ارزیابی اثرات بازیهای اندرویدی در تاب آوری اجتماعی شهرها نمونه موردی شهر اراک
الموضوعات :
فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای
یونس غلامی
1
,
علی میرزایی
2
,
سمیه شاهرخی ساردو
3
1 - دانشیار گروه جغرافیا و گردشگری دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد
3 - کارشناسی دانشگاه فردوسی
تاريخ الإرسال : 19 الأربعاء , ربيع الثاني, 1443
تاريخ التأكيد : 21 السبت , جمادى الأولى, 1443
تاريخ الإصدار : 10 الثلاثاء , شعبان, 1445
الکلمات المفتاحية:
تاب آوری,
شهر اراک,
تاب آوری اجتماعی,
بازی های اندرویدی,
نوجوان و جوان,
ملخص المقالة :
امروزه بازی های رایانه ای یکی از پر تقاضا ترین کالاها در جهان تبدیل شده تا جایی که از نظر درامد از صنعت سینما هم پیشی گرفته است و هر ساله در حال تکامل و پیشرفت هستند که امروزه نوع جدید این بازی ها با عنوان بازی های اندرویدی قابل نصب بر روی تلفن های همراه هوشمند رواج بسیاری پیدا کرده اند.از طرف دیگر بخاطر تاثیری که این بازی ها بر روی افراد می گذارند به ابزای جهت رسیدن به اهداف برخی کشورها تبدیل شده اند و حتی انها را برای گروه، قشر، یا کشور خاصی روانه بازار می کنند. لذا در این پژوهش که هدف آن مدل سازی ساختاری ارزیابی اثرات بازیهای اندرویدی در تاب آوری اجتماعی نوجوانان و جوانان در شهر اراک و دارای ماهیتی کاربردی است با روش تحلیلی – توصیفی و با ابزار پرسشنامه محقق ساخته، تاثیر بازی های اندروید را در تاب آوری اجتماعی نوجوانان و جوانان شهر اراک با تاکید بر شاخص هایی چون اسلام ستیزی، قوانین، رفاه اجتماعی، فرهنگ، تجربه مورد بررسی قرار دادیم. حجم نمونه پژوهش، 190 پرسش نامه محاسبه شد و برای استنباط های علمی، مدلسازی و معادلات ساختاری به کار گرفته شده است. نتیجه پژوهش حاکی از آن است که که عوامل ذکر شده تاثیر بسیار زیادی از بازی های اندرویدی پذیرفته و در نهایت بر تاب آوری اجتماعی نوجوانان و جوانان تاثیر گذاشته و آن را کاهش می دهد.
اثرات این بازی ها را در شش بعد و شاخص مورد بررسی قرار دادیم که در روند نتیجه گیری این پژوهش اثرات این ابعاد و شاخص ها مورد تایید قرار گرفتند. همچنین نتایج نشان می دهد که بازی های اندروید تاثیرات زیادی بر تاب آوری اجتماعی نوجوانان و جوانان شهر اراک داشته است
المصادر:
References
Achersh, & Shida. (2019). Applications of computer games. Research in humanities education, 5(16), 27-40.
Saeed, (2008). Computer games and violence. Communication Research, 15(54), 121-139[In Persian].
Bakhtiar Choudhary, M. S., Choudary, A. B., Jamal, S., Kumar, R., & Jamal, S. (2020). The Impact of Ergonomics on Children Studying Online During COVID-19 Lockdown. Journal of Advances in Sports and Physical Education, 3(8), 117–120. [In Persian].
https://doi.org/10.36348/jaspe.2020.v03i08.001
Barzegar, Ebrahim, & Lale Alizadeh, Mohsen. (2011). Soft war, anti-Islam computer games and passive defense. Soft Power Studies, 1(1), 93-117. SID. [In Persian].
Cariolet, J., Vuillet, M., & Diab, Y. (2019). Mapping urban resilience to disasters - review Mapping urban resilience to disasters – a review. 0–28.
Choi, E., Shin, S. H., Ryu, J. K., Jung, K. I., Kim, S. Y., & Park, M. H. (2020). Commercial video games and cognitive functions: Video game genres and modulating factors of cognitive enhancement. Behavioral and Brain Functions, 16(1), 1–14. https://doi.org/10.1186/s12993-020-0165-z
Cmentowski, S., & Krüger, J. (2020). Playing with friends - The importance of social play during the COVID-19 pandemic. CHI PLAY 2020 - Extended Abstracts of the 2020 Annual Symposium on Computer-Human Interaction in Play, 209–212. https://doi.org/10.1145/3383668.3419911
Delakeh, Hassan, Samra Mohsen Beigi, Shahyoundi, & Ahmad. (2017). Measuring the level of social resilience in the urban areas of Isfahan. Two Quarterly Sociology of Social Institutions, 4(9), 227-252
De Pasquale, C., Chiappedi, M., Sciacca, F., Martinelli, V., & Hichy, Z. (2021). Online videogames use and anxiety in children during the COVID-19 pandemic. Children, 8(3), 1–8. https://doi.org/10.3390/children8030205
Ebrahimi, Omid, and Fathi Azar, Eskandar, and Adib, Yusuf. (2017). Examining children's experiences of computer games: a phenomenological approach. Qualitative Research in Health Sciences, 7(4), 383-394.
Eslami, Seyyed Yahya, & Garami, mohammad (2017). The role of architecture in the believability of computer games. World Media Magazine-Farsi Edition, 12(1).
