جایگاه تصویر ذهنی ساکنان محلی در توسعهی گردشگری (نمونه موردی: شهر آران و بیدگل)
الموضوعات :
فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای
محسن شاطریان
1
,
یونس غلامی
2
,
مریم کیانی
3
1 - دانشیارگروه جغرافیا و اکوتوریسم، دانشگاه کاشان، دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین، کاشان، ایران
2 - استادیار گروه جغرافیا و اکوتوریسم، دانشگاه کاشان، دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین، کاشان، ایران
3 - کارشناسی ارشد اکوتوریسم، دانشگاه کاشان، دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین، کاشان، ایران
تاريخ الإرسال : 23 الخميس , رجب, 1438
تاريخ التأكيد : 03 السبت , جمادى الأولى, 1439
تاريخ الإصدار : 04 الجمعة , ربيع الثاني, 1439
الکلمات المفتاحية:
توسعهی گردشگری,
تصویر ذهنی,
آران بیدگل,
روش معادلات ساختاری,
ملخص المقالة :
تصویر ذهنی یکی از عوامل کلیدی در فهم حمایت برای توسعه صنعت گردشگری است، به این ترتیب، این یک فرصت است که بتوان ادراک ساکنان را از اثرات و تغییرات ایجاد شده توسط گردشگران شناسایی کرد، از طرف دیگر تبلور یافتن گردشگری بهعنوان یک نیاز ، تبدیلشدن به بزرگترین صنعت خدماتی دنیا و تخصصی شدن گردشگری این فرصت را فراهم کرده تا هر مقصدی جهت بهره جستن از منافع حاصل از گردشگری امیدوار کننده باشد. اما مسلماً این کار بدون شناسایی عوامل تأثیرگذار، برنامهریزی و مدیریت استراتژیک امکانپذیر نخواهد بود. بر این اساس پژوهش حاضر سعی دارد با توجه به قابلیتهای شهر آران و بیدگل درزمینه گردشگری، به بررسی تصویر ذهنی ساکنان محلی و اثرات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیط زیست در توسعهی گردشگری بپردازد. روش بررسی در تحقیق حاضر توصیفی-تحلیلی و پیمایشی است. ابزار اصلی پژوهش پرسشنامه می باشد. جامعه آماری پژوهش ساکنان محلی شهر آران و بیدگل می باشند که بر اساس فرمول کوکران 381 نفر محاسبه شده اند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. درتحلیلهای مورد نظر دادهها در سطح توصیفی، با نرم افزار SPSS ، و در سطح استنباطی، برای برازش مدل و آزمون روابط از نرمافزار AMOSاستفاده گردید. یافته های حاصل از تحلیل عاملی مدل مرتبه دوم حاکی از آن است که سه عامل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی قادرند اثرات توسعه گردشگری را اندازه گیری نمایند. نتایج بررسیها نشان میدهد که در بین متغیرهای اصلی تحقیق، متغیر اقتصادی با 79/0 درصد برازش بیشترین تاثیر را بر ادراک ساکنین از گردشگران داشته است و بعد از آن مسائل فرهنگی و اجتماعی با 74/ درصد در درجه دوم قرار دارد در این بین شاخص زیست محیطی با 69/ درصد کمترین اثر از ادراک را در بین ساکنین داشته است.
المصادر:
Aligholizadeh, F.N, Ghadami, N, Ramezanzadeh, M and Lesbooei, M(2010): Attitude and tendencies host community to develop tourism in rural areas (Case Study: Goleij district, city Tonkabon), Research in Human Geography, N 71, PP 35-48 (in Persian)
Aligholizadeh, F.N (2007): The effects of tourism on rural areas. Geography doctoral thesis and rural planning, Tehran University, p. 88 (in Persian)
Ap. J. & Crompton, J. L. (1998): Developing and testing a tourism impact scale. Journal of Travel Research, 37 (2), 120-130.
