سنجش و تحلیل منطقه ای نظام توزیع شرکت های دانش بنیان در کلان شهرها (مطالعه موردی: 22 منطقه کلان شهر تهران)
الموضوعات : فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای
مجید اکبری
1
(دانشجوی دکتری رشته جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران)
نازنین زهرا ستوده
2
(دانشجوی دکتری علوم اقتصادی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.)
کژال یاسمی
3
(کارشناس ارشد رشته علوم اقتصادی گرایش توسعه، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران)
فاطمه فکری
4
(دانشجوی دکتری رشته جغرافیا و برنامهریزی شهری، پردیس بین المللی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.)
الکلمات المفتاحية: ویکور, تحلیل منطقه ای, شرکت های دانشبنیان, همبستگی فضایی موران, کلانشهر تهران,
ملخص المقالة :
در حال حاضر آینده اقتصادی جهان با اقتصاد دانش بنیان در کلانشهرهای جهان، بهعنوان مکانهای اصلی توسعه، رقابت فزایندهای برای جذب و توسعه فعالیتهای دانش بنیان و ارتقای مزیتهای رقابتی خود گره خورده و گویا در بزنگاه کلانشهرهای امروزی، کلیدواژە گشایش قفل دشواریهای مدیریتی، واژگان دانش و پژوهش است. در این بین کلانشهر تهران هم باسابقه طولانی پایتخت بودن در دهههای اخیر بستری مناسب برای استقرار شرکتهای دانش بنیان را در پهنه خود فراهم کرده است ولی طبق شواهد موجود این شرکتها در سطح مناطق شهر بهصورت برنامهریزی شده توزیع نشده است. در این امتداد این تحقیق با هدف سنجش و تحلیل منطقهای نظام توزیع شرکتهای دانش بنیان در مناطق 22 گانه شهر تهران صورت گرفته است. نوع تحقیق کاربردی و روش آن توصیفی- تحلیلی است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدل وزندهی آنتروپی شانون و تکنیک ویکور و از روش همبستگی فضایی موران در محیط نرمافزاریARC GIS استفادهشده است. نتایج این پژوهش نشان داد که از نظر تجمع و برخورداری از شرکتهای دانش بنیان، منطقه 3 با میزان ویکور(0) در جایگاه نخست و مناطق 6 با میزان ویکور(012/0) و 2 با میزان ویکور(410/0) به ترتیب در جایگاههای دوم و سوم قرارگرفته است. در مقابل مناطق 13 با میزان ویکور(9991/0)، 17 با میزان ویکور(9995/0) و منطقه 19 با میزان ویکور(1) به ترتیب در جایگاه 20، 21 و 22 قرار گرفتند. همچنین نتایج دیگر پژوهش نشان داد که بیشتر شرکتها در هسته مرکزی شهر تمرکز یافتهاند و توزیع شرکتها دانشبنیان در بین مناطق از الگوی استقرار زیرساختها و خدمات پیشرفته در پهنه شهر، بهصورت خوشهای و جهتدار است و به مناطق مرکزی و نیمه شمالی سوق دارند.
Paper, Brown University. http://www.econ.brown.edu/faculty/henderso n/papers/Agglomerat on_of_ Headquarters 533. pdf; accessed 12 June 2006.
Retailing and Consumer Services 11, pp.171-180.
2, pp. 91 – 106.
functions: The case of Montreal and Toronto. Economic Geography Vol 80, No. 4. pp. 329–50.
Service and (or) Knowledge-Intensive Business Service Location in Canada, 1991–2001, The
Professional Geographer, Vol. 60, No. 3, PP. 1–23.
_||_