تصحیح دیوان عالی گیلانی و نگاهی به سبک زبانی و شعر وی
ابوالفضل مرادی(رَستا).
1
(
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان
)
زینب ولی زاده فلکدهی
2
(
)
الکلمات المفتاحية: عالی گیلانی, نسخۀ خطی, دیوان , سبک هندی, ادبیات فارسی,
ملخص المقالة :
عالی گیلانی از شاعران بر جسته ی سبک هندی از خطه ی گیلان است . دیوان شاعر از حیث دارا بودن تشبیهات و صور خیال کم نظیر در میان اشعار شیعی حایز اهمیت است .عالی به دوره ی صفویه و دوره ی کم لطفی به ادیبان تعلق دارد . دوره ای که شاعران و سخنوران به دلیل بی توجهی شاهان صفوی به شاعران علیرغم میل باطنی رنج غربت را به جان خریده و راهی دیار هند می شوند . که این هجرتها سبکی را تحت عنوان سبک هندی به وجود می آورد .سبکی با تشبیهات فراوان و گاه دور از ذهن .شاعران برای خوش آمد پادشاهان هند به ماراتونی عجیب و غریب دست می زنند .عالی حدود بیست سال رنج غربت و غم ها را به جان می خرد و در پایان برای جاودان کردن اثر خود در زمان شاه عباس دوم به موطن خویش باز می گردد .ابیات نغز و لطیف شاعر مملو از ارادت قلبی وی به مولایش علی (ع) و خاندان مطهر وی است .
Gilani's Supreme Court correction and a look at his linguistic style and poetry
منابع
-بیان ،شمیسا،سیروس )1878،)تهران 5میتر
-صور خیال در شعر فارسی ،شفیعی کدکنی ،دمحم رضا ،)1880،)تهران 5آگاه
- براوون ،ادوارد ،(1375)ترجمه دکتر بهرام مقدادی ،تاریخ ادبیات ایران از صفویه تا عصر حاضر .
-دیوان، گیلانی ،عبدالعال ،نسخه خطی .
-سفر در مه ،پور نامداریان ،تقی )1871،)تهران بنگاه.
-فنون بلاغت و صناعات ادبی ،همایی ،جالل الدین )1870،)چاپ بیست و هفتم ،تهران 5 نشرهما
-تصحیح دکتر محمد اسلامی ،تذکره الاولیا ،عظیمی ،ناصر(1395)تهران
-.فنون ادبی ، احمد نژاد ،کامل )1888،)چاپ دوم ،تهران 5 پای
-(معانی و بیان ،علوی مقدم ،دمحم ؛اشرف زاده ،رضا )1889،)چاپ دوم ،تهران 5سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی سمت
-صور خیال در خمسه ء نظامی ،زنجانی ،برات ) 1888،)تهران 5امیر کبیر
-سبک شناسی شعر ،شمیسا،سیروس)1877،)چاپ نهم ،تهران 5 نشر فردوس. 17
-آیین سخن ،صفا ،ذبیح هللا ،)1888،)ج 19،تهران 5ققنوس . 18
-جایگاه و تحلیل تشبیه در دیوان زیب النساء مخفی هندوستانی ، میر ،دمحم ،)1898،)
-فصلنامه ء تخصصی سبک شناسی نظم و نثر فارسی )بهار ادب (،شماره ء79،ص888-809. 18
-بررسی تشبیه در اشعار انوری ابیوردی ،قره داغی کراله ،فریبا ،)1890 ،)
--فصلنامه ء تخصصی سبک شناسی نظم و نثر فارسی )بهار ادب (،شماره80،ص788-7
resqurces
-.shamisa,siroos,stylistics of poem,(2003),edition 9,Tehran
- .shamisa,siroos,explanation,(2008), Tehran,Mitra
-shafie kadkani,Mohammad reza,imagery techniques in persion poem,(1991), Tehran,agah
-.Azimi .Naser.(1395)correction.DREsllami.mohammad.tazkareh olia.Tehran.
-.Gilani,abdol alla,poetry poem,manuscript.
-.poor namdarin ,taghi,travel in fog(2002), Tehran,bongah
-.homaeijalaledin,rhetoric techniques and literary techniques,(2007),print27, Tehran: homa publishing
-.Moain.Mohammad.(1389),farhang moain .amir kabir publication.
-.Ahmad nejad, literary techniques,(1995), print 2, Tehran,paya
-.Brown,edvard,(1375),translation by Meqhdadi Bahram,history of Iranian literure from Safavid to the present
-zanjani,barat, imagery techniques in nezami’s khamse, (1998). Tehran:Amir kabir
.shamisa,siroos,stylistics, semantics,(2003), print 9, Tehran: complation ferdoosi
-.Safa ,zabihallh,religion speech,(1998),cover19, Tehran.ghofnoos.
-place and analysis in ,zeiboalnesa Makhfi Indian poetry poem,mir mohammad.(2015),specialty Quartery of persion poetry,(Bahar Adab),number 29,p359-374.
-.simulation reviow in Anvari Abivardi’poem,gharedaghi karale,Fariba,(2017), specialty Quartery of persion poetry,(Bahar Adab),number 35. ,p229-247.
--mojtaba.Mahdi.from meaning to face,(2011).cover2, pri