سیاستگذاری در زمینه نقش صنعت گردشگری در توسعه منطقهای نمونه موردی شهرستان مرند
الموضوعات :ابوالفضل امجدیام 1 , ابراهیم تقوی 2 , علی آذر 3
1 - دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران.
2 - نویسنده مسئول- استادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
3 - دانشیار گروه شهرسازی و معماری، واحد مراغه، دانشگاه آزاد اسلامی، مراغه، ایران
الکلمات المفتاحية: سیاستگذاری, گردشگری, توسعه منطقه ای, مرند,
ملخص المقالة :
گردشگری مجموعهای از تعاملات پیچیده است که میان گردشگران، ارائهدهندگان خدمات گردشگری، جوامع میزبان، دولتهای مبدأ و مقصد، دانشگاهها و سازمانهای غیردولتی به وجود میآید. این تعاملات در فرآیند جذب، جابجایی، پذیرایی و مدیریت گردشگران و بازدیدکنندگان شکل میگیرد و به توسعه و پویایی این صنعت کمک میکند. صنعت گردشگری از دهههای گذشته به دلیل داشتن منابع تفریحی متنوع و دسترسیهای مناسب، همواره مورد توجه بوده است. این توجه به طور خاص باعث رونق اقتصادهای محلی شده و مزایای متعددی برای جامعه به همراه داشته است. هدف این مقاله شناسایی مولفه های گردشگری در توسعه منطقه ای شهرستان مرند می باشد. روش پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و توسعهای است، چرا که با هدف شناسایی و ساخت مدل مفهومی نقش گردشگری در توسعه منطقهای در شهر مرند انجام شده و ماهیت آن اکتشافی است. این پژوهش از نظر نوع دادهها بهصورت ترکیبی (کیفی - کمی) انجام شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد شش مؤلفة خدماتی، فرهنگی، طبیعی، اقتصادی، زیربنایی گردشگری، را 83 درصد تبیین می کنند که در بین مؤلفههای پژوهش بیشترین تأثیرگذاری بر گردشگری در توسعه منطقه ای مرند عبارت از زیربنایی، مدیریتی، فرهنگی، طبیعی، خدماتی و اقتصادی به ترتیب باارزش 929/0، 882/0، 771/0، 723/0، 715/0 و 650/0 میباشند. نتایج تحقیق نشان می دهد مقدار آماره در مدل پژوهش برای متغیرها نشان می دهد از بین 6 متغیری که اثرگذاری آنها بر متغیر گردشگری در توسعه منطقه ای مرند مورد بررسی قرار گرفته، متغیر خودکفایی اقتصادی کمترین مقدار آماره را به خود اختصاص داده است (350/0) و چون کمتر از مقدار آمارة استاندارد 96/1 هستند، لذا اثرگذاری این متغیر آخری معنی¬دار نیست. اما مابقی متغیرها معنی¬دار هستند و بیشترین مقدار آماره را به خود اختصاص داده اند.
Abdollahnezhad, F., Andam, R., & Rajabi, M. (2024). Bibliometric Analysis of Service Quality in Sports Tourism. Journal of tourism and development, 13(1), 262-279. Retrieved from https://www.magiran.com/paper/2750044
Aramesh, H., Firuzi, A. Y. B., & Sargolzaiee, A. R. (2018). Special Economic Zone based on SWOT Analysis and Quantitative Strategic Planning Matrix (QSPM). Management Researches, 11(40), 109-136. Retrieved from https://www.magiran.com/paper/1909734
barati, j. (2019). The framework for regional tourism satellite accounts in Iran. Quarterly Journal of Applied Economics Studiesin Iran, 8(31), 1-31. Retrieved from https://www.magiran.com/paper/2057028
Beishami, B., & Mahmoodi, M. (2015). Review and Assess the Role of Citizen Participation in Urban Sustainable tourism Tehran municipality zone 22 case study. journal of urban tourism, 2(1), 91-103. Retrieved from https://www.magiran.com/paper/1595790
Dadashi, A. M., Dadashi, S. M. M., & Shamshiri, A. (2024). Challenges Of Civil Responsibility Of Tourism Guide And Technical Director Of Tourism Services Office In Iranian Law And A Comparative Study With French Law. Journal of tourism and development, 13(1), 19-32. Retrieved from https://www.magiran.com/paper/2750031
Ghodrati, M., Hadipeykani, M., & Ebrahimzadeh, R. (2024). Analyzing the discourse of tourism development with a justice-oriented and moderate approach. Journal of Value Creating in Business Management, 4(2), 22-41. Retrieved from https://www.magiran.com/paper/2743194
Gilandeh, A. G., & Vaezi, H. (2022). Investigating the role of tourism space in urban areas on the promotion of cultural ecosystem services (Case study: District 1 of Ardabil City). Journal of Environmental Science Studies, 7(4), 5722-5730. Retrieved from https://www.magiran.com/paper/2478388
Jahan, D., Haghi, Y., Nasab, M. M., & Tilgooy, F. (2024). Planning sports tourism destination with the approach of strengthening tourists' loyalty to the destination (case study: Neor Ardabil protected area). Journal of Economic geography research, 5(15), 54-66. Retrieved from https://www.magiran.com/paper/2743601
