طراحی مدل فرهنگ سازمانی و بررسی رابطه آن با تعالی سازمان تنظیمی (مورد مطالعه مجتمعهای قضایی شهر تهران)
الموضوعات : مدیریت فرهنگی
فاطمه جعفرنیا
1
,
سید عبدالله سجادی جاغرق
2
,
سیداحمد هاشمی
3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات متحده عربی
2 - گروه مدیریت اجرایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
3 - گروه علوم تربیتی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
الکلمات المفتاحية: فرهنگ سازمانی, تعالی سازمان تنظیمی, مجتمعهای قضایی. ,
ملخص المقالة :
چکیده
مقدمه و هدف: فرهنگ سازماني، شخصيت يك سازمان را ميسازد. همانطور كه شناخت شخصيت يك فرد كمك شاياني در تحليل رفتار وي دارد، شناخت فرهنگ سازماني هم ميتواند در هدايت و انجام تغيير و تحولات سازماني مؤثر واقع شود. به علاوه، تدوين فرهنگ مطلوب سازماني كمك مؤثري در جهت تعالي سازمان ميكند. از این رو، هدف پژوهش حاضر طراحی مدل فرهنگ سازمانی و بررسی رابطه آن با تعالی سازمان تنظیمی در مجتمعهای قضایی شهر تهران است.
روش: روش پژوهش به صورت آمیخته (کیفی-کمی) انجام شده است. در بخش کیفی پژوهش ضمن بررسی اسناد، از طریق نمونهگیری هدفمند به مصاحبه با ۱۱ نفر از قضات و کارکنان صاحبنظر پرداخته شد. دادههای حاصله با استفاده روش تحلیل مضمون براون و کلارک (2006) تجزیهوتحلیل گردید. در بخش کمی که مبتنی بر بخش کیفی میباشد 160 نفر از قضات مجتمعهای قضایی شهر تهران با استفاده از پرسشنامه به بررسی وضع موجود و آزمون الگوی طراحی شده پرداختند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از مدل معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS3 استفاده شد.
یافته ها: مدل برآمده از پژوهش دارای 33 مضمون اولیه، 9 مضمون فرعی و 2 مضمون اصلی فرهنگ سازمانی و تعالی سازمان تنظیمی بود.
نتیجه گیری: تفسیر و تحلیل دادههای پژوهش نشان داد مدیران سازمان میتوانند با ایجاد فرهنگ سازمانی متناسب با سازمان، فرآیند تعالی سازمان تنظیمی در مجتمعهای قضایی را تسهیل کنند.
منابع
منابع فارسی
• ابزری، مهدی و دلوی، محمدرضا. (1388). نیل به تعالی(سرآمدی) از طریق تقویت فرهنگ سازمانی. جامعه شناسی کاربردی، 20(1)، 171-196.
• امیری، الهام؛ تیمورنژاد، کاوه و سعیدی، لیلا. (1403). بررسی وضعیت فرهنگ سازمانی با رویکرد استراتژی فرهنگ مشارکتی در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، نشریه مطالعات مدیریت شهری، 16(57)، 66-84.
• تعقلی، صفدرعلی و امام قلی زاده، سعید. (1393). بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با ابعاد مدل تعالی سازمانی EFQM و ارئه مدل بومی - کاربردی «فرهنگ - تعالی» بر اساس اصول بنیادین تعالی،اولین کنفرانس ملی جایگاه مدیریت و حسابداری در دنیای نوین کسب و کار، اقتصاد و فرهنگ،علی آباد.
• داوری، علی و رضازاده، آرش. (1392). مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS . تهران: جهاد دانشگاهی.
• سلمانی نژاد، رمضانعلی، دانشور، مریم، و میرفخرالدینی، سیدحیدر. (1391). ارتقاء فرهنگ سازمانی: کاربرد الگوی تعالی سازمانی ایران. بهبود مدیریت، 6(1 (پیاپی 15))، 128-152.
• شیخ زاده، محمد. (1390). تدوین الگوي رهبري خدمتگزار مبتنی بر دیدگاه امام خمینی ره. تهران: پایان نامه دکتري دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت.
• فرهیخته، فاطمه؛ موسوی، سید نجم الدین؛ حکاک، محمد و وحدتی، حجت. (1399). طراحی الگوی شایستگی مدیران قضایی ایران. فصلنامه مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 8(1)، 33-62.
• کریمی جعفری، فاطمه؛ حقیقی کفاش، مهدی و بهرامی، امیر. (1392). رابطه بین فرهنگ سازمانی و توانمندسازهای مدل تعالی سازمانی با تأکید بر نقش تعهد عاطفی کارکنان صنعت بیمه. پژوهشنامه بیمه، 3(1)، 85-99.
منابع انگلیسی
• Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, Vol. 3(No. 2), 77-101.
• Coglianese, C. (2020). The challenge of regulatory excellence. Achieving regulatory excellence, (20-19).
• Coglianese, C. (2018). Listening, learning, leading: a framework for regulatory excellence. Journal of Nursing Regulation, 8(4), 64.
• Coglianese, C. (2015). Defining and Assessing Regulatory Excellence.
• Ellis, J. (2016). Achieving regulatory excellence. Brookings Institution Press.
• EL-Makarem, A. A. (2023, October). The Importance of Utilizing Organizational Culture in Achieving Organizational Excellence Models. In Abu Dhabi International Petroleum Exhibition and Conference (p. D021S060R006). SPE.
• Gunningham, N. (2017). Compliance, enforcement, and regulatory excellence. RegNet Research Paper, (124).
• Hussain, T., Khalid, M., & Waheed, S. (2010). Factors that lead organizations to achieve business excellence. Journal of Quality and Technology Management, 6(1), 1-17.
• Kassem, R., Ajmal, M. M., & Khan, M. (2017). The relationship between organizational culture and business excellence: Case study from United Arab Emirates. In Organizational Culture and Behavior: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (pp. 732-751). IGI Global.
• Lasrado, F. (2020). Let's get everyone involved! The effects of transformational leadership and organizational culture on organizational excellence. International Journal of Quality & Reliability Management.
• Nenadál, J., Vykydal, D., & Waloszek, D. (2018). Organizational excellence: approaches, models and their use at Czech organizations. Quality innovation prosperity, 22(2), 47-64.
• Nikbakht, A., Nikbakht, E., Rad, A & Iravani, M. (2012). A study to measure the impact of organizational culture and organizational excellence.Management Science Letters , 2(8), 2875-2880.
• Malagas, K., Kontos, G., Yilmaz, A. K., & Nikitakos, N. (2022). Organizational culture: Types and critical success factors for organizational excellence. Advances in Sociology Research, 75-109.
• Qawasmeh, F. M., Darqal, N., & Qawasmeh, I. F. (2013). The role of organization culture in achieving organizational excellence: Jadara University as a case study. International Journal of Economics and Management Sciences, 2(7), 5-19.
• Sampaio, P. (2017). Organizational excellence: The desired journey. In The Quality Management Forum (No. 3, pp. 6-7).
• Thurlow, A., Kushniryk, A., Yue, A. R., Blanchette, K., Murchland, P., & Simon, A. (2017). Evaluating excellence: A model of evaluation for public relations practice in organizational culture and context. Public Relations Review, 43(1), 71-79.
• Zarei, Z., Afshari, P., Jahanbani, E., Haghighi, MH. (2020). //Evaluating the Effect of Leadership Style on Burnout among the Midwives Working at Maternity Hospitals of Khuzestan Province. International Journal of Pharmaceutical and Phytopharmacological Research Vol. 10. No. 1: 122-126.