بررسی رابطه بین مدیریت دانش و جهت گیری استراتژیک با عملکرد سازمانی
الموضوعات :اکرم معتز جبر عبید 1 , جواد مرادی چالشتری 2
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مدیریت ورزشی، واحد اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران،
2 - استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد،
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانش, جهتگیری استراتژیک, فدراسیون دو و میدانی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف نقش مدیریت دانش و جهتگیری استراتژیک بر عملکرد سازمانی فدراسیون دوومیدانی عراق انجام شد.دانش و یادگیری در سازمانها از یک فعالیت جنبی به یک بخش اساسی تغییریافته است همانگونه که تجارت و ارتباطات الکترونیکی، تعاملات تجاری را سرعت بخشیده است. امروزه دانش به یک منبع اساسی سازمان تبدیل شده است تولید دانش و یادگیری در سازمانها بخشی عمده به شمار میرود. بر اساسی پیشبینیها دانش به یک محصول صنعتی و اهرمی کلیدی برای مزایای رقابتی آینده تبدیل شده. سازمانها با تکیه بر جهتگیری استراتژیک در پی افزایش بهرهوری و بهبود وضعیت اقتصادی خود هستند نوآوری استراتژیک فعالیت پیچیدهای است که دانش جدید را برای اهداف تجاری به کار میگیرد. جامعه آماری آن شامل رئیس، نایبرئیسان، دبیرکل، مدیران کمیتهها و تمامی کارشناسان خبره فدراسیون دو و میدانی عراق به تعداد 340 نفر هستند که از بین جامعه موردنظر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 181 نفر نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری بهصورت روش تصادفی ساده بود. ابزار مورداستفاده در پژوهش حاضر شامل پرسشنامه مدیریت دانش لاوسون (2003)، عملکرد سازمانی کاپلان و نورتون (2001) و پرسشنامه جهتگیری استراتژیک تئودوسیو و همکاران (2012) است. تحلیل دادههای این پژوهش در بخش توصیفی بهوسیله درصدفراوانی، میانگین و انحراف معیار و در بخش استنباطی، از آزمون های نرمالیتی، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون با استفاده از نرمافزار spss22 صورت پذیرفته است. نتایج پس از تجزیهوتحلیل نشان داد مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی فدراسیون دوومیدانی عراق با ضریب همبستگی 638/0، جهتگیری استراتژیک بر عملکرد سازمانی فدراسیون دوومیدانی عراق با ضریب 593/0تأثیر دارد. لذا مدیریت دانش و جهتگیری استراتژیک بر عملکرد سازمانی فدراسیون دوومیدانی عراق تأثیر دارد.
1. Abualoush, S. Bataineh, K. & Alrowwad, A. A. (2018). The role of knowledge management process and intellectual capital as intermediary variables between knowledge management infrastructure and organization performance. Interdisciplinary Journal of Information, Knowledge, and Management, 13, 279.
2. Adams, P. Freitas, I. M. B. & Fontana, R. (2019). Strategic orientation, innovation performance and the moderating influence of marketing management. Journal of Business Research, 97, 129-140.
3. Agarwal, R. N. (2015). Stress, job satisfaction and job commitment‘s relation with attrition with special reference to Indian IT sector. Management and Innovation for Competitive Advantage.
4. Akter, S. Hossain, M. A. Lu, Q. S. & Shams, S. R. (2021). Big data-driven strategic orientation in international marketing. International Marketing Review.
5. Ali, BJ, & Anwar, G. (2021). A Study of Knowledge Management Alignment with Production Management: a Study of Carpet Manufacture in Kurdistan Region of Iraq. International Journal of English Literature and Social Sciences, 6(2), 346-360.
6. Ammirato, S. Linzalone, R. & Felicetti, A. M. (2021). Knowledge management in pandemics. A critical literature review. Knowledge Management Research & Practice, 19(4), 415-426.
7. Audretsch, D. B. Belitski, M. Caiazza, R. & Lehmann, E. E. (2020). Knowledge management and entrepreneurship. International Entrepreneurship and Management Journal, 16(2), 373-385.
8. Cake, D.A., Agrawal, V., Gresham, G., Johansen, D. and Di Benedetto, A. (2020). Strategic orientations, marketing capabilities and radical innovation launch success, Journal of Business & Industrial Marketing, 35(10), 1527-1537.
9. Cao, X. Wu, H. Wen, H. Chen, K. (2020). Decision-Making of Closed-Loop Supply Chain Strategic Alliance Considering the Quality Level of Remanufactured Products and Patent Protection, Asia-Pacific Journal of Operational Research, 37(5),1-27.
