سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل و تأثیر آن بر تمرکز جغرافیایی فعالیتها در صنعت کشور ایران
الموضوعات :
فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای
نادر مهرگان
1
,
یونس تیموری
2
1 - استاد گروه اقتصاد، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
2 - دانشجوی دکتری اقتصاد، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
تاريخ الإرسال : 04 الأربعاء , صفر, 1436
تاريخ التأكيد : 21 السبت , جمادى الأولى, 1438
تاريخ الإصدار : 22 الجمعة , ربيع الثاني, 1438
الکلمات المفتاحية:
صنعت,
حمل و نقل,
تمرکز جغرافیایی,
شاخص EG,
مدل پانل دیتا,
ملخص المقالة :
در این مطالعه به طور اخص به اهمیت ارتباط بین بخشهای صنعت و حمل و نقل، در چگونگی شکلگیری توزیع فعالیتهای صنعتی در کشور ایران میپردازیم. اینکه آیا با توجه به ارتباط بین این دو بخش، سرمایهگذاری بیشتر در بخش حمل و نقل خواهد توانست در توزیع فعالیتهای تولیدی بخش صنعت مؤثر باشد. برای این منظور بعد از محاسبه ارتباط بین دو بخش صنعت و حمل و نقل از طریق جدول داده- ستاده سال 1380 و با استفاده از ضرایب پیوند پسین و پیشین مستقیم و غیرمستقیم دو بخش فوق، اهمیت این ارتباط در چگونگی توزیع فعالیتهای صنعتی بین مناطق مختلف را بررسی میکنیم. این کار با بهرهگیری از دو مدل اقتصاد سنجی پانل دیتای استانی و صنعتی برای دوره 1385- 1379، با استفاده از نرمافزار Eviews7 انجام میگیرد. بطوریکه در اینجا چگونگی توزیع فعالیتهای صنعت، با استفاده از شاخص تمرکز جغرافیایی EG مورد ارزیابی قرار گرفته است. یافته های مربوط به اندازهگیری شاخص تمرکز جغرافیایی نشان میدهد که بیش از نیمی از صنایع ایران، از لحاظ جغرافیایی متمرکز هستند. همچنین نتایج برآورد دو مدل اقتصاد سنجی فوق، نشان میدهد که وجود ارتباط بین زیربخشهای حمل و نقل جادهای، آبی و هوائی با بخش صنعت (در برآورد مدل صنعتی به ترتیب با ضرایب 607/1، 261/2 و 761/2) بحدی است که میتواند در تمرکز جغرافیایی صنایع مختلف اقتصاد ایران به طور معنیداری مؤثر باشد. بطوریکه نتایج مدل استانی نیز این گفته را تأیید کرده و بیان میکند که سرمایهگذاری و وجود انواع حمل و نقلهای مذکور در استانها، میتواند فعالیتهای صنعتی مختلفی را به این استانها جذب کند.
المصادر:
Alecke B, Alsleben C, Scharr F, Untiedt G. (2005): new evidence on the geographic concentration of German industries. In: Johansson B, Karlsson C, Stough RR (edc) Industrial clusters and inter- firm networks, Edgar Elgar Publishing ltd,(2005), pp. 321-357
2. Alecke B, Alsleben C, Scharr F, Untiedt G. (2006): Are there really high- tech clusters? The geographic concentration of German manufacturing industries and its determinants. Ann Reg Sci 40 (2006), pp. 19- 42
Ashrafzadeh, H., Mehregan, N. (2008): Panel Data Econometrics. Coorperation Researches of Tehran University press, First edition, 2008, In persian
Amirian, S,. (2004). Ananlysis of interaction relationship between rail-road industry and other economic sectors by input-output methodology. Journal of economic researches, No 13, pp 108-205, Autumn 2004, In persian
Amini, A,. (2004). Analysis of regional inequality in labour market of Iran. Journal of Planning and Budget, No 86, pp 3-36. Winter 2004, In persian
Babazadeh, M., Khalil, G., Reza, M,. (2009). Impact of Investment transportation sector on economic growth in Iran. Journal of Trade researches, No 50, pp 157-199, Springer 2009, In Persian
Bazzazan, F,. (2004). Analysis of role of transportation sector in Iranian economy. Journal of Planning and Budget, No 94, pp 38-94, In Persian
Combes, P-P, Mayer, T & Thisse, J-F. (2008): Economic Geography: The integration of Regions and Nations. Princeton University Press, New Jersey, 2008.
9. Ellison G, Glaeser E. (1997): geographic concentration in U.S manufacturing industries: A dartboard Approach. Journal of political Economy, 1997, vol. 105, no.5
10. Ellison G, Glaeser E. (1999): Evolution of the geographic concentration of industry- The geographic concentration of industry: Does natural advantage explain Agglomeration?. The American Economic Review, May 1999, 89, 2, pg. 311
11. Fujita M, Thisse J. (2002): Economic of agglomeration cities, industrial location, and regional growth. Cambridge University Press, 2002
Garretsen, J.H. (2005): From Koopmans to Krugman: International economics and geography. Multidisciplinary Economics, Springer.(2005), pp. 425–436
13. Hanson G.H. (2001): scale economies and the geographic concentration of industry. Journal of economic geography 1 (2001) pp. 255- 276
14. Hideo K. (2000): Formation of hub cities: Transportation cost advantage and population agglomeration. Journal of urban economics 48, (1-28), pp.2000
15. Kristian B. (2007): On the location and lock- in of cities: Geography vs transportation technology. Regional science and urban economics 37(20007) pp.22- 45
16. Krugman P. (1991): increasing returns and economic geography. The Journal of political Economy, volume 99, Issue 3(Jun., 1991),pp.483- 499
17. Mahmoudi, A., Gholamreza, K-H & Faghih jouibary, M,. (2005). Analysis of importance of transportation sector in Iranian economy by input-output technique. Journal of trade researches, No 34, pp 87-116, Springer 2005, In Persian
18. Marija B, Robert G, Ludvik B. (2010): Efficient location of industrial activity cells in a global supply chain. Intrnational Journal of Production Economics 35(2010)pp.1-8
19. Mehregan, N., Teymourei, Y,. (2013). Industrial location with spatial economic approach. Bu-Ali Sina University press, first Volume, 2013, Hamedan, In Persian
20. Mehregan, N., Teymourei, Y,. (2012). Calculation of geographic concentration of industries between provinces of Iran. Journal of economic researches and politics, vol 20, No 61, pp 175-192, Springer 2012, In Persian
21. Mori T, Nishikimi K. (2002): Economies of transport density and industrial agglomeration. Regional Science and Urban Economics 32(2002)pp.167- 200
22. Mousavi Jahromi, Y., Ebadati far, M,. (2008). Impact of public investment in transportation substructure on private investment and economic growth in Iran. Journal of transportation researches, vol 5, No 4, Winter 2008, In Persian
23. Rahimi Brojerdi, A., Mollashahi, M,. (2007). Survey on performance of provincial development credits in transportation sector and It’s relationship with economic growth by MFR methodology. Journal of economic surveys, Vol 4, No 3, pp 61-81,
_||_
1.