ارتباط سواد رسانه ای و هوش اجتماعی با پرخاشگری تماشاگران لیگ برتر کشتی ایران
الموضوعات :علیرضا زند 1 , غلامرضا فرجی 2 , محمد علی نیا 3
1 - گروه تربیت بدنی - دانشکده علوم انسانی .دانشگاه آزاد اسلامی شهرقدس -تهران -ایران
2 - گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی- دانشکده علوم انسانی ،دانشگاه ازاد اسلامی واحد شهر قدس -تهران -ایران
3 - گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگا آزاد اسلامی شهر قدس ، تهران ،ایران
الکلمات المفتاحية: سواد ارتباطی , هوش اجتماعی , پر خاشگری , تماشاگران , کشتی,
ملخص المقالة :
هدف: ورزش فراهم کنندۀ فرصت هایی برای ابراز احساسات و هیجاناتی نظیر پرخاشگری است که می توان باسواد رسانه ای و هوش اجتماعی بر این احساسات تاثیر گذاشت. از اینرو هدف از این پژوهش بررسی ارتباط سواد رسانه ای و هوش اجتماعی با پرخاشگری تماشاگران لیگ برتر کشتی ایران می باشد
روش پژوهش: تحقیق حاضر از نوع توصیفی- همبستگی، بر اساس زمان حال نگر، از نظر هدف کاربردی، و به لحاظ جمع آوری اطلاعات میدانی بااستفاده از پرسشنامه انجام شد. جامعه آماری همه تماشاگران لیگ برتر کشتی ایران در سال 1402 که غبر قابل شمارش می باشد. تعداد نمونه آماری طبق جدول مورگان 345 نفر از بین جامعه آماری که به صورت تصادفی از نوع در دسترس انتخاب می شوند. در این مطالعه از سه پرسشنامه سواد رسانه ای فلسفی (1393 (، پرسشنامه هوش اجتماعی کرون ( 2009 ) و پرسشنامه پرخاشگری هنسی و شوارتز( 2007 ) استفاده شد. در خصوص گردآوری داده ها پس از تصویب عنوان تحقیق و پروپوزال مربوط به تحقیق و تایید روایی و پایایی پرسشنامه ها معرفی نامه از دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس برای فدراسیون کشتی برای انجام هماهنگی های لازم جهت توزیع پرسشنامه اخذ گردید. سپس پرسشنامه ها توسط محقق بین تماشاگران توزیع و جمع آوری شد. از آمار توصیفی برای طبقه بندی نمرات خام، طراحی جدول توزیع فراوانی و محاسبه شاخص های پراکندگی نظیر میانگین و انحراف معیار و فراوانی استفاده شد.
یافتهها: نتایج همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی نشان داد که بین سواد رسانه ای و هوش اجتماعی با پرخاشگری رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. و سواد رسانه ای و هوش اجتماعی توانایی پیش بینی پرخاشگری را دارد.
نتیجهگیری: براساس یافته های تحقیق پیشنهاد می شود که مدیران اماکن ورزشی کشتی به سواد رسانه ای و هوش اجتماعی توجه بیشتری نمایند تا بتوانند پرخاشگری تماشاگران را کاهش دهند و امنیت مسابقات کشتی را بالا ببرند.
1-Rahmati ., M. (2009). Sociology of sports violence. Tehran: Scientific and Cultural Publishing Company(Persian)
2-Castells, Manuel (2011), The rise of the network society: The information age:Economy, society, and culture (Vol. 1): John Wiley & Sons..
3-Friman, M., Nyberg, C., & Norlander, T. (2004). Threats and Aggression Directed at Soccer Referees: An Empirical Phenomenological Psychological Study. The Qualitative Report, 9( 4), 652-672.
4- Lee, J.E., Wong, C. M. T., Daya, J. D., Maxwella, S. E., & Thorpe, P. (2000). Social and academic intelligences: a multitraitmultimethod study of their crystallized and fluid characteristics, Personality and Individual Differences, 29, 539 553.
