ارائه الگوی مطلوب توسعه توریسم فرهنگی با تاکید بر جذب گردشگر خارجی: مطالعه موردی شیراز
مهدی کاظمی
1
(
دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی دانشکده مدیریت و اقتصاد ، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
)
سیدرضا صالحی امیری
2
(
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران/ایران/تهران
)
علی اکبر رضایی
3
(
دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
)
فاطمه عزیزآبادی فراهانی
4
(
دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
)
ابراهیم حاجیانی
5
(
عضو هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری/تهران/ایران
)
الکلمات المفتاحية: "توریسم فرهنگی", "توسعه توریسم فرهنگی", "گردشگران خارجی", "شهر شیراز",
ملخص المقالة :
در سالهای اخیر مفهوم توریسم فرهنگی به عنوان یکی از جالب توجهترین مفاهیم گردشگری توجه صاحب نظران و پژوهشگران را با چارچوپ های تحلیلی خاصی به خود جلب کرده است و از طرفی بعد از ناکارآمدی الگوی تک بعدی توسعه در پنجاه سال اخیر، نگاهی چند جانبه به توسعه توریسم فرهنگی به عنوان احیای غرور ملی مورد توجه دولتها، ملتها و مجامع بین المللی بوده است. لذا ضروری بنظر رسید که الگویی مطلوب و چند بعدی بعنوان یکی از اولویتهای مورد توجه کشور در نیل به چشم انداز بیست ساله نظام مقدس جمهوری اسلامی مورد مطالعه قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی مطلوب توسعه توریسم فرهنگی بر جذب گردشگر خارجی در شهر شیراز انجام شده است. نوع پژوهش کاربردی و روش بررسی توصیفی–تحلیلی است. جامعه آماری 26 نفر از خبرگان متخصص در امر گردشگری به روش گلوله برفی، 384 نفر از گردشگران خارجی به روش تصادفی ساده و 384 نفر مدیران، مسئولین و کارشناسان به روش قضاوتی تشکیل میدهند. برای جمعآوری دادهها از روش کتابخانهای، مصاحبه و میدانی استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش دلفی،AHP، اکسپرت چویس، متاسوات و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. جهت آزمون فرضیات از آزمون t و ضریب رگرسیون خطی استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان داد که 7 شاخص اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، مدیریت و ساختاری، آموزشی، زیرساختی و تبلیغاتی مهمترین شاخصها در توسعه گردشگری فرهنگی در شهر شیراز هستند و سه شاخص سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در اولویت قرار دارند. در تحلیل مدل نهایی، توسعه فرهنگی بیشترین تاثیر را از شاخص فرهنگی، زیرساختی و آموزش و کمترین را از شاخص اقتصادی گرفته است که نشاندهنده نقاط ضعف در این زمینه میباشد. از دیدگاه گردشگران 9/91 درصد از گردشگران خارجی آشنایی کامل با اماکن تاریخی و گردشگری این شهر داشتهاند که بیانگر تبلیغات مؤثر در این حوزه میباشد و نقش بازارهای تاریخی شهر شیراز و فضاهای شهری بافتهای تاریخی را با تأکید بر بازسازی و بازآفرینی و مدیریت اثربخش و کارا در ترسیم آینده گردشگری فرهنگی مؤثر دانستهاند.
_||_