6586-6598.
Cheng, J. H., Lee, C. M. & Tang, C.H. (2009). An Application of Fuzzy Delphi and Fuzzy AHP on Evaluating Wafer Supplier in Semiconductor Industry. WSEAS Transactions on Information Science and Applications, 6 (5), 756-767.
de Souza, J., Mendes-Filho, L., & Buhalis, D. (2020). Evaluating the effectiveness of tourist advertising to improve the competitiveness of destinations. Tourism Economics, 26(6), 1001-1020.
Dehdashti, Sh, an; d Ghadir, Z; Jamalabad, Sh. (2013). Structural Model for Identifying Effective Strategic Components on Electronic Tourism Institutionalization, Quarterly Journal of Tourism Management Studies, Year 8, No. 22, pp. 163-190. [In Persian]
Fakoor Saghieh, A.M, Hajomandi, N. (2020), Presenting a Conceptual Model of Electronic Tourism Development in Iran Using Fuzzy Dimtel, Quarterly Journal of Tourism and Development, Tenth Year, No. 2, pp. 15-31. [In Persian]
Fallah Tafti, H; Asadi, M; Mehrjerdi, H. (2015). .Designing an Infrastructure-Based Model in the Development of Electronic Tourism Using Structural Equation Modeling Approach (Case Study: Yazd Province), Journal of Tourism Planning and Development, Year 7, Issue 25, Pp. 117-135 [in Persian].
Firoozi, M. A, Zadvali-khajeh, Sh. (2017), SOAR Strategic Model A Step Towards Strategic Planning for Urban Tourism Development (Case Study: Tabriz Metropolis), Regional Planning Quarterly, Volume 7, Number 25, pp. 29-40. [In Persian]
Ghonoodi, A; Salimi, L. (2011). the study and comparison of curriculum in smart and traditional schools, Procedia Social and Behavioral Sciences 15 (2011) 3059–3062.
Heung, V. C., Kucukusta, D., & Song, H. (2011). Medical tourism development in Hong Kong: An assessment of the barriers. Tourism Management, 32(5), 995-1005.
Ishikawa, A., Amagasa, M., Shiga, T., Tomizawa, G., Tatsuta, R., & Mieno, H. (1993): The max-min Delphi method and fuzzy Delphi method via fuzzy integration. Fuzzy sets and systems, 55(3), 241-253.
Jorgenson, D. W., Ho, M. S., & Stiroh, K. J. (2008). A retrospective look at the US productivity growth resurgence. Journal of Economic perspectives, 22(1), 3-24.
J. Kim et al. (eds.), (2017): IT Convergence and Security, Lecture Notes in Electrical Engineering 450.
Kiprutto, N., Kigio, F. W., & Riungu, G. K. (2011). Evidence on the adoption of E-Tourism Technologies in Nairobi. Global Journal of business research, 5(3), 55-66.
Li, S. C., Robinson, P., & Oriade, A. (2017). Destination marketing: The use of technology since the millennium. Journal of destination marketing & management, 6(2), 95-102.
Mihalcescu, C., Sion, B., & Marginean, A. (2016). The development, success and impact of electronic tourism in the digital age. Journal of Information Systems & Operations Management, 416.
Mullen, P. (2003). Delphi: myths and reality. Journal of Health Organisation and Management, 17(1), 37-52.
Navı ́o-Marco J, Ruiz-Go ́ mez LM and Sevilla-Sevilla C. (2018). Progress in information technology andtourism management: 30 years on and 20 years after the Internet—revisiting Buhalis & Law’s landmarkstudy about eTourism.Tourism Management69: 460–470.
Nilashi, M., Ahani, A., Esfahani, M. D., Yadegaridehkordi, E., Samad, S., Ibrahim, O., Akbari, E. (2019). Preference learning for eco-friendly hotels recommendation: A multi-criteria collaborative filtering approach. Journal of Cleaner Production, 215, 767-783.
Nilashi, M., Yadegaridehkordi, E., Ibrahim, O., Samad, S., Ahani, A., & Sanzogni, L. (2019). Analysis of Travellers' Online Reviews in Social Networking Sites Using Fuzzy Logic Approach. International Journal of Fuzzy Systems, 1-12.
Okoli, C., & Pawlowski, S. (2004): The Delphi method as a research tool: an example, design considerations and applications. Information & Management, 42(1), 15-29.
Provenzano, Davide & Baggio, R. (2019). E-tourism economics: Editorial for the special issue, Tourism Economics,pp 1–6.
Rehman, O. U., Liu, X., Rauf, A., Slama, M. B., & Amin, W. (2019). Internet tradition and tourism development: A causality analysis on BRI listed economies. Tourism Economics,pp 1-32.
Rehman, O. U., Liu, X., Rauf, A., Slama, M. B., & Amin, W. (2020). Internet tradition and tourism development: A causality analysis on BRI listed economies. Tourism Economics, 26(6), 926-957.
Rezvani, M. R; Sabbaghpour Azarian, M; Shafia, S. (2017). The Role of Key Actors in e-Tourism Dominance in Iran, Quarterly Journal of Tourism Management Studies, Year 12, No. 40, pp. 41-82 [in Persian].
Sigala, M. (2015). The application and impact of gamification funware on trip planning and experiences: The case of TripAdvisor’s funware. Electronic Markets 25(3): 189–209.
Tahmour Forqani, A. (2017). Explaining the Barriers to the Development of Electronic Tourism in the Iranian Tourism Industry (Case Study: Isfahan), M.Sc. Thesis, Business Management, Shahid Ashrafi University of Isfahan. [In Persian]
Taqwaifard, Mohammad Taqi; Asadianardakani, Faezeh (2018). "Presenting an e-tourism development model with a structural-interpretive modeling approach", Quarterly Journal of Tourism Management Studies, Eleventh Year, No. 33, pp. 19-19 [in Persian].
Walki, Sh, Amir Hosseini, S.H, Pirzad, A. (2020). Identifying the factors affecting e-sports tourism in Iran, Quarterly Journal of Regional Planning, Volume 10, Number 39, pp. 49-60. [In Persian]
Xiang, Z. (2018). From digitization to the age of acceleration: on information technology and tourism. Tourism Management Perspectives 25: 147–150.
Yadegaridehkordi, M. Nilashi, L. Shuib, M. Hairul Nizam Bin Md Nasir, S. Asadi, S. Samad, . FatimahAwang, N. (2019). The Impact of Big Data on Firm Performance in Hotel Industry, Electronic Commerce Research and Applications, Volume 40.
Yazdani, M. H; Pashazadeh, A; Jami, M. (2018). Identifying the effective factors in creating a sidewalk using the route analysis model (Case study: Sarein city), Quarterly Journal of Urban Studies, No. 29, pp. 44-30. [In Persian].
_||_