10. Chaudhuri, R. Chavan, G. Vadalkar, S. Vrontis, D. & Pereira, V. (2020). Two-decade bibliometric overview of publications in the Journal of Knowledge Management. Journal of Knowledge Management.
11. Cluley, R. (2022). An ethnographic study of organizational performances in business services: space, staging and materiality. Human Relations, 00187267221116865.
12. De Bem Machado, A. Secinaro, S. Calandra, D. & Lanzalonga, F. (2022). Knowledge management and digital transformation for Industry 4.0: a structured literature review. Knowledge Management Research & Practice, 20(2), 320-338.
13. Demir, A. Budur, T. Omer, H. M. & Heshmati, A. (2021). Links between knowledge management and organisational sustainability: does the ISO 9001 certification have an effect? Knowledge Management Research & Practice, 1-14
14. Grimmer, L. Miles, M. P. Byrom, J. & Grimmer, M. (2017). The impact of resources and strategic orientation on small retail firm performance. Journal of Small Business Management, 55, 7-26.
15. Hilton, S. K., Arkorful, H., & Martins, A. (2021). Democratic leadership and organizational performance: the moderating effect of contingent reward. Management Research Review,
16. Jannopat, S., & Phornlaphatrachakorn, K. (2022). Fraud Investigation, Internal Audit Quality and Organizational Performance: Empirical Evidence from Thai Listed Companies. The Journal of Asian Finance, Economics and Business, 9(1), 311-324.
17. Khalilnejad, sh. Nakoizadeh, M. Gul Mohammadi, A. (2020). The relationship between knowledge management and innovation capability according to the moderating role of strategic orientation. Organizational resource management research. 7 (2): 59-39
18. Mabenge, B. K., Ngorora-Madzimure, G. P. K., & Makanyeza, C. (2020). Dimensions of Innovation and Their Effects on the Performance of Small and Medium Enterprises: The Moderating Role of Firm’s Age and Size. Journal of Small Business and Entrepreneurship, 4(1), 1-26.
19. Martins, V. W. B. Rampasso, I. S. Anholon, R. Quelhas, O. L. G. & Leal Filho, W. (2019). Knowledge management in the context of sustainability: Literature review and opportunities for future research. Journal of cleaner production, 229, 489-500.
20. Mio, C., Costantini, A., & Panfilo, S. (2022). Performance measurement tools for sustainable business: A systematic literature review on the sustainability balanced scorecard use. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 29(2), 367-384.
21. Mercurio, Z. A. (2015). Affective commitment as a core essence of organizational commitment: An integrative literature review. Human Resource Development Review, 14(4), 389-414.
22. Nazariyan Madevani, A., & Mokhtari Dinayi, M. (2016). The Prediction of Organizational Performance through Knowledge Management in Sports Organizations. Sport Management Studies. 8 (36): 73-92 ( in Persian)
23. Nurdin, N. & Yusuf, K. (2020). Knowledge management lifecycle in Islamic bank: the case of syariah banks in Indonesia. International Journal of Knowledge Management Studies, 11(1), 59-80.
24. Obeso, M. Hernández-Linares, R. López-Fernández, M. C. & Serrano-Bedia, A. M. (2020). Knowledge management processes and organizational performance: the mediating role of organizational learning. Journal of Knowledge Management.
25. Paksoy, M. Soyer, F. & Çalık, F. (2017). The impact of managerial communication skills on the levels of job satisfaction and job commitment. Journal of Human Sciences, 14(1), 642-652.
26. Rashidalipour, Zahra, Ansari, Manouchehr, Seyed Javadin, Seyed Reza, (2019), Study of the Effect of Knowledge Management Execution on Organizational Performance (Case study: Shir-e-Pegah Corporate), Scientific Journal Of Organizational knowledge Management, 2(7), 113-151. (in persion).
27. Szabó, S. Slavić, A. & Berber, N. (2019). Coaching and its effects on individual and organizational performances in Central and Eastern Europe. Anali Ekonomskog fakulteta u Subotici, 55(41), 67-80.
28. Wang, X., Maeda, K., Thomas, A., Takanabe, K., Xin, G., Carlsson, J. M., & Antonietti, M. (2009). A metal-free polymeric photocatalyst for hydrogen production from water under visible light. Nature materials, 8(1), 76-80.
29. Xue, C. T. S. (2017). A literature review on knowledge management in organizations. Research in Business and Management, 4(1), 30-41.
30. Yu, S. Abbas, J. Álvarez-Otero, S. & Cherian, J. (2022). Green knowledge management: Scale development and validation. Journal of Innovation & Knowledge, 7(4), 100244.