Barbour, J. (1993): Ethics in an age of technology, San Francisco: Harper Collines
Briassoulis, H. (2001): Sustainable development and its indicators: Through a glass darkly. Journal of Environmental Planning and Management, 44 (3), 409-427.
Brunt, Paul; Courtney,Paul. (1999):HOST PerceptionCEPTIONS OF SOCIOCULTURAL IMPACTS; Annals of Tourism Research, Vol. 26, No. 3, pp. 493-515
Chamberlain, K. (2002): Asia pacific. In A. Lockwood A & S. Medlik (Eds), Tourism & hospitality in the 21st century (pp. 134-53). Boston, M.A: Butterworth Heinemann.
Choi,S.H. (2003): Measurement of Sustainable Development progress for Managing Community Tourism, Dissertation for PHD Texas A&M University.
CSD. (1997): Indicators of sustainable development: programmed of work on indicators for sustainable development of the commission on sustainable development. As contained in the report of the secretary – general to the CSD on chapter 40 of agenda 21, “information for decision – making” (E / C N. 17/1995/18) (online). Available http:www.un.org/eSa/sustdev/program. htm.8pp.
Diedrich a, Amy ; Garcı´a-Buades b , Esther . (2009): Local Perceptionceptions of tourism as indicators of destination decline ; Tourism Management 30
Echtner, C. M. & Ritchie, J. R. B. (2003): The meaning and measurement of destination image. Journal of Tourism Studies. 14(1): 37e48.
Elliot, S. Papadopoulos, N. & Kim, S. S. (2011): An integrative model of place image: exploring relationships between destination, product, and country image. Journal of Travel Research, 50(5), 520e534.
Friesen,s.SuSan; (1997): Sustainable Tourism Development; A master's Degree Project, the university of Calgary, Faculty of Environmental Design(planning)
Gallarza, M. G. Saura, L. G. & García, H. C. (2002): Destination image: towards a conceptual framework. Annals of Tourism Research, 29(1), 56e78
Gartner, W. C. (1996): Tourism development, Principles, Processes & Policies, New York, John Wiley & Sons, Inc.p180.
Ghasemi, V (2009): Structural Equation Modeling in Social Research Using Amos Graphics, Tehran: Sociologists (in Persian)
Govers, R. Go, F. M. & Kumar, K. (2007): Promoting tourism destination image. Journal of Travel Research, 46(1), 15e23.
Hall, C. M. & lew, A. A (1998): The gcography of sustainable tourism development: introduction. In C. M. Hall & A. A. lew (Eds), sustainable tourism: geographical perspectives (pp. 1-24). New York: Addison Wesley Longman Ltd.
Hernandez، Sigfredo A. J.Cohen and H.L.Garcia(1996): Resident Attitudes Towards an Instant. 759-760
Hunter, C. and H. green (1995): Tourism and environment, London: rout ledge
Iarca , Ion; Lupu, Elena; Mihaela Stanescu, Denisa; Lavinia Mocanu,Daniela.( 2011): The psycho-social impact of the Olympic Winter Games organization on the Romanian tourism
Jurowski, C. UySal, M. & Williams, D. R. (1997): A theoretical analysis of host community resident reactions to tourism. Journal of tourism research. 36 (2), 3-11.
Jurowski, Claudia & Gursoy, Dogan(2004): Distance Effect on Residents Attitudes Toward Tourism; Annals of Tourism Research; Vol 31(2).
Kim, H. ( 2002): The Effects of Tourism Impacts Upon Quality of Life of Residents in The Community،
Kotler, P. Haider, D. & Rein, I. (1993): Marketing places. New York: The Free Press.Resort Enclave، Annals of Tourism Research، Vol 23، (4).
MacInnis, D. J. and Price, L. L. (1987): The role of imagery in information processing: review and extension, Journal of Consumer Research, 13, 473± 491.
