اثربخشی آموزش برنامه پذیرش و تعهد بر طرحواره های ناسازگار و سبک دلبستگی ناایمن در زنان وسواسی شهر آمل - قاسم یعقوبی / ستایش درزی
الموضوعات : سلامت و روانشناسی
1 - دانشجو
2 - دانشگاه ایت اله املی
الکلمات المفتاحية: برنامه پذیرش و تعهد, طرحواره های ناسازگار, سبک دلبستگی ناایمن, وسواس.,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش برنامه پذیرش و تعهد بر طرحواره های ناسازگار و سبک دلبستگی ناایمن در زنان وسواسی بود. روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون_ پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه زنان وسواسی شهر آمل در سال 1402 بودند. نمونه آماری در این پژوهش شامل 30 نفر از كودكان مبتلا به اختلال بيش فعالي (15نفر برای گروه کنترل و 15 نفر برای گروه آزمایش) که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه جایگزین شدند. ابزارگرد آوری دادها پرسشنامه طرحواره های ناسازگار یانگ و پرسشنامه سبک دلبستگی هازن و شيور بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 26 انجام شد. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده و برای بررسی همه فرضیه ها و تعیین تاثیر مداخله بر روی گروه آزمایش و ارزیابی تفاضل نمرات دو گروه در فاصله پیش آزمون و پس آزمون از تجزیه و تحليل کوواريانس چند متغیره (MANCOVA)، استفاده شد. یافته ها ی پژوهش نشان داد که آموزش برنامه پذیرش و تعهد بر طرحواره های ناسازگار و سبک دلبستگی ناایمن در زنان وسواسی تاثیر مثبت وجود دارد.
احمدی، اکرم.، قائمی، ف.، و فرخی، ن. (1397). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی و درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر درماندگی روانشناختی، اضطراب مرگ بیماران مبتلا به سرطان اصفهان. مجله علوم روانشناختی، 72(17): 956_951.
انجمن روانپزشکی امریکا. (1402). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، ویراست پنجم، ترجمه یحیی سید محمدی، تهران: نشر روان. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2023).
ایزدی، راضیه و عابدی، محمدرضا. (1402). درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، تهران، انتشارات جنگل.
حکمتی، عیسی و بخشی پور، عباس. (1396). خاستگاه فلسفی نظری و مدل آسیب شناختی روانی درمان پذیرش و تعهد، مجله بازتاب دانش، دوره10، ش66، ص 14_25.
صفری، سینا و غضنفری، فیرزوه. (1397). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب مرگ زنان مبتلا به اماس شهر خرمآباد. مجله بالینی پرستاری و مامایی. ۱۳۹۷; ۷ (۴) :۲۴۱-۲۳۴.
فلکسمن، پل، ا. ، بلک لج، ج. ت. و باند، فرانک. (1402). تندآموز درمان مبتنی بر پذیرش و پای بندی، ترجمه مصلح میرزایی و سامان نونهال،، تهران، نشر کتاب ارجمند.
کاپلان، هارولد و سادوک، بنيامين. (1402). خلاصه روانپزشکی-علوم رفتاری، روانپزشکی بالینی. جلد دوم. ترجمه حسن رفیعی و خسرو سبحانیان. تهران: انتشارات ارجمند. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2022).
گل محمدیان، محسن؛ رشیدی، علی رضا؛ پروانه، آذر. (1397). اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم شناختی هیجان و باورهای خودکارآمدی در دانشجویان دختر. فصلنامه روان شناسی تربیتی، 13(47)، 1-23.
میرزائی، زینب، زرگر، یداله و زندی، آرش. (1399). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب مرگ و سلامت روان زنان مبتلا به ایدز شهر آبادان. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. ۲۵ (۱):۱۳-۲
هاديان، مريم. (1398). اثربخشي درمان پذيرش و تعهد بر اختلال اضطراب جدايي كودكان مبتلا به ديابت نوع يك. مجله علوم پزشكي رازي، 24، 164، 21_33.
Beck A T. (2022). Anxiety disorders and phobias: A cognitive perspective. New York: Basic Books.
Bretherton I, Munholland KA. (2022). The internal working model construct in light of contemporary neuroimaging research. In: Cassidy J, Shaver PR, editors. Handbook of attachment: Theory, research, and clinical applications.New York: Guilford.
Collins NL. (2018). Adult attachment styles, perceived social support and coping strategies. Journal of Social and Personal Relationships; 15(3):323–45.
Clark, D. A. (2018). New perspectives for a cognitive theory of obsessions. Australian psychologist; 28(1), 101-67.
Hayes SC. (2016). Acceptance and commitment therapy, relational frame theory, and the third wave of behavioral and cognitive therapies. Behavior Therapy. 35: 639-665.
Hazan, C., & Shaver, P. (2022). Romantic love conceptualized as an attachment process. Journal of Personality and Social Psychology, 52, 511-524.
Hayes, S. C., Levin, M. E., Plumb-Vilardaga, J., Villatte, J. L., & Pistorello, J. (2022). Acceptance and commitment therapy and contextual behavioral science: Examining the progress of a distinctive model of behavioral and cognitive therapy. Behavior therapy, 44(2), 180-198.
Halliburton, AE, & Cooper LD. (2022). Applications and adaptations of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) for elderly. Context Behavor;4(1):1-11.
Hoffmann D, Halsboe L, Eilenberg T, Jensen JS, Frostholm L. (2018). A pilot study of processes of change in group-based acceptance and commitment therapy for health anxiety. J Contextual Behav Sci; 3(3):189-95.
Glick, D. M., Millstein, D. J., & Orsillo, S. M. (2019).A preliminary investigation of the role of psycho-logical inflexibility in academic procrastination. Journal of Contextual Behavioral Science, 3, 81-88.
Montgomery‚ D.‚ (2020). The Effects of Acceptance and Commitment Therapy on Parents of Children Diagnosed with Autism. Walden Dissertations and Doctoral Studies.
Ossman, WA, Wilson KG, & McNeill JW. (2017). A preliminary investigation of the use of acceptance and commitment therapy in group treatment for social phobia and feeling lonely. Journal of Contextual Behavioral Science. Nov; 6(3):397-416.
Papalia, D. E., Gross, D., & Feldman R. D. (2022). Child development :A topical approach and making . New York: McGraw Hill.
Swain, J., Hancock, K., Hainsworth, C., & Bowman, J. (2019). Acceptance and commitment therapy in the treatment of anxiety: A systematic review. Clinical Psychology Review, 33(8), 965-978.
Thimm, J.C. (2018). Personality and early maladaptive schemas: A five-factor model perspective. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 41, 373-380.
Wang, S., Zhou, Y., Yu, S., Ran, L., Liu, X., & Chen, Y. (2023). Acceptance and commitment therapy and cognitive-behavioral therapy as treatment of academic procrastination: A randomized con-trolled group session. Research on Social Work Practice. Published before print: doi.
Yang, J., McCrae, R.R., Costa, P.T., Jr., Dai, X., Yao, S., Cai, T., & Gao, B. (2017). Cross-cultural personality assessment in psychiatric populations: The NEO-PI—R in the people's Republic of China. Psychological Assessment, 11(3), 359-368.
Zhang, D.H., & He, H.L. (2015). Personality traits and life satisfaction: A Chinese case study. Social Behavior and Personality, 38(8), 1119-1122.