نقش کارآفرینی در توسعه مناطق روستایی با تأکید بر گردشگری (مورد: دهستان حصار ولیعصر- شهرستان آوج)
الموضوعات : فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای
بهروز محمدی یگانه
1
(دانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران)
جمشید عینالی
2
(استادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران)
اعظم بیگدلی
3
(کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران)
الکلمات المفتاحية: گردشگری روستایی, توسعه کارآفرینی, خانههای دوم, آوج,
ملخص المقالة :
صاحب نظران توسعه روستایی با درنظر گرفتن مزیتها و اثرات مثبت فعالیتهای گردشگری در ایجاد درآمد و فرصتهای شغلی، از آن به عنوان یک گزینه جدید در ایجاد ارزش افزوده تجاری، عاملی برای ایجاد ارتباط بین بخشهای اقتصادی این مناطق و در نهایت ابزاری برای متنوع سازی اقتصادی و توسعه جوامع محلی یاد می کنند. در همین راستا، هدف تحقیق حاضر بررسی نقش گردشگری روستایی در ایجاد زمینههای کارآفرینی در دهستان حصار ولیعصر- شهرستان آوج است. نوع تحقیق کاربردی، روش تحقیق تحلیلی- توصیفی مبتنی بر گردآوری دادهها از طریق پرسشنامه است. جامعه آماری تحقیق شامل 4 روستای کامشکان، اسماعیلآباد، چنگوره و مشهد است که تعداد خانههای دوم گردشگری در آنها بیش از 50 درصد مساکن موجود میباشد. حجم نمونه 112 سرپرست خانوار انتخاب شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمونهای آماری از قبیل t تک نمونهای و فریدمن (برای تحلیل میانگین عددی و رتبهای و کای دو) و کروسکال والیس (برای بررسی میانگین رتبهای در بین روستاهای نمونه) بهره گرفته شده است. تحلیل کمی نتایج دادههای پرسشنامهای با استفاده از آزمون t تک نمونهای نشان میدهد که معناداری تفاوت میانگین عددی از مطلوبیت عددی مورد آزمون (که میانگین طیف لیکرت= 3) در نظر گرفته شده است، در همه شاخصها در سطح 99 درصد معنادار بوده و تفاوت همه شاخصهای بررسی شده از حد مطلوب به شکل مثبت میباشد که این امر، بیانگر این نکته است که توسعه گردشگری در روستاهای مورد مطالعه، توانسته است نقش مهمی در بهبود شرایط کارآفرینی در بین ساکنین محلی ایجاد کند. همچنین نتایج مطالعه نشان میدهد که گردشگری توانسته است منجر به بهبود کارآفرینی در بین پاسخگویان ساکن در روستاهای نمونه شود و از طرفی دیگر، تفاوت زیادی در بین روستاهای مقصد گردشگران خانههای دوم بدلیل اثربخشی این فعالیتها در همه روستاها در شاخصهای کارآفرینی مشاهده نشده است.
Available at: http://digitalcommons.iwu.edu/uer/vol6/iss1/7
_||_