Kaghazian, S., Naghdi, Y., & Baran, F. E. (2024). Simultaneous Effect of Economic Variables on Income and Number of Tourists in Selected Islamic Countries. Journal of tourism and development, 13(1), 281-291. Retrieved from https://www.magiran.com/paper/2750045
Khaksari, A., & Abbasi, M. (2014). Identifying tourism potentials in Kuhrang and proposing appropriate solutions for its tourism development. Journal of of Geographical Data (SEPEHR), 22(88), 106-. Retrieved from https://www.magiran.com/paper/1274709
Meshkini, A., & Heydari, T. (2011). A Consideration of Tourism Development in Zanjan-Iran through SWOT Model, a Case Study of Zanjanrud. Geographic Space, 11(35), 37-. Retrieved from https://www.magiran.com/paper/930887
Mohmoodabadi, N., Ebrahimi, A., Tayaran, S., & Esfahani, S. T. (2024). Analyzing The Past And Mapping The Future Of Experiential Marketing In Tourism: A Scientometric Approach. Journal of tourism and development, 13(1), 179-194. Retrieved from https://www.magiran.com/paper/2750040
Moradi, G., Benadkuki, F. D., Ghanbari, S., & Moradi, M. (2024). Estimating the Economic Value of Tourist Attractions Using the Contingent Valuation Method (Case Study: Dowlatabad Garden, Yazd Province, Iran). Journal of tourism and development, 13(1), 65-78. Retrieved from https://www.magiran.com/paper/2750034
Mortazaei, S., Mojtahedzadeh, P., & Ezzati, E. (2019). Tourism Diplomacy and Tourism Boom in the Makran Region: A Case Study of Iran's Relations with Eastern Neighbors. Quarterly of Geography (Regional Planing), 9(2), 561-582. Retrieved from https://www.magiran.com/paper/2030774
Moussakazemi, S. M., Rahmani, M., Hosseini, S. A., & Pourkhodadad, B. (2024). Urban tourism development strategies with a cultural-historical approach ( Case Study:Gilan province). Geography, 22(81), 51-68. Retrieved from https://www.magiran.com/paper/2752932
Nazari, P. (2024). Identifying the Influential Components on Urban Tourism Branding (Case Study: Kermanshah City). Journal of Urban Economics and Planning, 5(1), 186-198. Retrieved from https://www.magiran.com/paper/2748889
Nemati, M., Cheraghi, M., Feyzolahpour, M., & Abbasi, M. (2024). Analyzing factors affecting the social health of elderly tourists, a case study: Asara district, Karaj city. Journal Of Gerontology, 9(2), 73-87. Retrieved from https://www.magiran.com/paper/2753093
Param, A. G. (2024). The feeling of social security based on the development of tourism in urban architectural spaces (case study: of Kerman City). Journal of Geography and Regional Future Studies, 2(2), 50-60. Retrieved from https://www.magiran.com/paper/2747484
Rahimipour, B., Zaheri, M., & Karimzadeh, H. (2024). The Formulation Of Sustainable Development Scenarios Of Rural Tourism With A Foresight Approach (Case Study: Tourism Destination Villages-Saqez County). Journal of tourism and development, 13(1), 109-127. Retrieved from https://www.magiran.com/paper/2750036
Sabet, N. S., Kermani, A. N., & Haratifard, S. (2012). The Effect of Tourism Providing Information by Tour and Travel Agencies in Tehran on the Development of Tourism Spatial System in Tehran. Geography, 10(34), 123-. Retrieved from https://www.magiran.com/paper/1049397
Sedaghat, M., & Ziyaee, M. (2024). A paradigmatic model of Sustainable Tourism Development in Islamic Republic of Iran. Journal of tourism and development, 13(1), 79-107. Retrieved from https://www.magiran.com/paper/2750035
Soltanabad, J. G., Mirghafoori, S. H., Asadi, M., & Tafti, H. F. (2024). Presenting a Model of Organizational Crisis Management in Iran's Tourism Industry (with an Emphasis on Corporate Social Responsibility (CSR). Journal of tourism and development, 13(1), 51-63. Retrieved from https://www.magiran.com/paper/2750033
Torkestani, M. S., Borj, K. B., & Jahedi, P. (2019). Tourism Market Segmentation of Kish Free Zone: A New Approach to Brand Concept Map. Journal of Tourism Management Studies, 14(47), 29-63. Retrieved from https://www.magiran.com/paper/2093959