تحلیلی بر اثرگذاری رسانههای جمعی و مطبوعات از دیدگاه ساکنان نواحی روستاییِ شهرستان کنارک (مطالعه موردی: دهستان زرآباد غربی)
الموضوعات : فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای
محمدامین خراسانی
1
(استادیار گروه جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران)
هادی راستی
2
(دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران)
اسماعیل رحمانی
3
(کارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران)
الکلمات المفتاحية: توسعه روستایی, رسانههای جمعی, مطبوعات, دهستان زرآباد غربی,
ملخص المقالة :
رسانههای ارتباط جمعی و مطبوعات در نواحی روستایی کشورهای کمتر توسعه یافته در صورتیکه هدفدار و متناسب با شرایط بومی و سنتی جوامع، مورد توجه و استفاده قرار گیرند، نقش مثبت و تعیین کنندهای در فرآیند توسعه روستایی ایفا خواهند کرد. نواحی روستایی به دلیل پراکندگی جغرافیایی، دسترسی دشوار و تفاوتهای فردی و گروهی که باید در آن بر برخی از مشکلات مانند فاصله، ارتباطات متقابل و انتقال سریع دانش و اطلاعات فائق آمد، یکی از بهترین عرصهها برای استفاده مؤثر از فنآوریهای ارتباطی هستند. از اینرو پژوهش حاضر مبتنی بر نگرش روستاییان، نقش رسانههای ارتباط جمعی و مطبوعات را در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روستاهای دهستان زرآباد غربیِ شهرستان کنارک بررسی نموده است. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی است. دادهها از طریق تکمیل پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد و به کمک روشهای آماری تحت نرم افزار SPSS پردازش و تحلیل گردید. نتایج نشان میدهد که میزان دسترسی به رسانهها بسیار ضعیف، میزان استفاده نسبتاً مطلوب، میزان نقش آفرینی آنها در ارتقای آگاهی عمومی نسبتاً مطلوب و به طور کلی نقش آفرینی رسانهها در مسیر توسعه نواحی روستایی بسیار ضعیف است. در این راستا تلویزیون بیشترین و رسانههای کوچک، کمترین نقش را به خود اختصاص دادهاند. وضعیت شاخصهای مختلف از لحاظ میزان تأثیرپذیری به استثنای شاخص ارتقای آگاهی عمومی، در حد نامطلوبی است. تفاوت معنیداری بین شاخصها از لحاظ میزان تأثیرپذیری از طرف رسانهها مشاهده میگردد. شاخص ارتقای آگاهی عمومی بیشترین و شاخص مشارکت در طرحهای توسعه روستایی کمترین تأثیرپذیری از رسانهها را نشان میدهند.