ارزیابی نقش و عملکرد رسانه ها بر توسعه گردشگریِ ورزشی در استان آذربایجان شرقی
الموضوعات :
فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای
مصطفی میرآبادی
1
,
ملیحه گل زاده
2
,
احمد کریمی
3
1 - دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر، اهر، ایران
3 - عضو هیات علمی گروه جغرافیا، دانشگاه پیام نور مرکز مهاباد، مهاباد، ایران
تاريخ الإرسال : 18 الأحد , جمادى الأولى, 1439
تاريخ التأكيد : 30 الأربعاء , شوال, 1440
تاريخ الإصدار : 19 السبت , شوال, 1440
الکلمات المفتاحية:
توسعه,
رسانه,
استان آذربایجان شرقی,
گردشگری ورزشی,
ملخص المقالة :
در زمینه ارزیابی نقش و عملکرد رسانهها در توسعه گردشگری ورزشی، بررسی میزان تحقق وظایف کلی رسانهها در رابطه با توسعه گردشگری ورزشی و همچنین نقش هر کدام از رسانه ها بصورت جداگانه در انجام وظایف مذکور، دو مبحثی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. استان آذربایجان شرقی با مرکزیت شهر تبریز از طرفی به دلیل دارا بودن جاذبه های و ظرفیت های مختلف گردشگری از جمله گردشگری ورزشی، به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018 شناخته شده است و از سوی دیگر از رسانههای مختلف و فعال محلی نیز برخوردار است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی (همبستگی) است. بهمنظور جمعآوری دادههای مورد نیاز جهت تجزیه و تحلیلهای مدنظر تحقیق، از روش های اسنادی و میدانی در قالب توزیع پرسشنامه (بین 106 نفر از کارشناسان و متخصصان مربوطه) استفاده شده است. همچنین جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از سنجشهای آماری در نرمافزار SPSSبهره گرفته شده است. نتایج نشان داد به جز دو مؤلفه اطلاع رسانی و پخش سریع و دقیق اخبار در زمینه رویدادهای ورزشی و پوشش رسانه ای رویدادهای مهم ورزشی، که رسانه های مورد بررسی در آنها عملکرد نسبتاً موفقی داشته اند، در سایر مؤلفه ها، عملکرد رسانه ها ضعیف بوده است. همچنین مشخص شد که مؤلفه آگاهسازی و شفافسازی در تبیین و تحلیل مسائل و مشکلات توسعه گردشگری ورزشی و به چالش کشیدن مسئولان، ارگان ها و نهادهای مربوطه در این زمینه، اثرگذارترین عاملی است که میتوانند موجب توسعه گردشگری ورزشی در استان آذربایجان شرقی شود. در نهایت معلوم گشت که در بین رسانههای مورد بررسی، تلویزیون با اختلاف معنی داری، بهترین عملکرد و رادیو نیز ضعیف ترین عملکرد را در زمینه ترویج و توسعه گردشگری ورزشی در استان داشته اند.
المصادر:
اصفهانی، نوشین (1388): جهانگردی ورزشی، انتشارات عصر انتظار، چاپ اول، تهران.
اکبری، مجید؛ جعفری مهرآبادی، مریم؛ طالشی انبوهی، مرضیه و نوبخت سبحانی (1395): سنجش کارایی نسبی شهرستان های استان آذربایجان شرقی در بخش زیرساخت های گردشگری با استفاده از رویکرد تحلیل پوششی داده ها (DEA)، فصلنامه جغرافیا و توسعه، سال چهاردهم، شماره 45، صص 220-197
حمیدی، الهه (1393): بررسی نقش رسانه ها در توسعه گردشگری ورزشی، اولین کنگره تخصصی مدیریت شهری و شوراهای شهر، ساری، مرکز همایش های توسعه ایران، 1 و2 خرداد.
خالدیان، محمد؛ مصطفایی، فردین؛ صمدی، مهران و فرخ کیا (1392): نقش رسانه های جمعی در توسعه ورزش، فصلنامه مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی، سال اول، شماره 2، صص 56-48.
خطیب زاده، مهدی؛ کوزه چیان، هاشم و افشار هنرور (1392): نقش کیفیت خدمات گردشگری ورزشی در تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی، فصلنامه مطالعات مدیریت ورزشی، سال پنجم، شماره 17، صص 206-191.