McCool, S. F. (1995): Linking tourism the environmental, and concepts of sustainability: setting the stage. In S. F. McCool, & A. E. Watson (Eds). comps. Linking tourism, the environment at, and sustainability. Gen. Tech. Rep. INNNT – GTR – 323. Ogden, UT: USDA, Forest service, intermountain Research.
McGahey, S. (1996):Tourism: the multiplier effect & leakage. http://www.uog. edu/sbdc/journals,accessedApril28,2003.
Mclntyre, G. (1993): Sustainable tourism development: guide for local planners. Madrid world tourism organization.
Mowforth, A, & Munt, I. (1998): Tourism & sustainability: New tourism in the third world. London: Rutledge.
Murphy,P.E (1983): Perceptions and Attitudes of Decision Making Groups in Tourism Centers,Journal of Travel Research,21(3),p,8.
Nunkoo, R. & Ramkissoon, H. (2011): Developing a community support model for tourism. Annals of Tourism Research, 38(3), 964e988.
Nunkoo، R. & Ramkissoon، H. (2012): Power، trust، social exchange and community support. Annals of Tourism Research، 39(2)، 997e1023.
Orams, M. B (1995): Towards a more desirable form of ecotourism, Tourism Management, 16 (1), 3-8.
Perdue, R. Richard; Long, T, Patrick, & Allen, L(1990): Resident Support for Tourism Development; Annals of Tourism Research; Vol.17.
Pigram, J. J. (1990): Sustainable tourism – policy considerations. Tourism, studies, 1 (2) 2-9.
Reid, D. (1995): Sustainable development: An introductory guide. London: Earth scans Publications.
Ritchie, J. R. B. (1993): Crafting a destination vision: putting the concept of resident responsive tourism into practices. Tourism Management, 12, 379-389.
Schroeder, T. (1996): The relationship of residents' image of their state as a tourist destination and their support for tourism. Journal of Travel Research, 34(4), 71e73.
Sharpley, Richard. (2014): Host Perceptionceptions of tourism: A review of the research , Tourism Management , 37- 49
Stylidis, Dimitrios; Biran, Avital; Sit, Jason; Szivas, Edith M. ( 2014): Residents' support for tourism development: The role of residents' place image and Perceptionceived tourism impacts; p 247-270
Taghdisi, A, Taghvaeei, M and Pyri, S (2012): Analysis of the host society's attitude to the social impacts - cultural tourism city Dalahoo, Issue 121, p 140 Index (in Persian)
Trousdale, W. & Gentoral, F. (1998): Trouble in paradise: Moving island towards sustainable tourism development, the Urban century, 1(4).
TSaur.S. H, Lin.Y.c, Lin.J. H (2005): Evaluating ecotourism sustainability from the integrated perspective of resource, community and tourism management. Tourism Management(Article in press).
United Nations Conference on Environment & Development (UNCED) (1992): Rio Declaration on Environment & Development. Rio de Janeiro, Brazil: (UNCED).
Wan Ko , Dong ; Stewart, William, P.(2002): A structural equation model of residents’ attitudes for tourism development ; Tourism Management 23 (2002)
WCED (world commission on Environment and development) (1987): our common future. Oxford: university press.
Whitton, T. (2002): The contribution of tourism to the national economy. National tourism summit, 2nd Aug, warsick, Fiji, http://internetfiji.com/ tes/warwick, html, accessedMarch26,
Wight, P. (1993): Ecotourism: Ethics or eco – sell? Journal of travel research, 31 (3), 3-9.
Ziaeei, M and Hasanpoor, M (2013): Developed areas of strategic development of tourist destinations using the matching theoretical and practical models life cycle to and Irridex Anaheim, case of EMesr, Farahzad, Mohammadabad, Goregaz, Abozeyd'abad, Bndrig and Ashin, Rigjen and Jandagh, Journal of Geography and Spatial Planning urban, N 9 (in Persian).
_||_