Hall, P. A., & Lamont, M. (2009). Introduction: Social resilience in the neoliberal era. In Social Resilience in the Neoliberal Era. https://doi.org/10.1017/CBO9781139542425.003
HAMPLOVÁ, M., & DOSTÁL, J. (2012). Use of Computers and Computer Games in Preschool Education. Journal of Technology and Information, 4(2), 28–36. https://doi.org/10.5507/jtie.2012.029
Hazrati, Motahera & Lajevardi, Seyyed Mohammad Reza, 2019, classification of computer game boundaries along with statistical analysis of game facial expressions in computer games, the third national conference of electrical and computer engineering, distributed systems and smart networks, Kashan, [In Persian].
Hosseinzadeh Dalir, Karim. Mohammadian, Mehrdad. Sardari, dream. (2019) An overview of the concept of urban resilience, urban design studies and urban researches, second year summer (August) 2018 number 3Ketabchi, Emad and Saipour, Maryam, 2017, Urban Resilience: Presenting a Conceptual Model of Urban Planning and Management.
Khaniki, Hadi & Barkat, Mahy (2015). Representation of cultural ideologies in computer games. New Media Studies, 1(4), 131-99.
Keck, M., & Sakdapolrak, P. (2013). What is social resilience? lessons learned and ways forward. Erdkunde, 67(1), 5–19. https://doi.org/10.3112/erdkunde.2013.01.02
Ketabchi, Emad & Rasayipour, Maryam,) 2017(, Urban Resilience: Presenting a Conceptual Model of Urban Planning and Management.
Lak, azadeh. (2012). Resilient urban design. Safa, -(60), 91-104.
Leichenko, R. M. (2018). Climate Change and Urban Resilience. May 2011. https://doi.org/10.1016/j.cosust.2010.12.014
Li, F. W. B. (2005). Computer Games. 1–15.
Liu, E. Z. F., Lee, C. Y., & Chen, J. H. (2013). Developing a new computer game attitude scale for taiwanese early adolescents. Educational Technology and Society, 16(1), 183–193.
Maclean, K., Cuthill, M., & Ross, H. (2014). Six attributes of social resilience. Journal of Environmental Planning and Management, 57(1), 144–156. https://doi.org/10.1080/09640568.2013.763774
Maguire, B., & Hagan, P. (2007). Disasters and communities: Understanding social resilience. The Australian Journal of Emergency Management, 22(2), 16–20.
Mansouri, Ravanbakhsh. (2013). The function of computer games in adolescent behavior. Media Studies, 7(No. 4 (Serial 19)), 141-150. [In Persian].
Namjouyan, Farrokh, Razavian, Mohammad Taghi, Sarvar, Rahim. (2016). Urban resilience is a binding framework for the future management of cities. Geographical Land 14(55), 81-95.
Nyitray, K. J. (2019). Game On to Game After. 59(1), 7–12.
Obrist, B., Pfeiffer, C., & Henley, R. (2010). Multi-layered social resilience: A new approach in mitigation research. Progress in Development Studies, 10(4), 283–293. https://doi.org/10.1177/146499340901000402
Parvin, Fatemeh & Jamshidi, Mohammad Javad, 2021, Examining and explaining the applications of computer games, the second international conference on new challenges and solutions in industrial engineering and management and accounting, Damghan, https://civilica.com/doc/1244478Pourmohseni, Vafai, & Azadfalah. (2004). The effect of computer games on the mental rotation ability of adolescents. Cognitive Science News, 23(6), 75-84
pourmohseni Fereshteh, Vafaie Maryam, Azad Falah Parviz. The Assessment of The Effect of Computer Games on The Ability of Mental Rotation in Adolescents. Advances in Cognitive Sciences 2004; 6 (3 and 4) :75-84
Sălceanu, C. (2014). The Influence of Computer Games on Children’s Development. Exploratory Study on the Attitudes of Parents. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 149, 837–841. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.08.323
Samhi, J., Allix, K., Bissyandé, T. F., & Klein, J. (2021). A first look at Android applications in Google Play related to COVID-19. Empirical Software Engineering, 26(4). https://doi.org/10.1007/s10664-021-09943-x
Sauter, H., Feldmeyer, D., & Birkmann, J. (2019). Exploratory study of urban resilience in the region of Stuttgart based on OpenStreetMap and literature resilience indicators. XLII(August), 26–30.
Squire, K. (2003). Video games and education. Computers in Entertainment, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.1145/950566.950583
Tamnai Far Mohammadreza, Chashm Brahi Siddiqueh (2013). Computer games and passive defense, Iran's Passive Defense Organization, Zanjan University, 2013, period 1
Vincentbecueumonsacbe, V. B., Ecosystèmes, E. I. O., Océaniens, I., & Polynesia, F. (n.d.). Author names and affiliations : Operationalizing urban resilience to floods in embanked territories – Application in Avignon , Provence Alpes Côte d ’ Azur Region. Umr 241.
Wanga, H., Joseph, T., & Chuma, M. B. (2020). Social Distancing : Role of Smartphone During Coronavirus ( COVID – 19 ) Pandemic Era. International Journal of Computer Science and Mobile Computing, 9(5), 181–188.
Windle, G. (2014). What is resilience ? A review and concept analysis. May. https://doi.org/10.1017/S0959259810000420
ZHENG, Y., XIE, X. L., LIN, C. Z., WANG, M., & HE, X. J. (2018). Development as adaptation: Framing and measuring urban resilience in Beijing. Advances in Climate Change Research, 9(4), 234–242. https://doi.org/10.1016/j.accre.2018.12.002
Squire, K. (2003). Video games and education. Computers in Entertainment, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.1145/950566.950583
_||_