5- Nimrozi, M, Rezaei, A ( 2018.) Comparison of social intelligence and gender identity, aggression and tendency Addiction in adolescents addicted to the online video game GTA and normal adolescents: a cross-sectional study. Research in scienceRehabilitation, 15 (5), 293-286(persian)
6- Hosseini Pakdehi, A; Shabiri,H .)2017( Teaching media literacy in virtual space and comparing the Media Smarts website of Canada and Iran's media literacy websit Quarterly Journal of New Media Studies,Third year, number 23
7- Valizadeh, K; Jafari, A) 2018). The role of the textbook "Thinking and Media Literacy" and "Vartag'i" Dimensions of Media Literacy of Secondary School Students of the Second Term of Ardabil City, "Communication Research Quarterly, No. 4P (100 series) (Persian)
8- Sabzi, N, Yousefi. F (2013), "Investigating the causal model of social intelligence, emotional self-efficacy in communication skills", Journal of Psychology, Number 18 (Persian)
9-Maryam Heydarlou, Ida Rezaei, (2022) "Investigating the relationship between media literacy, cyberspace aggression and critical thinking among students of Nebriz University. Quarterly Journal of Curriculum and Learner-Centered Education, Volume 2, Number 4 (Persian)
10- Moorhouse, E., & Brooks, H. (2020). Critical media literacy approaches to violence prevention: A research note. Journal of Media Literacy Education, 12(1), 84 99.
11-Saidi, M; Farhadi, H. (2019) Prediction of aggression and addiction to computer games based on literacy
Mothers' media in first secondary school students. The sixth international conference of computer games, opportunities and
Challenges, Isfahan (Persian)
12- Shojaei, Th; Dehdari, T; Doran, B; Elah Noori, K; Shojaei, M. (2015) The effect of media literacy education
On aggression and attitude towards violence in users of violent computer games. New Media Studies Quarterly, 8,
201 - 173 (Persian)
13- Philosophi, . (2013) Investigating the relationship between media literacy and lifestyle (case study): adolescents aged 15 to 18
Tehran's sixth district high school. Master's thesis. Islamic Azad University, Tehran East Branch
14-Bickham, D. S., & Slaby, R. G. (2012). Effects of a media literacy program in the US on children's critical evaluation of unhealthy media messages about violence, smoking, and food. Journal of Children and Media, 6(2), 255-271.
15- Nagle, J. (2018). Twitter, cyber-violence, and the need for a critical social media literacy in teacher education: A review of the literature. Teaching and Teacher Education, 76, 86-94.
16- Jahani, A; Tajik Esmaili, S. (1401). The relationship between media literacy and social intelligence of social network users
virtual (case of study: students of the second year of middle school in Tehran). Practical Quarterly of Religion and Communication, 29-49-86.(Persian)
17-Doa Goyan, D; Abdul Rahmani, R; Parvizi, R. (2019) The role of the media in the occurrence of aggression in sports competitions Soccer. Olympic social cultural studies, 1 (2,) 65 45 (Persian)
18- Eji, Elham; Soleimani, Nader. (2016) Predicting students' media literacy based on social intelligence and capital
their social Educational Leadership and Management Quarterly, 4, 37-25(Persian)
19- Shekari, A; Yazd Chasti, A. (2013) Investigating the social intelligence and aggression of middle school male students.
Fall and winter curriculum and educational planning researches, 3 (2,) 14 1. (Persian)
20- Jamali Qara Qashlaghi, E; Cesei, M. (2014) Investigating the relationship between social intelligence and aggression control and increaseIndividual adjustment in humanities students of Islamic Azad University Urmia branch in the academic year 2013-2014. The second international conference of psychology, educational sciences and lifestyle, Mashhad (Persian)
21- Lebed, F. (2022). “So-called Evil”: Aggression in Competitive Sports in the Mirror of Social Expectations. In Evil in the Modern World (pp. 147-160). Springer, Cham.
22- Loflin, D. C., & Barry, C. T. (2016). ‘You can't sit with us:’Gender and the differential roles of social intelligence and peer status in adolescent relational aggression. Personality and individual differences, 91, 22-26.
22- Smailova, D., Sarsekeyeva, Z., Kalimova, A., Kenenbaeva, M., & Aspanova, G. (2023). Means of media literacy development in the educational process of primary school children. Educational Media International, 60(1), 48-66.
23- Crowne, K. A. (2009). The relationships among social intelligence, emotional intelligence and cultural intelligence. Organization Management Journal, 6(3), 148-163.