بررسی رابطه بین رشد صادرات کالاهای صنعتی و رشد اقتصادی در استانهای کشور؛ رهیافت پانل دیتای پویا
الموضوعات : فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای
خلیل قاسملو
1
(دانشجوی دکترای اقتصاد بین الملل دانشگاه تبریز، تبریز، ایران)
احمد اسدزاده
2
(دانشیار دانشکده اقتصاد، گروه بازرگانی و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران)
حمید ذوالقدر
3
(دانشجوی دکترای اقتصاد پولی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران)
الکلمات المفتاحية: رشد اقتصادی, صادرات صنعتی, استانهای کشور ایران, پانل دیتای پویا, GMM,
ملخص المقالة :
روابط اقتصادی و تجاری بین مناطق و کشورها در رشد اقتصادی و سطح رفاه آنها بسیار مؤثر است. در صورت شکلگیری روابط تجاری، امکان به کارگیری بهینه عوامل تولید و ظرفیتهای موجود در بخشهای مختلف اقتصاد یک کشور فراهم میشود و در اثر آن با ارتقاء بهرهوری کل عوامل تولید، سطح تولید ناخالص داخلی افزایش مییابد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رشد صادرات کالاهای صنعتی و رشد اقتصادی در استانهای کشور است. در واقع پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این سؤال است که آیا بین متغیرهای رشد صادرات کالاهای صنعتی و رشد اقتصادی رابطهای وجود دارد در صورت وجود رابطه، آیا رشد صادرات کالاهای صنعتی باعث رشد اقتصادی است یا رشد اقتصادی منجر به رشد صادرات کالاهای صنعتی میشود. برای بررسی روابط بین متغیرها از روش اقتصاد سنجی پانل دیتای پویا و از مدل گشتاورهای تعمیم یافته دو مرحلهای (GMM2) استفاده شده است. همچنین با بهرهگیری از روش اسنادی و کتابخانهای، دادههای مورد نیاز از گزارشهای سرشماری سالانه کارگاههای صنعتی بالای ده نفر کارکن و بیشتر در 28 استان کشور طی دوره 1390-1379 جمعآوری شده است. نتایج حاصل از برآورد مدل، حاکی از وجود علیت دو طرفه بین متغیرها است. بر اساس نتایج به دست آمده، رشد صادرات کالاهای صنعتی تأثیر مثبت بر تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده بخش صنعت دارد به طوریکه یک درصد افزایش در صادرات کالاهای صنعتی منجر به افزایش تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده بخش صنعت به میزان 035/0 و 095/0 درصد میشود. همچنین یافتهها نشان داد که یک درصد افزایش در رشد اقتصادی و ارزش افزوده به ترتیب به میزان 3/0 و 39/0درصد باعث رشد صادرات صنعتی شده است.
_||_