الگویابی روابط ساختاری بین ارزش ویژه برند یک مقصد گردشگری با شخصیت برند آن؛ مورد مطالعه: شهرستان مرزی جلفا در استان آذربایجان شرقی
عادل ساریخانی ساریخان بیگلو
1
(
دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری، دانشگاه تهران، تهران، ایران
)
محمدرضا رضایی
2
(
دانشیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
)
علی رحیمی
3
(
دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری، دانشگاه تهران، تهران، ایران
)
الکلمات المفتاحية: ارزش ویژه برند, شخصیت برند, مقاصد گردشگری, شهرهای مرزی, شهرستان جلفا,
ملخص المقالة :
باید توجه داشت که برند شدن یک مکان، پایان راه نبوده و برند آن مقصد تا زمانی کارایی دارد که ارزش ویژه بالایی دارد؛ شخصیت برند نیز مفهومی است که بواسطه آن گردشگران یک مقصد گردشگری را با خصوصیاتی انسانی سنجیده و آن را قضاوت میکنند؛ نظر به اهمیت ارزش ویژه برند تاثیری که میتواند بر شخصیت شکل گفته در ذهن گردشگران بگذارد هدف این پژوهش ارزیابی تاثیرات ارزش ویژه برند بر شخصیت برند گردشگری شهرستان جلفا است؛ تحقیق پیش رو به لحاظ هدف کاربردی و از حیث روش توصیفی از نوع پیمایشی است؛ گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای و میدانی و مبتنی بر ابزار پرسشنامه صورت گرفته و دادههای گردآوری شده در نرمافزار SPSS25 و AMOS24 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که کلیه مولفههای ذیل ارزش ویژه برند در مقصد گردشگری شهرستان جلفا بر شخصیت برند این شهرستان موثر است؛ در این راستا بیشترین تاثیر مربوط به کیفیت ادراک شده و وفاداری برند به ترتیب با ضرایب 81/0 و 78/0 است و تصویر برند با ضریب 66/0 و آگاهی از برند گردشگری شهر جلفا با 53/0 در ردههای بعدی قرار میگیرند. اینکه کیفیت و وفاداری برند مقصد تاثیری چنین قابل توجه بر شخصیت برند محدوده مورد مطالعه دارند از این واقعیت حکایت دارد که دستاندرکاران مقصد میبایست با افزایش کیفیت امکانات، خدمات و تجربه گردشگری زمینه رضایتمندی و وفاداری آنان را فراهم نمایند نیز برگزاری نمایشگاهها در فصول پرگردشگر، تقویت شیوههای اطلاعرسانی با تاکید بر بسترهای موجود، طراحی یک نماد مختص مقصد، بیه تابلوهای راهنما در نقاط مختلف و مسیرهای منتهی به جاذبهها و غیره از جمله پیشنهاداتی بود که متناسب با یافتههای تحقیق در انتهای این پژوهش ارائه گردید
_||_