مطالعه تطبیقی کارکرد احزاب سیاسی در غرب و ایران از منظر تبلیغات انتخاباتی پارلمان (با تاکید بر مجلس یازدهم شورای اسلامی)
الموضوعات :رضا همدانچی 1 , محمد علی خسروی 2 , احمد بخشایش اردستانی 3 , مسعود مطلبی 4
1 - گروه جامعه شناسی سیاسی، دانشکده علوم سیاسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران مرکز
3 - گروه مسایل ایران، دانشکده علوم سیاسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - دانشگاه
الکلمات المفتاحية: احزاب سیاسی, تبلیغات انتخاباتی, پارلمان, غرب, ایران,
ملخص المقالة :
احزاب به منزله تشکیلات سیاسی قدرت مداری هستند که تحت هدایت رهبران خود، به نیت کسب، حفظ و افزایش قدرت اقدام می نمایند. توجه به نسلهای مختلف حزبی در کشورهای اروپایی و آمریکا نشانگر سیر صعودی استفاده این تشکیلات از آموزههای سیاسی جهت تطابق با مطالبات عمومی است. هرچند در سالهای اخیر با گسترش شبکههای اجتماعی و تکثر منابع آموزش، تربیت، جایگاه احزاب سیاسی در رهبری فکری و احساسیِ افکار عمومی دچار تنزل شده است اما کماکان شاهد نقشآفرینی این نهادهای واسط اجتماعی سیاسی در مبارزات سیاسی و در رأسشان کمپینهای انتخاباتی هستیم.
در ایران معاصر نیز به عنوان یکی از واحدهای سیاسی مستقر در نظام بینالملل و مبتنی بر نظام مردمسالاری، نقش و جایگاه احزاب در فرایند انتخابات- هرچند با تفاوتهایی نسبت به دُوَل غربی-کم و بیش در همان مسیر تعریف میشود. لذا بازشناسی این تشکیلات سیاسی به عنوان مهمترین پیشرانهای سیاسی در کشور، اهمیتی جدی مییابد و برای اصلاح و بهبود نظام انتخابات در جمهوری اسلامی ایران امری غیرقابل انکار است. سوال اصلی مقاله آن است که نقش و کارکرد احزاب و تشکل های سیاسی در غرب و ایران از منظر تبلیغات انتخاباتی پارلمان چیست؟ در پاسخ این فرضیه قابل طرح است که نقش و کارکرد احزاب در غرب مطلوبتر به نظر می رسد در حالی که احزاب ایرانی قادر به اجرای کارویژه های خود از جمله وساطت بین جامعه و نظام سیاسی، تجمیع و انتقال مطالبات جامعه به نظام سیاسی، توجیه جامعه برای اجرای سیاست های نظام، جامعه پذیری سیاسی، بسیج رای دهندگان، پرورش رهبران و کادرهای سیاسی نیستند.
احمدی، علی(1389)، انتخابات در ایران، تهران: نشر میزان.
ایمی، داگلاس(1396)، نظام های انتخاباتی، ترجمه مسلم آقایی، تهران: دانشگاه علوم قضایی.
بزرگمهری، مجید(1385)، بررسی تطبیقی نظام انتخاباتی جمهوری اسلامی ایران و فرانسه، انتشارات وزارت امورخارجه.
خسروی، حسن(1398)، حقوق انتخابات دمکراتیک، تهران: نشر مجد.
رینولدز، آندرو و همکاران(1391)، دانشنامه نظام های انتخاباتی، ترجمه ابوذر رفیعی قهساره، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
دارابی، علی(1399)، رفتار انتخاباتی در ایران: الگوها و نظریه ها، تهران: انتشارات سروش.
کاظمی گرجی، علی اکبر(1381)، تبلیغات انتخاباتی، قم: انتشارات دارالهدی.
منصور، جهانگیر (1403)، کتاب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تهران: انتشارات دوران.
میخلر روبرت(1373)، جامعه شناسی احزاب، ترجمه احمد نقیب زاده، تهران: نشر قومس.
فارل، دیوید(1392)، نظام های انتخاباتی، احزاب و رای دهندگان، ترجمه ابوذر رفیعی قهساره، تهران: مرکز پژوهش های مجلس.
نقیبزاده، احمد(1378)، حزب سیاسی و عملکرد آن در جوامع امروز، تهران، دادگستر.
نقیبزاده، احمد(1388)، سیاست و حکومت در اروپا (انگلستان، فرانسه، آلمان و ایتالیا)، تهران، نشر سمت.
وکیلی؛ محمدعلی(1399)، جایگاه و کارکردهای احزاب در نظام سیاسی اسلام؛ همایش تحزّب و توسعه سیاسی، تهران، نشر مجد.
هرمز، مهرداد(1397)، جامعه پذیری سیاسی، تهران: انتشارات پاژنگ.
هلد، دیوید(1384)، مدل های دمکراسی، ترجمه عباس مخبر، تهران: نشر روشنگران.
ایوبی، حجت اله (1399)، "مشارکت انتخاباتی؛ علل و انگیزه ها"، فصلنامه روز، شماره 1.
ایوبی، حجت اله(1399)، "تحلیل رفـتار انـتخاباتی رأی دهندگان"، ماهنامه اطلاعات سیاسی-اقتصادی، شماره 197.
خرمشاد، محمدباقر و ابوذر رفیعی(1397)، "نظام انتخاباتی و تاثیر آن بر نظام حزبی در ایران"، فصلنامه جامعه شناسی سیاسی ایران، شماره اول.
دارا، جلیل و الهه صادقی(1400)، " احزاب سیاسی در نظام انتخابات جمهوری اسلامی ایران: آسیب ها و راهکارها"، فصلنامه راهبرد، 30(99).
دارابی، علی(1996)، "جامعه شناسی انتخابات و رفتار انتخاباتی در جمهوری اسلامی ایران"، فصلنامه مطالعات سیاسی، شماره 4.
معتمد نژاد، کاظم(1387)، "مبانی و اصول تبلیغات سیاسی"، فصلنامه رسانه.
هاشمی، سیدمحمد و مهدی مختاری(1390)، "سیر تحول نظام انتخابات پارلمانی در ایران"، مجله تحقیقات حقوقی، شماره 5.
هرمز، مهرداد(1397)، جامعه پذیری سیاسی، تهران: انتشارات پاژنگ.
خبرگزاری ایرنا، 2/7/1399
خبرگزاری ایسنا، 25/10/1402
خبرگزاری تابناک، 4/10/1402
خبرگزاری مهر، 16/8/1402
Sterling, Christopher, H. (1972), International propaganda and communications, Arno press, New York.
Ellul. Jacques(1984), Propagandas, Paris: Armand Colin.
Katz, E., M. Gurevitch, and H. Hass (1973), “On the use of the mass media for important things”, American Sociological Review, 38: 164- 181.