نقش رسانه ها در تحولات سبک زندگی روستاییان (مورد مطالعه: شهرستان زنجان)
الموضوعات : فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای
محمد بادسار
1
(استادیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران)
سهیلا فتحی
2
(دانشجوی دکترای توسعه کشاورزی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران)
روح اله رضایی
3
(دانشیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران)
حسین شعبانعلی فمی
4
(دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، تهران، ایران)
الکلمات المفتاحية: زنجان, سبک زندگی, رسانه, سلامت اجتماعی, سلامت معنوی,
ملخص المقالة :
جامعه روستایی ایران به عنوان جامعه در حال گذار دست خوش تغییرات و دگرگونیهای فراوانی شده است، بهگونهای که ما شاهد تغییر ارزشهای جوانان، تحولات خانواده و شکاف نسلی در جوامع روستایی هستیم. شدت و دامنه تغییر در ابعاد مختلف سبک زندگی در جامعه روستایی به اندازهای است که ورود وسایل ارتباط جمعی جدید منجر به حرکت جامعه از سبک زندگی روستایی به سمت سبک زندگی شهری شده است. با توجه به اهمیت موضوع، تحقیق توصیفی حاضر با هدف بررسی نقش رسانهها در تحولات سبک زندگی روستاییان در شهرستان زنجان به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی روستاییان شهرستان زنجان بود که با استفاده از نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای 250 نفر از آنها برای انجام تحقیق انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده گردید. روایی ظاهری و محتوایی پرسشنامه با نظر پانلی از متخصصان (اعضای هیات علمی گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی دانشگاه زنجان) مورد تأیید قرار گرفت و روایی سازه و پایایی ترکیبی ابزار تحقیق نیز از طریق تحلیل عاملی تأییدی (مدل اندازهگیری) مورد ارزیابی قرار گرفت. دامنه مقادیر ضرایب پایایی ترکیبی برای مقیاسهای مختلف پرسشنامه بین 906/0 تا 929/0 به دست آمد که بیانگر انسجام درونی مناسب ابزار اندازهگیری بود. تجزیه و تحلیل دادهها به وسیله نرمافزارهای SPSS20 و AMOS20 انجام شد. یافتههای توصیفی در رابطه با مؤلفههای سبک زندگی نشان میدهد که 4/44 درصد از پاسخگویان سطح سلامت اجتماعی خود را در سطح بالا ارزیابی کردهاند. همچنین، یافتهها نشان داد که 70 درصد پاسخگویان از سطح سلامت معنوی بالایی برخوردارند. طبق نتایج میانگین تماشای تلویزیون در میان پاسخگویان 4 ساعت و 20 دقیقه در روز بود. یافتههای تحلیلی حاکی از آن بود که بین محیط رسانهای با سبک زندگی پاسخگویان رابطه منفی و معنیداری وجود داشت. همچنین، بر اساس نتایج استنباطی مشخص شد که متغیر گروههای سنی در رابطه میان متغیرهای تحقیق دارای اثر تعدیلگری بود، به نحویکه اثر محیط رسانهای بر سبک زندگی روستاییان با گروه سنی پایین منفی و معنیدار بود، در حالیکه این اثر برای افراد در گروه سنی بالا غیرمعنیدار به دست آمد.
_||_