دادگران، سید محمد (1394): مبانی ارتباطات جمعی، انتشارات فیروزه، چاپ بیستم، تهران.
داودی، نادر (1379): بهره مندی جوانان ایرانی از مطبوعات ورزشی، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی.
رضا قلی زاده، بهنام (1389): مروری بر اثرات رسانه ها بر گردشگری، فصلنامه پژوهش های ارتباطی، سال هفدهم، شماره 64، تهران، صص 185-159.
زیتونلی، عبدالحمید؛ فراهانی، ابوالفضل و حسن اسدی (1392): گردشگری ورزشی و اثرات بلندمدت اقتصادی بررسی دیدگاه کارشناسان گردشگری و تربیت بدنی و گردشگران در مورد اثرات توسعه توریسم ورزشی بر اشتغال و درآمد در استان گلستان، فصلنامه رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، دوره 1، شماره 1، صص 18-9.
شاه محمدی، عبدالرضا (1385): اقناع و تبلیغ: جامعه شناسی و فنون، چاپ اول، انتشارات زرباف اصل، تهران
شاه محمدی، عبدالرضا (1390). بررسی نقش رسانه ها در امنیت ملی، فصلنامه مطالعات رسانه ای، سال ششم، شماره 14، تهران، صص 56-43.
عباسی، اعظم (1389): بررسی آمیخته های بازاریابی در صنعت گردشگری ورزشی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری.
قیامی راد، امیر؛ محرم زاده، مهرداد و باقر حسین پور (۱۳۸۷): رابطه دیدگاه مدیران ورزشی و مدیران گردشگری کشور و عوامل گردشگری ورزشی در ایران، فصلنامه المپیک، دوره شانزدهم، شماره 42، صص ۶۱-۵۱.
کاوسی، اسماعیل و سید محمود هاشمی (1390): ارزیابی نقش رسانه ملی درتحقق مهندسی فرهنگ سازمانی، فصلنامه مطالعات رسانه ای، سال ششم، شماره 13، صص 105-85.
مرکز آمار ایران (1395): نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن استان آذربایجان شرقی.
مهدی زاده ملاباشی، تورج (1395): طراحی الگوی برنامهریزی رسانهای مبتنی بر گردشگری مذهبی در ایران، مطالعه موردی: کشور آذربایجان، رساله دکتری مدیریت رسانه ای، دانشگاه امام رضا (ع).
یاوری، یوسف؛ عسگریان، فریبا و محمد خیری شجاعی (1395). چالش های توسعه گردشگری ورزشی منطقه آزاد ارس با تاکید بر نظرات مدیران و کارشناسان، دوفصلنامه مدیریت و توسعه ورزش، سال پنجم، شماره 1، صص 244-233.
Azubuike, Ch. Endwell Onyinye, N. Grace Nnennaya, N. (2017): THE ROLE OF THE MEDIA IN TOURISM DEVELOPMENT IN NIGERIA: THE RIVERS STATE EXPERIENCE, Journal of New Media and Mass Communication, Vol.57, pp: 23–28.
Cho, K. (2001): DEVELOPING TAEKWONDO AS A TOURIST COMMODITY, Journal of Applied Sports Sciences, Vol. 13 Issue 2, Pp: 53-62.
Cristea, A. Apostol, M-S. Dosescu, T. (2015): THE ROLE OF MEDIA IN PROMOTING RELIGIOUS TOURISM IN ROMANIA, Journal of Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 188, pp: 302–306.
Gratton, C., Dobson, N., & Shibli, S. (2012): Chapter 3-The role of major sports events in the economic regeneration of cities: Lessons from six World or European Championships. Routledge Online Studies on the Olympic and Paralympic Games, 1(45), pp: 35-45.
Hinch, T., & Higham, J. (Eds.), (2004): Sport tourism development. Tonawada, NY: Channel View Publications, pp: 15-21.
Mercille, J. (2005): MEDIA EFFECT ON IMAGE: THE CASE OF TIBET, Journal of Annals of Tourism Research, 32 (4), pp: 1039-1055.
Preuss, H., & Solberg, H. A., (2006): ATTRACTING MAJOR SPORTING EVENTS-THE ROLE OF LOCAL RESIDENTS, Journal of European Sport Management Quarterly, 6 (4), pp: 391-411.
_||_